Mange virksomheter sliter med å finne ut hvordan de skal implementere AI. Det gjelder på ingen måte Adept Concept. De så muligheter.
– AI passer som hånd i hanske for oss, men vi måtte smi mens jernet var varmt. Vi så en mulighet i markedet, for det er ingen andre som gjør det vi gjør, sier Arild Havnen.
Han er daglig leder i Adept Concept, som i 20 år har hjulpet virksomheter med compliance og regelverkstyring. Deres nye løsning bruker AI til å lete gjennom alt av kundens prosedyreverk og dokumentasjon og koble dem sammen med regelverket. Den utfører med andre ord store deler av det Arild beskriver som tungt og lite motiverende regneark-arbeid for kundene.
For Adept Concept selv, derimot, var møtebooking den store tidstyven.
Haakon Meitzner er selskapets gründer, og var selv daglig leder frem til han trappet ned i slutten av 2024. Han er fortsatt tett involvert i kundeoppfølging og alt av prosjekter og utvikling – og er selskapets eneste selger.
Kort sagt, en mann med mange hatter, og lite tid til møtebooking.
– Det var ikke det at så mange takket nei, men det tok mye tid og ressurser. Vi hadde lyst til å oppnå raskere vekst, sier Haakon.
Etter noen blandede erfaringer med andre møtebookingtjenester under pandemien, valgte de å prøve igjen i 2025.
– Vi tok et møte med Innovation Support, og syntes de var på hugget. De skjønte hva vi holder på med, så vi bestemte oss for en prøveperiode. Ganske snart begynte det å tikke inn gode, kvalifiserte leads, forteller Arild.
Haakon beskriver en tettpakket kalender siden samarbeidet med Innovation Support startet:
– Møtefrekvensen er veldig god, med to, ofte tre møter på samme dag. Jeg har måttet sette av møtefri tid i kalenderen for å lage noen lommer. Vi må jo ha tid til å følge opp disse møtene også.
Samtidig handler ikke møtebooking bare om å lande flest mulig møter, koste hva det koste vil. De må holde høy kvalitet også.
– Vi har vel ikke hatt ett selskap som har vært negative eller avvisende siden Innovation Support begynte. De fleste går videre til møte nummer to, og det er flotte selskaper!
Arild stemmer i:
– Det er ofte firmaer vi ikke har tenkt på engang, eller visste at eksisterte. Innovation Support har vært gode til å bygge lister.
Maria Gulseth er kundeansvarlig i Innovation Support, og har hatt stor glede av å jobbe med Adept Concept.
– De er et av selskapene vi har fått best respons på når vi ringer: «Herregud, dette er veldig spennende, vi vil gjerne høre mer!» Det tror jeg har å gjøre med at de har et ganske unikt verdiforslag, så vi får store fisker på kroken.
Hun forteller litt om hvordan samarbeidet har fungert i praksis:
– Vi hadde et oppstartsmøte der vi ble enige i hvilke bransjer og kunder som er interessante, og satt en grense på omsetning og ansatte. I vårt tilfelle har vi gått spesielt etter dem som sitter med ansvar for samsvarsstyring eller compliance. Så har vi ukentlige statusmøter hvor vi hører hvordan Adept Concept opplever møtene vi skaffer dem.
Haakon mener at suksessen skyldes at de har truffet tidsånden godt:
– Dette er en tid for oss, med Åpenhetsloven og store forventninger i samfunnet til at næringsvirksomheter kan vise at de følger regelverket. Sammen med Innovation Support gjør det at vi får gode møter med veldig interessante selskaper.
Arild ser for seg å utvide salgsavdelingen for å holde tritt med interessen:
– For et firma med tretten ansatte er det en veldig god hjelp å ha fleksibiliten Innovation Support gir oss, uten å ansette noen fast i rollen som møtebooker. Så kan vi skalere opp samarbeidet når vi får flere på salg, avslutter han.