Alexander Julshamn begynte som møtebooker rett etter utdanningen fra BI. Etter fem måneder var han kundeansvarlig.
– Jeg hadde et inntrykk allerede under intervjuet om at møtebooking er noe annet enn salg, forteller Alexander.
I 2021 var han akkurat ferdig med en bachelor i forretningsjus og økonomi fra BI, og hadde fire års selgererfaring fra klesbutikken Volt. Innovation Support var ett av flere selskaper der han var på intervju for sin første fulltidsjobb.
– Jeg hadde hatt intervjuer andre steder som drev med rent B2C-telefonsalg, og hadde ikke særlig lyst til det. Men den mer seriøse møtebookingen til Innovation Support fascinerte meg, sier han.
Han takket ja til jobbtilbud, og begynte som møtebooker. Det skulle vise seg å være et veldig godt valg.
Alexander forteller at han så Innovation Support som et smart trinn på karrierestigen:
– Det som solgte meg var at vi satte opp en plan for å jobbe her i ett til to år og så gå videre til en mer utfordrende stilling. Tanken er ikke å komme inn her og booke møter resten av livet, men å se litt mer langsiktig på det.
Ikke minst så Alexander gode muligheter for å bli bedre kjent med bransjen han ville inn i.
– Jeg fikk jobbe mye med kunder som driver innenfor økonomi: C-level-folk i spennende, komplekse selskaper. Du får masse innsikt i hvordan folk jobber, systemene de bruker og ting du aldri har tenkt på tidligere, sier han.
Det gikk radig for seg. Målet for toårsplanen slo inn etter bare fem måneder som møtebooker.
LES OGSÅ: Maria (25) – gikk fra konsulent til kundeansvarlig på ett år
– Jeg knakk nok koden som møtebooker ganske greit. Ingen telefonskrekk, og så har jeg nok alltid vært en likandes type, ler Alexander.
Han fikk beskjed tidlig om at hvis han fortsatte i samme spor, ville det bli muligheter internt. Det var imidlertid ikke bare ledelsen som la merke til ham.
– Av kundene jeg ringte for, var det tre av dem som ga meg jobbtilbud på fem måneder. Men de ville gjerne beholde meg i Innovation Support, så jeg sa at «får jeg muligheten nå, så tar jeg den».
Dermed ble Alexander én av de første nye kundeansvarlige på en stund, og har vært en viktig del av mannskapet mens selskapet vokste fra 25 til 60 ansatte. Det er nemlig ikke gitt å forfremmes internt i Innovation Support, men mye kan skje når talent møter hard innsats.
Selv om det blir færre telefoner som kundeansvarlig, har ikke Alexander lagt fra seg telefonen for godt:
– I startfasen handler det om å krumme nakken og prøve å hente inn nye kunder. Du ringer og prospekterer markedet, går i kundemøtene selv og får foten i døra, sier han.
Samtidig har eksisterende kunderelasjoner blitt en mye større del av hverdagen.
– Etter hvert som du har en viss portefølje handler det mer om å blidgjøre og holde på dem. Du går over kundene i CRM-systemet, ser hvem du skal følge opp, og har ukentlige statusmøter med kunden og konsulenten som gjør størsteparten av ringejobben.
Han forteller at det har gitt enda mer eierskap til jobben enn han hadde trodd.
– Du er med i kundemøter og deler erfaring, og får en veldig god relasjon med dem du samarbeider med. Den skryten og hjelpen du får der gjorde at jeg tenkte dette er noe jeg vil drive med på sikt.
På spørsmål om hva han vil si til potensielle søkere, er Alexander ikke i tvil:
– Vær forberedt på å gjøre en god innsats, og tenk at du skal utvikle deg og komme videre. Det kommer til å dukke opp muligheter raskere enn du tror. Ofte der du minst venter det.
Han trekker fram hvordan Innovation Supports gode rykte i bransjen har gjort at mange eksisterende og tidligere kunder bruker dem som rekrutteringsplattform:
– Vi sender av gårde konsulenter hvert år, og tidligere kunder har kommet inn til oss bare for å rekruttere og bygge opp team internt. Jeg tror det burde være motivasjon for de fleste!