innovationsupport-logo-01
Meny
Møtebooking

Få en god start på 2024 med møtebooking

Januar er en treg måned for mange. Juleferien henger fortsatt igjen i kroppen, og det er vanskelig å komme i gang med arbeidsoppgavene. Det er nå det gjelder å få en god start på det nye året, slik at du ligger et skritt foran konkurrentene dine.

Selv om januar er godt i gang, føles det kanskje som juleribba ennå ikke er ferdig fordøyd, og hodet fortsatt er i feriemodus.

Vit at du ikke er alene, dette er en negativ trend som går igjen i så å si alle bedrifter her til lands.

Et nytt år er i gang, og du er tilbake på jobb igjen. I år som i fjor blir mange av oss møtt av det samme: en tom kalender. Ingen gode avtaler å følge opp, ingen prospekter i pipeline og ingen tydelig plan for hvordan du skal gripe an prosjektene dine.

Dette gjør det vanskelig å få opp motivasjonen, og sette i gang med de viktigste arbeidsoppgavene.

I stedet distraherer du deg med mindre viktige oppgaver, som å svare på ikke-viktige e-poster fra eksisterende kunder, rydde desktopen, printe ut skjemaer og vaske skrivebordet ditt.

Dette mønstret må du bryte ut av, kom heller i gang med møtebookingen så raskt som mulig. Det du får til i januar kan sette standarden for resten av året.

 

For stort fokus på å «close» før juleferien

Det som er hovedfokus for mange som jobber med salg i desember er å «close» flest mulig kunder før du tar juleferie. Budsjetter skal oppnås, salgsrekorder skal knuses og avtaler skal innhentes, slik at du kan gå ferien i møte med god samvittighet. Dette er absolutt ingen dårlig innstilling, og det gjør at desember for mange er en av de mest motiverende månedene å være på jobb.

Det du likevel ikke må glemme er at det kommer en ny salgsmåned i januar, med nye budsjetter du skal klare. Da er det tøft å komme tilbake etter en lang juleferie med en helt blank kalender. Allikevel er det ingen grunn til å fortvile om dette er situasjonen du befinner deg i for øyeblikket.

Det er fortsatt ikke for sent å gjøre januar til en god salgsmåned.

Det handler om å løfte opp telefonrøret, og begynne å ta de kalde telefonsamtalene allerede i dag. Brett opp ermene, og tving deg selv til å ta fatt på de arbeidsoppgavene som faktisk er viktige. Selv om det er tungt, vil du absolutt få belønning for strevet.

 

Bygg opp en pipeline

Når du først sitter i den situasjonen at du har en tom kalender i januar, er det viktigste du kan gjøre å begynne å bygge opp en pipeline så raskt som mulig. Kanskje er det noen kunder du pratet med før ferien som ennå ikke har landet på en beslutning? Begynn med å ringe disse. Selv om sjansen er stor for at de har rukket å bli kalde i løpet av ferien, så kan det hende de kan tines opp igjen.

I tillegg til eksisterende oppfølginger må du begynne å ta de kalde telefonene. Lag deg nye lister, og sett deg et mål om hvor mange du skal ringe i løp av dagen! Det essensielle her er å få opp aktivitetsnivået.

Du må få nye avtaler i kalenderen din.

Før du vet ordet av det har det blitt februar og der etter mars, og da er første kvartal nesten over. Derfor må du utnytte årets første måned, for at de påfølgende månedene skal bli gode. På mange måter vil jeg påstå at årets første fire uker er de viktigste for hele året. Det setter standarden for det nye året.

Her kan du lese mer om hvordan du kan bygge opp en god pipeline.

 

Sørg for at 2024 ikke begynner på samme måte

Dersom du har hadde en tung start på 2023, bør du allerede nå tenke over hvordan du ønsker at 2024 skal starte. Det at januar er en stille måned behøver ikke å være en sannhet som følger deg til evig tid. Vi er klar over at det er for sent å gjøre noe med forberedelsene til dette året, men du kan bestemme deg for at dette skal bli siste gang du skal tre inn i januar med en tom kalender.

Husk at din mentale innstilling har mye å si for hvordan du presterer som møtebooker.

Før du avslutter dette året bør du ha fokus på følgende punkter:

  • Close kunder, men husk på kalenderen din for januar
  • Sørg for å ha gode leads som kan vente på deg til etter ferie
  • Ikke glem å ringe kaldt i desember – innimellom alle avtalene du følger opp på slutten av året bør du ikke være redd for å ta opp røret og kontakte helt nye prospekter
  • Forbered deg på at januar kan bli litt tung, og ikke la det bli verdens undergang om noen av leadsene dine har blitt kalde over ferien

 

Tidspress – hvordan kan du best utnytte tiden din?

Dette med tidspress er et velkjent problem hos de aller fleste bedrifter. Spesielt hos dere som jobber prosjektbasert, eller driver med konsulentvirksomhet og liknende. Ofte blir fokuset på det å ferdigstille prosjekter veldig stort, slik at du glemmer å skaffe nye kunder.

Når du da avslutter et prosjekt etter flere uker, eller kanskje måneder med intensivt arbeid sitter du plutselig på bar bakke, og må begynne å ringe kalde kunder fra scratch igjen. Det mest ideelle ville vært om du til enhver tid hadde nye kunder og prosjekter å gripe tak i, men det er vanskelig å få til. For hvordan kan du best utnytte tiden din?

Jeg har jobbet med mange forskjellige selskap, og dette er en problemstilling som går igjen overalt.

Løsningen kan være å få noen eksterne til å hjelpe deg med å bygge en god pipeline.

Mange bruker unnskyldninger som at de ikke har tid til å tenke på neste år allerede i desember. De er ikke en ren salgsorganisasjon, og de driver forretningen på en annen måte.

Uansett har du ingenting å tape på å alltid ha en god pipeline.

Vi i Innovation Support har solid erfaring med å bygge opp en pipeline for våre kunder, som gjennom hele året forsyner dem med nye kunder. I tillegg til å booke møter jobber vi med å bygge opp nye salgsmuligheter.

Vil du ha en jevn strøm av nye salgsmuligheter gjennom hele året? Ta kontakt med oss allerede i dag for å få en bedre start på neste år.

Helge er grunnlegger og daglig leder i Innovation Support. Han er analytisk, målrettet og brenner for salg B2B.

helge.johnsen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028