Skip to content

Et fleksibelt samarbeid ga 200 nye salgsmøter

Helge B. Johnsen
Helge B. Johnsen
/

26. januari 2022

Innovation Support har gitt oss godt over 200 salgsmøter, forteller Vegard Tronhus, medgrunnlegger og partner i Ludico.

Konsulenthuset Ludico hjelper bedrifter med automasjon og forbedringer av forretningsprosesser. Vegard Tronhus, som har vært med i selskapet fra starten av, er opptatt av smarte løsninger som engasjerer hele organisasjonen. Han mener digitale endringsreiser handler vel så mye om mennesker som datakraft.

-I Ludico bygger vi digitale medarbeidere som tar seg av rutinearbeid. Det gjør at kundene våre kan fokusere på meningsfylt arbeid som krever kreativitet og intuisjon, forteller han.

De digitale medarbeiderne han snakker om kalles RPA-roboter. Teknologien, kan i prinsippet gjøre alt repetitivt arbeid raskere, billigere og bedre. 

- Vis meg hva du gjør, så trener vi roboten til å gjøre det samme. Denne roboten kan ta over alle typer rutineoppgaver, sier Tronhus.

Ludicos salgsarbeid preges av lange sykluser og til dels komplekse prosesser. I 2018 inngikk derfor selskapet et samarbeid med Innovation Support.

 

Finner den riktige inngangen

Det er mange kontaktpunkter i B2B-salg, og for å lykkes kreves det en grundig kartlegging av potensielle kunder. For Ludico handler mye om å finne den riktige inngangen. Identifisere funksjoner og enkeltpersoner som kjenner på behovet for automasjon.

- Vi er avhengig av å snakke med folk som forstår hva vi driver med, og som er åpne for å ta inn automasjon i virksomheten. Timing er alt når vi tar kontakt, forklarer Tronhus.

I samarbeid med Innovation Support har selskapet testet ut ulike strategier og målgrupper. Det er ikke nødvendigvis daglige ledere eller digitaliseringsdirektører som er den beste inngangen. Det kan like gjerne være en mellomleder, eller en fagperson med sterk interesse for robotisering.

- Vi er veldig fornøyde med kartleggingsjobben Innovation Support har gjort. De lærer stadig mer om hvem vi bør kontakte, og har opparbeidet seg svært god kunnskap om både produkt og marked, sier Tronhus.

 

Tilpasser farten selv

Innovation Supports overordnede mål er å bygge en komplett pipeline gjennom markedskartlegging, leadsgenerering og møtebooking. Det er kvalifiserte caser og økonomiske gevinster man skal måles på. Tronhus forteller at Innovation Support har booket godt over 200 salgsmøter siden oppstarten, og roser fleksibiliteten i samarbeidet.

- Vi tilpasser farten selv, og kontakter dem når vi trenger påfyll av leads. Samarbeidsformen gir oss god fleksibilitet, sier han.

Tronhus setter også pris på det tette samarbeidet med sin faste møtebooker. I fellesskap defineres målsetninger, type bedrifter og ringelister, mens møtebooker sørger for at alle møter bookes direkte inn i kalenderen hans.

- Jeg pleier også å få en one pager som oppsummerer kundebehovene i forkant av møtene. Det er ikke akkurat skrapelodd vi selger, så det er viktig å være godt forberedt, sier han.

Innovation Support har en definert målsetning om å være et springbrett ut i arbeidslivet for unge salgstalenter. Når møtebookerne har opparbeidet seg kompetanse, og skapt gode resultater innen B2B-salg, hjelpes de gjerne videre i karrieren. Den første salgskonsulenten fra Innovation Support ble til slutt ansatt i Ludico, forteller Tronhus.

- Vi er ekstremt fornøyd med den ansettelsen, skryter han.

Ludico har ingen definerte vekstmål for fremtiden. Det viktigste er at man fortsetter å levere verdi for kundene. Det er kundeengasjementet som motiverer oss, avslutter Tronhus.

Helge B. Johnsen

Helge B. Johnsen

Helge er grunnlegger og daglig leder i Innovation Support. Han er analytisk, målrettet og brenner for salg B2B.

helge.johnsen@innovationsupport.no

LinkedIn

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring