Blogg om møtebooking og B2B-salg

Maria (25) – gikk fra konsulent til kundeansvarlig på ett år

Skrevet av Helge B. Johnsen | 13. mars 2025

Maria ville inn i næringslivet som account manager. Innovation Support ble springbrettet hun trengte.

Maria Gulseth var 23 år og akkurat ferdig med en Master i International management and international relations fra Oxford Brookes University i England. Målet var å jobbe seg inn mot det private næringsliv, men veien videre var litt uviss – til hun hørte om Innovation Support.

– Jeg ramlet egentlig litt tilfeldig inn i det. En venninne hadde vært i kontakt med rekrutteringsansvarlig, og en kompis hadde jobbet i Innovation Support og anbefalte dem veldig, sier Maria.

Hun fikk jobben som konsulent i november 2023.

Driver ikke med telefonsalg

I rollen som konsulent var Marias hovedoppgave å ringe B2B-selskaper for å booke møter på vegne av kundene – ikke for å lande salg selv, men for å få dem inn i et rom med kundens salgsavdeling.

– Vi driver ikke med telefonsalg, og skal ikke være pushy. Jeg har aldri hatt lyst til å fremstå som en typisk selger og være mer gira enn jeg egentlig er. Vi ringer folk på ledernivå med hektiske hverdager, så du må være kort og konsis, ikke lese fra et manus, og huske å lytte, sier Maria.

Selv om telefonen er hovedverktøy, tar konsulentene også i bruk andre hjelpemidler:

– Vi bruker ofte CRM-systemene til kundene våre. Mye av tiden går til rapportering og loggføring, så kunden får den helhetlige markedsoversikten vi lover dem. Jeg har også brukt mye AI for en kompleks, internasjonal kunde, for å hjelpe meg å finne relevante selskaper.

Les: Et springbrett ut i næringslivet

Bratt læringskurve, tett oppfølging

Innovation Support er rigget med teamstruktur, med mye ansvar for konsulentene fra første stund.

– Læringskurven er ekstremt bratt. Samtidig begynner du med én ting av gangen så ikke du skal bli overveldet, og får tett oppfølging fra teamleder og resten av teamet, forteller Maria.

Det sosiale og faglige miljøet er en stor prioritering for selskapet, og bidrar både til trivsel og kunnskapsutveksling som ikke ville vært mulig for en møtebooker som sitter alene hos kunden.

– Miljøet her er veldig bra, med en gjennomsnittsalder på rundt 24. Vi bytter plasser og sørger for at alle blir kjent med hverandre, og har ofte sosiale sammenkomster. Jeg har fått veldig gode venner her også utenfor jobb.

Uten miljøet ville det neppe vært mulig å lære så raskt som Maria faktisk gjorde:

– Etter en måneds tid går du fra å være den nye som ikke vet hvordan noe skal gjøres, til å lære opp andre. Du lærer mye om ulike bransjer, og hvordan du skal komme i kontakt med de riktige menneskene.

Forfremmet til kundeansvarlig hos Innovation Support

Innovation Support har fra starten av vært tydelige på at ikke det er et sted folk er ment å være for alltid – i hvert fall som møtebookere. Møtebooking er et godt springbrett inn i næringslivet, men de fleste klatrer videre til andre stillinger – hos Innovation Support, kunder av dem, eller andre steder.

For Maria var veien til ny stilling kortere enn hun hadde forventet:

– Planen min var å jobbe som account manager et sted, men visste ikke hvor og så for meg at veien ville bli lang, før salgssjefen vår tok meg til side høsten 2024 og tilbød meg stilling som kundeansvarlig. Det er den høyeste posisjonen man kan hoppe opp til her, så jeg ble veldig overrasket og glad, og takket selvfølgelig ja.

Nå planlegger hun å bli værende en stund for å utvide porteføljen sin, og anbefaler andre å søke.

– Du lærer å kontakte potensielle kunder, kartlegge markedet og generere leads for å bygge en langsiktig pipeline. Den jobben er noe de fleste selskaper trenger – enten du kaller det møtebooker, forretningsutvikler eller salgskonsulent.