B2B-salg

Slik kan salgsteamet ditt bruke HubSpot

Salgs- og markedsføringsplattformen HubSpot kan bidra til å strømlinjeforme oppsøkende salg. Her er seks funksjoner vi selv har mye glede av.

HubSpot er verdens ledende «alt-i-ett» programvare for inbound marketing. Men det mange kanskje glemmer er at plattformen også er et drømmeverktøy for salgsavdelingen. HubSpot tilbyr et gratis CRM-system, og med Sales Hub kan du lagre e-postmaler, håndtere salgsdokumenter, og få automatiske varslinger når prospekter åpner e-postene dine.

Her er seks funksjoner som effektiviserer og strømlinjeformer salgsorganisasjoner.

E-bok om hvordan du kombinerer inbound marketing og outbound

 

Spar tid med e-postmaler

Det er ikke til å stikke under en stol at det tar lang tid å skrive e-poster når vi skal følge opp leads. Hvorfor ikke bruke maler som du vet fungerer godt? Det kan spare deg og teamet ditt for mye tid. Med HubSpot kan du enkelt lage maler som kan sendes direkte fra innboksen din. Du får full oversikt over åpningsrater og klikkrater, og vet dermed også til enhver tid hva som fungerer godt (og mindre godt). Du kan også dele tilgangen til malene med hele teamet ditt, sånn at alle har tilgang til de tekstene som fungerer best.

 

Vær tilgjengelig med live chat

HubSpot gir deg tilgang til et chat-verktøy som er integrert med CRM-systemet. Dagens kunder forventer umiddelbar tilgang til informasjon, og med chat-funksjonen kan du automatisk koble besøkende til selgere i organisasjonen din. Det beste med HubSpots chat-verktøy er integrasjonen med CRM-systemet, og den umiddelbare tilgangen til all den historikken du trenger for å svare mest mulig effektivt. Integrasjonen med chatbot er også interessant, og kan gi deg god hjelp til å kvalifisere leads, booke møter og svare ut vanlige kundespørsmål på en effektiv måte.

 

Hold leads varme med nyhetsbrev

I Innovation Support lever vi av å booke møter, og HubSpot gjør det enkelt for oss å legge til nye kontakter i CRM-systemet. I fjor introduserte de også nye e-postmarkedsføringsverktøy i CRM, og dette har gjort det svært enkelt for oss å distribuere nyhetsbrev. Nyhetsbrev er en viktig add-on for alle som jobber med oppsøkende salg. I periodene mellom samtaler og salgsframstøt kan de bidra til å holde prospekter og leads varme.

 

Få automatiske varslinger med sporing

HubSpot gir deg flere sporingsmuligheter. Blant annet kan selgerne dine bli automatisk varslet når prospekter og leads besøker hjemmesiden din, åpner en e-post – eller viktige vedlegg som presentasjoner og prisoversikter. Hvorfor er dette så viktig? Slike varslinger gir oss automatiske oppdateringer når prospekter konverteres til leads. De gir oss også helt nye muligheter for å time oppfølgingssamtaler og e-poster.

 

Opprett et «salgslukkende» innholdsbibliotek

Det hjelper på produktiviteten om man har enkel tilgang til oppdatert salgsmateriell på ett sted. Det er nettopp dette HubSpot gir deg. Du blir også varslet i det øyeblikket prospekter og leads åpner et dokument, og får dermed alle forutsetninger for en effektiv og god oppfølging. Det som kanskje er mest spennende med denne funksjonen er mulighetene for å identifisere hva slags innhold som akselererer salgsprosessen. Dette gir deg solide forutsetninger for å øke produktiviteten.

E-bok om hvordan du kombinerer inbound marketing og outbound

 

Få full kontroll med et oversiktlig dashboard

Sist, men ikke minst, ønsker jeg å fremheve hvor oversiktlig alt er med HubSpot sine dashboards. Med HubSpot CRM får du oversikt over alt fra salgsprognoser til produktivitetsrapporter, avviksrapporter og aktivitetsrapporter. I utvidede Sales Hub har du flere muligheter for skreddersøm og detaljerte rapporter, som leaderboards (hvem er det som lukker flest salg) og rapporter som gir deg informasjon om mønstre i salgstrakten. Både de standardiserte og skreddersydde rapportene kan enkelt deles med alle i bedriften din.

 

 

Helge er grunnlegger og daglig leder i Innovation Support. Han er analytisk, målrettet og brenner for salg B2B.

helge.johnsen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

care_norway
gasellene-2016-2019

+47 970 05 750
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36B,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028