innovationsupport-logo-01
Meny
Møtebooking

Unngå disse seks ordene i salgsprosessen

En vellykket salgssamtale skal på en god måte formidle at produktet du selger er av nytteverdi for kunden. Skal du klare dette, er både gode argumentasjonsteknikker og håndtering av eventuelle innvendinger viktig. Da er det også viktig å velge sine ord med omhu. 

Noen ord bør du aller helst unngå, da de kan skape et negativt inntrykk av produktet, tjenesten eller merkevaren hos kunden. Andre ord kan droppes fordi de ikke tilfører noen nytte i samtalen, men heller stjeler dyrebar samtaletid.

La oss se nærmere på ordene og uttrykkene du helst bør viske ut av vokabularet ditt først som sist!

1. Kanskje

Det første ordet du bør lære deg å unngå i salgsprosessen, er «kanskje». Dette ordet antyder at du er usikker, noe som neppe vil bidra til at du oppnår tillit hos kunden. «Kanskje» vil heller bidra til at din usikkerhet smitter over på kunden.

Om kunden for eksempel har et spørsmål du ikke kan svare på, bør du unngå å komme med et «kanskje-svar». Da er det bedre å si det som det er: Du vet ikke, men vil finne ut av det snarest.

 

2. Billig

De fleste kunder er opptatt av å få mest mulig for pengene, og blir fornøyd om de kan spare noen kroner. Du bør likevel unngå å selge produktet ditt som «billig», da dette ordet fort assosieres med dårlig kvalitet eller lavere rangs produkter.

Om produktets pris er ditt fremste salgsargument, bør du heller forsøke å omformulere budskapet ditt. Du kan for eksempel formidle at produktet er et «kostnadseffektivt alternativ» eller «tilpasset små bedrifter med begrenset budsjett».

 

3. Salg/kjøp

Ord som «salg», «kjøp», «selge» eller lignende bør også unngås – rett og slett fordi de minner kunden på at du er nettopp en selger. Et vellykket salg forutsetter at man bygger tillit og har en god tone med kunden. Oppfør deg derfor som en «rådgiver», heller enn en selger.

I stedet for å si «Ved å kjøpe produkt X vil bedriften kunne oppnå …», kan du si «Med produkt X vil bedriften kunne oppnå …». Gjør det enkelt!

 

4. Alltid/aldri

Alltid og aldri er to ekstreme ytterpunkter, og bør som regel unngås i samtale med potensielle kunder. Ordene kan tolkes som en garanti på noe du kanskje ikke kan love, og må derfor brukes med forsiktighet – avhengig av kontekst.

Andre absolutte ord som kan være smart å unngå, er «totalt», «fullstendig» og lignende. Skal du likevel bruke ord som dette, bør du vurdere å myke det opp med «sannsynligvis» eller lignende. 

Les: Møtet er booket – men hvordan gjennomfører du møtene?

 

5. Diverse fyllord  og  -strofer som kan droppes

Hvert minutt og sekund av en salgssamtale er dyrebar, og det er derfor synd å bruke tiden på unødvendige fyllord. Gjør det til en god vane å unngå fyllord som «holdt jeg på å si», «liksom», «altså», «på en måte», «faktisk» osv. i kundesamtaler. 

Ord som dette er som regel unødvendige, og tilfører ikke samtalen noe av verdi. Tvert imot, det kan heller få deg til å virke usikker. Unngå også å dra ut samtalen med «hmm», «eeh» og lignende pauselyder.

Husk for øvrig på at mange strofer er smør på flesk. Noen eksempler på bruk av to ord som er liketydige er «i tillegg også», «dessuten også», «som for eksempel» og «gjensidig samarbeid». 

 

6. Støtende ord 

Det er kanskje ikke nødvendig å påpeke at støtende ord eller banning ikke skal være en del av salgssamtalen. Ord som «jævla…» eller lignende kan fort oppfattes uprofesjonelle, selv om du har en god tone med kunden.

Og skulle du oppleve å få slengt noen strofer mot deg av en sint kunde, gjelder det å holde seg profesjonell og heller avslutte samtalen om nødvendig. 

 

Andre tips om ordvalg i salgsprosessen

Som selger er det visse ord du bør unngå, men det finnes også gode tips til hva du bør si. Her er det først og fremst lurt å tenke over hvem du prater med. Ulike beslutningstakere kan ha ulike interesser og kommunikasjonsmetoder.

Ett av tipsene våre er å benytte analogier og metaforer når du prater under for eksempel en salgspresentasjon. Dette kan bidra til at presentasjonen blir hakket mer interessant og litt mindre kjedelig. Kunden vil også enklere kunne visualisere det du snakker om.

Ellers er det lurt å holde seg til ett tema av gangen. Finn derfor ut hva som er hovedbudskapet ditt før samtalen finner sted, og unngå for mange avsporinger.

Les: 10 tips til bedre salgspresentasjoner

 

Snakk med motiverte prospekter for en enklere salgsprosess

Selv om man skulle være en aldri så dyktig ordsmed, kan man oppleve at kundemøter og -samtaler ikke fører til salg. I mange tilfeller handler dette om at en til stadighet snakker uinformerte og lite motiverte leads. 

Om bedriften din tar mange kalde telefoner, kan det være verdt å vurdere outsourcing av møtebooking. Eksperter på målgruppeanalyse og leadsgenerering vil da kunne booke kvalitetsmøter på vegne av bedriften. 

Selgerne kan dermed snakke med allerede oppvarmede leads, noe som vil effektivisere salgsprosessen betydelig.

 

Trenger bedriften din hjelp med kundeanskaffelse?

Innovation Support har lang erfaring med å finne idealkundene til norske bedrifter. Vi kartlegger markedet nøye basert på avtalte kriterier, og genererer leads av høy kvalitet. 

Så snart vi er i samtale med et prospekt av høy kvalitet, booker vi et møte. Etter at møtet har blitt bekreftet, vil selgerne dine overta salgsprosessen videre. 

 

Espen jobbet først ett år som salgskonsulent i Innovation Support og ble månedens ansatt hele 9 måneder på rad. I dag er han kundeansvarlige og jobber primært med å hente inn nye bedriftskunder.

espen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028