innovationsupport-logo-01
Meny
Møtebooking

Slik investerer du i en datadrevet salgskultur

Med tilgang på smart teknologi kan salgsavdelingen potensielt effektivisere arbeidshverdagen betydelig. En datadreven tilnærming til salg handler først og fremst om å hente informasjon ut av tilgjengelige data, og på den måten oppnå bedre innsikt.

Skal en selger kunne observere, forutse eller ha mulighet til å påvirke kundeatferden i noen grad, er tilgang på pålitelige data helt essensielt. Heldigvis finnes det digitale systemer som tilrettelegger for at man kan få den oversikten man trenger.

Her forklarer vi deg hvordan du oppnår en datadrevet salgskultur i bedriften din!

 

CRM-systemer baserer seg på tilgjengelige data

Et Customer Relationship Management (CRM)-system kan betraktes som et system som lar bedriften håndtere og få oversikt over kundedata. Systemer som dette kan gi bedriften nyttig innsyn, og vil i mange tilfeller effektivisere arbeidshverdagen betraktelig.

Du får blant annet fullstendig oversikt over bedriftens kunderelasjoner, og systemet kan automatisere mange oppgaver som tidligere måtte gjøres manuelt. Man kan få hjelp med kundeprospektering og utarbeiding av salgsstrategier, for å nevne noe.

Et CRM-system samler alle data om både salg, kundeoppfølging og markedsføring på ett sted. Med én samlet database kan de ulike avdelingene i bedriften enkelt samarbeide og jobbe mot de samme målene.

 

Færre repeterende og manuelle oppgaver

For selgere er tiden dyrebar. Dersom det må brukes mye tid på for eksempel utsending av e-poster, blir det også mindre tid til nettopp salg. Med et CRM-system kan man automatisere en rekke gjentakende oppgaver.

Ved å investere i et CRM-system, kan man blant annet automatisere utsendelser av e-poster. Man kan også effektivisere og automatisere møtekalendre, dokumenter, oppgaver og lignende.

 

Ulike CRM-systemer

Det finnes en rekke ulike CRM-systemer du kan investere i dersom du ønsker å innføre en datadrevet salgskultur i bedriften. Ett eksempel er Lime Go, som henter ut data om norske bedrifter fra offentlige registre. Denne løsningen er forholdsvis enkel, men passer godt for deg som trenger et system for møtebooking.

Det kanskje mest kjente CRM-systemet på markedet, er HubSpot. Dette er et omfattende og smart CRM-system som kan effektivisere arbeid med både salg, møtebooking, markedsføring, kundestøtte og lignende.

Med HubSpot kan bedriften din registrere store mengder kundedata. Man legger selv inn data, for eksempel gjennom et prospekteringsverktøy som Prospecta. Deretter vil CRM-systemet hjelpe deg med alt fra automatiske e-poster til kundeoppfølging.

Les: 8 nyttige verktøy som hjelper deg med å booke flere salgsmøter

 

Mer skreddersydd og tilpasset kundekommunikasjon

Dataen som samles inn om hvert enkelt prospekt og hver kunde, gjør det mulig for selgerne å personalisere alt fra e-poster til tilbud. Dette fordi man enklere kan forutse hver enkelt kundes behov.

Man kan opprette maler tilpasset ulike kundegrupper som befinner seg på ulike steder i kjøpsreisen. E-postene tilpasses og sendes automatisk, slik at mottaker opplever kommunikasjonen som personlig.

Takket være tilgang på data, kan man for eksempel avgjøre hvilke tilbud som skal promoteres til hvem, og til hvilken tid. Dataen gir en også mulighet til å kartlegge de mest lojale kundene, eller å forutse hvorvidt salgstallene vil gå opp eller ned i fremtiden.

 

Hvordan investere i datadrevet salgskultur?

Den kanskje enkleste måten å komme i gang med en mer datadrevet salgskultur på arbeidsplassen, er ved å investere i et CRM-system. Disse systemene finnes i flere ulike prisklasser, og de fleste kan integreres med systemene bedriften allerede bruker.

Husk at mange CRM-systemer kan brukes gratis i starten. På den måten kan du teste systemet før du avgjør om du vil investere penger i det. 

Du får tilgang på programvare, ressurser og integrasjoner, og blir som regel instruert i hvordan du går frem.

 

Husk: CRM-systemet gjør ikke all jobben for deg

Selv om et CRM-system kan forenkle og effektivisere arbeidshverdagen, betyr ikke det at det automatisk fører til bedre salgstall. Skal en bedrift lykkes med salg, er det også nødvendig at møtebookere og selgere jobber målrettet og godt.

Dersom selgerne til stadighet blir møtt av lite motiverte kunder, kan dette føre til dårlige resultater. Innen salg er det viktig å finne en god balanse mellom kvalitet og kvantitet. 

Det hjelper ikke å ha mange bookede møter dersom møtene er av dårlig kvalitet. Godt og målrettet arbeid med møtebooking er avgjørende for de videre resultatene. Det betyr at man i første omgang bør jobbe med prospektering, før man booker møter med kvalifiserte prospekter.

Selgerne kan da delta i møter med potensielle kunder som er velinformerte og motiverte. Og nettopp dette skaper grunnlag for at selgerne faktisk kan lykkes med salg.

Les: Godt salgsarbeid – hva innebærer egentlig det?

 

Trenger bedriften din hjelp med møtebooking?

Enten bedriften din investerer i en datadrevet salgskultur eller ikke, er det viktig å sikre god kvalitet på selgernes møter med potensielle kunder. Vi i Innovation Support har lang erfaring med møtebooking, og har hjulpet en rekke bedrifter med å skaffe nye kunder.

Vi bygger en komplett pipeline, der vi både kartlegger, genererer leads og booker møter med bedriftskunder. Etter at møter er avtalt med kvalifiserte prospekter, kan selgerne dine overta salgsprosessen videre.

Espen jobbet først ett år som salgskonsulent i Innovation Support og ble månedens ansatt hele 9 måneder på rad. I dag er han kundeansvarlige og jobber primært med å hente inn nye bedriftskunder.

espen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028