innovationsupport-logo-01
Meny
Møtebooking

Hvilken rolle vil AI spille for møtebooking?

AI-teknologi kan løse oppgaver som tradisjonelt sett har krevd menneskelig intelligens, og kan potensielt effektivisere arbeidshverdagen. Teknologien kan imidlertid også føre til at det blir mindre bruk for menneskelig arbeidskraft. 

Dette gjør at mange lurer på hvordan AI kan påvirke arbeidshverdagen, eller til og med erstatte rollen deres. Her ser vi nærmere på hvordan AI kan påvirke møtebooking- og salgsbransjen – både på godt og vondt. 

 

Rutinemessige oppgaver kan forenkles

Innenfor salg og møtebooking finnes det enkelte rutinemessige oppgaver. Et eksempel på dette er utsendelse av møteinnkallinger i forkant av møter. Siden møteavtaler fort kan glemmes av motparten, er det viktig å sende ut konkret informasjon raskest mulig.

På den måten får beslutningstakeren oversikt over sted/møteplattform, tidspunkt og dato, samt en påminnelse om å legge møtet inn i kalenderen. 

Det finnes allerede AI-teknologi som kan bistå med å effektivisere administrasjon av møteinnkallelser. Med tiden er det ikke usannsynlig at AI kan forenkle denne arbeidsoppgaven for alle som jobber innen møtebooking og salg.

Hvorvidt AI faktisk vil utføre oppgaven på en tilstrekkelig god nok måte, gjenstår imidlertid å se. Skal AI kunne utføre oppgaven for bedriften din, må teknologien blant annet kunne sette opp en vellykket møteagenda basert på foregående samtale. 

Les: Slik lager du en profesjonell møteinnkalling

 

Kan AI bistå med prospektering?

Prospektering er en viktig del av arbeidshverdagen til mange møtebookere. Det å finne potensielle kunder for en bedrift – altså prospekter – er helt avgjørende for at den videre salgsprosessen skal bli vellykket.

Det finnes AI-verktøy som kan forenkle arbeidet med prospektering. Løsninger som dette fungerer vanligvis ved at man i første omgang angir målgruppe og hva slags virksomheter man vil nå. Deretter genererer AI-løsningen prospekter som man etter hvert må godkjenne.

Gode prospekteringsverktøy har imidlertid eksistert i flere år allerede, og benyttes aktivt innen møtebooking. Selv om man tar i bruk AI, vil det foreløpig likevel være behov for å finkjemme ringelistene som hentes ut. 

Les: Prospektering av kunder gir økt møtekvalitet

 

Møtebooking bør ha en menneskelig touch

Både når det gjelder salg og møtebooking, er det menneskelige aspektet helt avgjørende. Møtebooking er ikke – eller bør i hvert fall ikke være – en oppgave som utføres på automatikk. Jobben er kompleks og sammensatt, og det kreves mer enn bare teknisk innsikt. 

Dyktige selgere og møtebookere kjennetegnes nettopp av evnen til å bygge gode kundeforhold. For å få dette til, må man blant annet forstå kundens unike problemstilling. Gjør man ikke det, kan man heller ikke gi dem en skreddersydd løsning eller dekke nødvendige behov. 

Menneskelige møtebookere og selgere har den fordelen at de besitter empati og emosjonell intelligens, noe AI foreløpig ikke kan gjenskape. Mennesker har for øvrig evnen til å komme opp med kreative løsninger som imøtekommer den potensielle kundens behov. 

Det er viktig å bygge tillit, og for selgere er det dessuten nødvendig å etablere langvarige kundeforhold. Som menneske kan man lese mellom linjene og forstå hva kunden egentlig trenger, og tilpasse kommunikasjonen deretter.

 

Hvordan ville møtebooking sett ut om AI tok over jobben?

Dersom det skulle lages AI-teknologi som kunne etterlignet jobben en møtebooker utfører, kunne dette muligens ha effektivisert prosessen. Det er ikke usannsynlig at bedriften kunne ha nådd ut til flere potensielle kunder på kortere tid.

Det er likevel et stort men. Skulle AI tatt seg av kommunikasjon med beslutningstakere, ville dette sannsynligvis ha båret preg av robotikk og lite kreativitet. Selv om hundrevis av potensielle kunder ble kontaktet i løpet av en dag, ville ikke nødvendigvis resultatene blitt som tiltenkt.

Kvalitet er helt essensielt innen møtebooking, og trumfer stort sett alltid kvantitet. Bedriften kunne kanskje ha spart seg for noen årsverk, men på samme tid ville sannsynligvis salgstallene ha gått dramatisk ned.

Les: Kvalitet over kvantitet i møtebookingen

 

Møtebooker vs. AI – hvem går seirende ut?

Selv om det finnes visse oppgaver som kan utføres av AI, vil teknologien neppe utgjøre noen stor trussel for møtebookere. I hvert fall ikke med det første. Det som uansett er sikkert, er at møtebooking av høy kvalitet danner grunnlaget for vellykket salg.

Nettopp kvalitetsaspektet er viktig å ta hensyn til. Mange bedrifter sliter med booking av møter, og lar kanskje selgerne ta seg av denne biten. I så fall er det viktig å huske på at møtebooking og salg er to vidt forskjellige ting, selv om begge i stor grad handler om kommunikasjon.

Ved å outsource møtebookingen til noen som har spesialisert seg på området, kan bedriftens selgere fokusere på nettopp salg. 

Les: Derfor bør du outsource møtebookingen din

 

Motta hjelp med møtebooking

Sliter bedriften din med å oppnå ønskede salgstall? I mange tilfeller handler dette om mangelfullt forarbeid. Skal man lykkes med salg, er det også nødvendig å fokusere på prospektering og booking av møter med kvalifiserte prospekter.

Innovation Support har lang erfaring innen prospektering og møtebooking, og bistår med å bygge en komplett pipeline for B2B-bedriften din. Deretter kan selgerne overta den videre salgsprosessen, og bidra til at potensielle kunder oppnår tillit til bedriften din.

Helge er grunnlegger og daglig leder i Innovation Support. Han er analytisk, målrettet og brenner for salg B2B.

helge.johnsen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028