innovationsupport-logo-01
Meny
Møtebooking

Hvorfor ansette Innovation Support som en salgsressurs i ditt selskap

Enten du nylig har startet opp et gründerselskap, og tar deg av det meste selv, eller du driver en stor, veletablert organisasjon er du sannsynligvis alltid på utkikk etter nye kunder.

For å kunne betjene disse nye kundene, og dermed øke omsetningen, er du avhengig av nye salgsressurser, og refleksen er ofte å ansette en ny selger eller møtebooker som kan gjøre jobben med å kontakte potensielle de kundene.

Men lønner det seg egentlig i lengden?

I denne artikkelen tar vi for oss fordelene med å engasjere en ekstern aktør som Innovation Support for å skape ny salgsaktivitet, fremfor å ansette en selger på heltid.

 

Ikke vent på salgsmulighetene

Når du ansetter en selger eller møtebooker internt i bedriften må du være forberedt på å bruke mye tid på opplæring – og like mye på oppfølging.

Personen du ansetter har kanskje mye erfaring med salg fra tidligere, men han må likevel settes inn i systemet dere bruker, rutinene deres og tjenestene eller produktene han skal selge.

Ansetter du derimot Innovation Support for å generere salgsmuligheter kan du hoppe elegant over hele denne innkjøringsperioden.

Vi tar på oss ansvaret for hele prosessen før vi setter i gang med selve ringingen, og investerer tiden og ressursene som kreves for å starte opp et nytt prosjekt. Vi gjennomfører alltid et oppstartsmøte med kundene våre der vi tar en grundig gjennomgang av produkter og tjenester, målgrupper og målsettinger.

På denne måten kan vi garantere at våre møtebookere har god kjennskap til deg og ditt selskap innen de begynner å ringe.

 

Få en jevn strøm av nye salgsmuligheter

Uansett hvor gode skussmål en nyansatt salgskonsulent har, er det lite sannsynlig at han vil levere gode salgsmuligheter umiddelbart. Som nevnt ovenfor vil han bruke tid på å sette seg inn i sine nye omgivelser, og stabile resultater vil først komme når han har funnet seg til rette.

I tillegg må du ta høyde for at salgslederne dine må bruke mye tid og ressurser på å lære opp og følge opp den nyansatte, noe som kan påvirke salgsavdelingen i sin helhet.

Engasjerer du i stedet Innovation Support som en salgsressurs kan du forvente deg to ting:

1) Vi leverer resultater fra dag én

2) Du får en jevn strøm av nye salgsmuligheter måned etter måned

 

Vi har lang erfaring med å kartlegge markedet, bygge pipeline, generere leads og booke møter. Vi vet hva som må være på plass før vi begynner å ringe, og hvordan vi kan arbeide smart for å sikre at vi hele tiden kan fokusere på å konvertere leads til salgsmuligheter i hvert stadium av kjøpsreisen.

 

Det er tungt å jobbe alene som selger

Enhver selger er avhengig av å ha et organisert og variert salgsmiljø rundt seg for å levere en jevn strøm av aktivitet og referanser måned etter måned.

Dersom du ansetter én eller to selgere som får sitt eget lille hjørne av kontorlokalene, der de skal sitte og ringe til de samme kundene, for å selge inn den samme løsningen, måned etter måned vil du raskt merke at motivasjonen synker.

Kanskje fungerer det i en måned, kanskje fungerer det i tre måneder, men på lang sikt vil du sannsynligvis merke at aktiviteten, produksjonen og resultatene synker.

Forklaringen på dette er enkel: Det er tungt å jobbe som selger, og det er enda tyngre dersom du må gjøre jobben alene.

I Innovation Support har vi et aktivt, fokusert og konkurransedrevet salgsmiljø der alle tar fatt på de samme arbeidsoppgavene hver eneste dag fra kl. 8 til kl. 16.

Vi har et velfungerende miljø med møtebookere som skaper god stemning, hjelper hverandre, motiverer hverandre, konkurrerer mot hverandre, står på, jobber hardt, tar pauser sammen og koser oss.

 

Uten motivasjon synker kvaliteten

Når motivasjonen forsvinner, synker også kvaliteten på de salgsmulighetene som faktisk leveres.

Dersom lønnen selgeren mottar hver måned er det eneste som driver ham er det lett å velge kvantitet fremfor kvalitet, i et forsøk på å nå månedsbudsjettet. Resultatet er lavere konverteringsfrekvens i møtene dine beste selgere og key accounts går i.

Vårt fokus er ikke å levere så mange møter som mulig, men å levere de riktige møtene. For våre motiverte møtebookere står kvalitet alltid i høysetet – vi skal levere en jevn strøm av kvalifiserte salgsmuligheter måned etter måned.

 

La toppselgerne dine komme til dekket bord

La oss nå si at ingen av punktene vi har tatt for oss så langt er relevante bekymringer for din del. Kanskje ditt selskap, i likhet med flere av våre kunder, er godt etablert, med en god økonomi og mange ansatte. For deg handler det i all hovedsak om å utvide en allerede omfattende kundekrets.

For slike selskapet er utfordringen ofte at seniorselgere og key accounts ikke har tid, lyst eller de rette egenskapene til å ta seg av den blytunge presale-prosessen. Og sannsynligvis ønsker heller ikke administrasjonen at det er disse oppgavene toppselgerne investerer tiden sin i.

Deres ekspertise er å gå i møter og banke inn salg – og da er det best for alle om de kommer til dekket bord.

Innovation Support tar oss av hele prosessen med å prospektere markedet, kartlegge nåværende situasjon, generere leads og booke kvalitetsmøter. Vi sørger ikke bare for at dine beste selgere kommer til dekket bord, vi frigjør også tid som gjør at de kan bruke tiden sin på å sikre en jevn strøm av nye kunder.

 

Ansettelser kan være kostbare

Helt til sist vil vi nevne kostnadene rundt det å ansette en ny selger eller møtebooker internt i bedriften.

Selgeren skal naturligvis ha en fastlønn, og vanligvis følger det med en form for provisjon og bonusordning ved nådd budsjett – bonuser som vanligvis ikke tar kvalitet med i betraktningen.

I tillegg kommer kostnadene forbundet med rekrutteringen av nye ansatte, samt tid og ressurser til opplæring og oppfølging.

Det å ansette en ny selger kan med andre ord være kostbart – og du har ingen garanti for at det vil resultere i nye salgsmuligheter.

Når du ansetter Innovation Support som en salgsressurs betaler du en fastpris hver måned. Du har du full oversikt over kostnadene, du slipper tidkrevende ansettelsesprosesser og du vet at du engasjerer en ekstern aktør som er avhengig av å levere gode resultater måned etter måned.

 

La noen andre ta seg av grovarbeidet

Når alt kommer til alt er de fleste av oss mest opptatt av hva vi får for investeringene vi gjør. Vi prøver på ingen måte å si at det å ansette en ny selger alltid er feil valg – vi ønsker bare å påpeke at det finnes gode alternativer til å ta seg av hele salgsprosessen på egenhånd.

Det er lett å tro at det er enklere og billigere å ansette en salgskonsulent internt, men det kan faktisk ofte være mer kostnadseffektivt å engasjere en ekstern aktør som Innovation Support til å ta seg av de tyngste delene av salgsprosessen.

Dette gjelder særlig dersom du tilbyr kompliserte løsninger, som krever mye oppfølging gjennom en lang salgsprosess.

I Innovation Support har vi spesialisert oss på å levere en jevn og god strøm av gode salgsmuligheter, både på kort og lang sikt. Vi tar oss av grovarbeidet, slik at dine beste selgere kan bruke tiden sin på det de er best på. 

Espen jobbet først ett år som salgskonsulent i Innovation Support og ble månedens ansatt hele 9 måneder på rad. I dag er han kundeansvarlige og jobber primært med å hente inn nye bedriftskunder.

espen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028