innovationsupport-logo-01
Meny
Møtebooking

Den moderne møtebooker hos Innovation Support

 Tjenesten møtebooking har endret seg mye siden Innovation Support startet opp i 2011. I dag omfatter den enda flere områder.

I alle år har Innovation Support drevet med ren møtebooking, og det gjør vi fortsatt. Forskjellen er at i dag omfatter denne tjenesten mye mer. Tidligere ringte konsulentene bedrifter ut ifra en liste, og lirte av seg mer eller mindre den samme pitchen gang etter gang.

Denne måten å jobbe på har blitt utdatert, og i dag har vi en mer dynamisk tilnærming til markedet. Innovation Support består av oppegående og flinke konsulenter, som kan ta ansvaret for en større del av salget og markedsføringen.

Outsourcing av møtebooking guide

 

Mange små endringer

Gjennom årene har det skjedd mange små endringer når det kommer til møtebooking. Det betyr ikke at Innovation Support har endret konsept, for vi leverer fortsatt den samme tjenesten.

Poenget er at det er hva denne tjenesten innebærer som har endret seg.

Reisen møtebooking har vært gjennom, kan på mange måter sammenlignes med utviklingen av bilen. Kanskje en dårlig sammenligning, men jeg fyrer av gårde.

Den første bilen som ble lansert, ser på ingen måte ut som bilene vi kjører i dag. Likevel er det fortsatt en bil.

Det er fordi det gjennom årenes løp har blitt gjort flere små endringer på bilen. Inkrementell innovasjon.

På denne måten har også Innovation Support utviklet konseptet møtebooking. Fra 2011 og frem til i dag har vi gjort mange justeringer, basert på erfaringer og det markedet vil ha.

Les mer: Hva har Innovation Support gjort for å lykkes med møtebooking – og hva betyr det for kundene våre?

 

Ny trend i 2020

I 2020 har vi fått en ny trend blant mange av kundene våre. I tillegg til å booke førstegangsmøter på vanlig måte, ønsker de også at vi skal følge opp kundene etter at møtet er gjennomført.

Gjennom et år booker vi mange møter for kundene våre. Til vanlig gjennomfører kundene møtet selv, og gir et tilbud der og da, eller sender det på e-post i etterkant.

Utfordringen er at altfor få følger opp møtene ytterligere, og dermed mister de mange salg.

I hvor stor grad kundene følger opp møtene sine selv varierer veldig. Noen ringer én gang, eller sender én e-post, men gir opp når de ikke får svar. Andre følger ikke opp i det hele tatt, og venter på at kunden selv skal ta kontakt. Dette fører til mange bortkastede møter, og potensielle salg som går i vasken.

Derfor har flere av våre kunder ytret et ønske om at vi skal ta på oss oppgaven å følge opp en del av møtene i etterkant. Dette har vi gjort for noen av kundene våre, og det har ført til at salget deres har økt betraktelig.

Outsourcing av møtebooking guide

 

Doblet salget med møtebooking 

En av kundene våre booket vi omtrent 120 møter for i 2018. Av disse 120 møtene pleide kunden å få til 10-15 salg. Dette var typiske salg som gikk gjennom i møtet eller kort tid etter, og bedriften brukte lite tid på å følge opp de andre møtene.

Etterhvert spurte kunden om vi kunne ta på oss jobben med å følge opp de resterende møtene. Av 120 møter, fulgte vi opp rundt 80. De resterende 40 møtene var de som var blitt salg eller selskapet ønsket å følge opp selv.

Det at vi fulgte opp møtene, førte til at salget doblet seg for kunden.

Konsulentene våre fikk gjennom ytterligere 10-15 salg for kunden i 2018, som gjorde at det totale salget økte til 20-30. Vi fulgte opp tidligere møter, satt opp nye møter der hvor det var interesse eller konkrete behov.

Vi gjorde ikke selve salget på telefon, prosjekter vi jobber med er stortsett for komplekse til at det lar seg “close” på telefon. Eneste unntak kan være hvis vi ringer til noen som har kjøpt tidligere og ønsker å kjøpe mer.

 

Jobber etter en metodikk 

Primæroppgaven til en salgskonsulent hos Innovation Support er å skaffe gode møter. Når du booker møter av høy kvalitet, har du også et høyt aktivitetsnivå, du får oversikt over markedet og du får gjort en solid brandingjobb. Dette gjør at vi også kan fungere som et støtteapparat, som følger opp kunder du har vært i møte med.

Når vi følger opp disse møtene har vi en metodikk vi jobber etter. Vi sender rapporter på alle møter som er booket til kunden. Når selve møtet er gjennomført, rapporterer kunden tilbake til oss med et referat fra møtet.

Her kan vi få en oversikt over hva som har blitt diskutert i møtet, og hvordan selgeren synes det gikk. Det er i denne rapporten kunden gir oss beskjed om de ønsker vi skal følge opp møtet, eller ikke.

Utifra referatet legger konsulenten en strategi for hvordan han eller hun skal følge opp. Her kan vedkommende for eksempel ta opp en tråd, som det allerede har blitt pratet om i første møte. På den måten er det lettere å få en god tone, og sjansen for at det resulterer i et salg blir større.

 

Kundepleie 

Slik kontakt kan også handle om eksisterende kunder, såkalt kundepleie. Det hender

våre konsulenter får i oppdrag å ringe rundt til selskapers eksisterende kunder for å høre hva de er fornøyde med, og takke for samarbeide. Slik aktivitet er også verdifull. Et konkret eksempel her er for et konsulenthus vi jobbet med.

Konsulenthuset hadde to selgere som sluttet og ledelsen var redde for å miste de kundene som hadde vært under de to konsulentene (kjent sak i konsulentbransjen).

Vi fulgte da opp eksisterende kunder for å videreføre relasjonen. Et annet eksempel er selskaper som har en stor kundemasse og ikke evner å følge opp alle på den måten det burde gjøres. Husk det koster ofte mer å miste en eksisterende kunde enn å få en ny.

I løpet av årene Innovation Support har eksistert har vi hatt en fantastisk reise, og vi har blitt ledende innen vårt felt. Vi tar gjerne en prat med deg om hvordan du kan effektivisere salgsarbeidet, og få mest mulig ut av det. 

Helge er grunnlegger og daglig leder i Innovation Support. Han er analytisk, målrettet og brenner for salg B2B.

helge.johnsen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028