Gjør salgsprosessen for komplekse løsninger enklere - sett ut møtebookingen
De siste ni årene har Innovation Support jobbet med flere hundre salgsorganisasjoner B2B i det norske markedet. Nå vil daglig leder Helge Bharat Johnsen dele noen tanker.
Vi ser ofte at mange av kundene som tar kontakt med oss, har flinke selgere. I mange tilfeller er det snakk om godt voksne seniorselgere, med solid erfaring og sterk faglig bakgrunn. De er dyktige i faget sitt, og leverer komplekse løsninger.
Disse selgerne har ofte et nettverk av kunder de leverer til. Det hender de får inn nye kunder, men disse kommer også gjerne gjennom eksisterende nettverk.
Dette er typiske prospekter med et konkret behov, som selgeren kan løse. Denne måten å jobbe på tar mye tid, og det kan være vanskelig å få inn helt nye kunder. Likevel er organisasjonen avhengig av dette, hvis de har ambisjoner om å vokse og få økt omsetning.
Mange bedrifter setter av egne ringedager
Mange bedrifter setter av et par dager i uka til å ringe for å booke inn nye møter. Dette er ofte svært lite populært blant selgerne, som liker å briljere i møter, og er lite motiverte for å ta opp telefonen og ringe kaldt.
Konsekvensen blir at dette sklir ut, og oppmøtet på slike dager blir dårlig. Tendensen blir at de fleste har avtalt andre møter denne dagen, slik at de slipper å komme på kontoret.
Da får bedriften lite ut av disse ringedagene, og selv om tanken er god, får du ingenting ut av det når det ikke blir gjort på en ordentlig måte.
Å jobbe med å få inn nye kunder tar mye tid. Det kan være vanskelig å få tak de rette beslutningstakerne, og avklaringen kommer ofte ikke under første samtale.
Dette er tid som selgerne kunne brukt ute i møter, der de gjør den jobben de kan best: Å selge inn den rette løsningen til kunden.
En selger som selger komplekse løsninger er en dyr møtebooker
I hvert fall når han eller hun må bruke tiden sin på telefon, i stedet for å selge inn løsninger for flere tusen kroner i møter.
Mange selgere kvier seg for å booke kalde møter. Dette stjeler energi, som igjen kan føre til at de begynner å mistrives på jobb. Blir det mye av dette kan det hende de beste selgerne begynner å se seg om etter stillinger i andre bedrifter, der de kan få jobbe mer med det de ønsker, som er å gå ut i møter og selge inn gode løsninger.
Innovation Support kan ta denne delen av jobben
Vi i Innovation Support har spesialisert oss på å støtte selgere og bedrifter som leverer komplekse løsninger. Vi kan ta oss av den jobben som ofte tar masse tid, og tapper selgerne for energi.
Du kan få en profesjonell samarbeidspartner, og en trygghet i at dette blir gjort på en skikkelig måte. I tillegg blir du sikret kontinuitet. Målet i tjenesten er å fremskaffe gode møter som selgeren kan gå ut i. Du får møter med spennende bedrifter som passer inn i din målgruppe, og vi sørger for at du får treffe riktig beslutningstaker.
Innovation Support som et støtteapparat
Innovation Support jobber for deg, og fungerer som et støtteapparat for selgerne dine. Det handler ikke om ren møtebooking, men om kontinuerlig bearbeidelse av markedet og målgruppen din.
Møtebookerne finner ut hva som kan være aktuelt, og sender ut relevant informasjon til ulike prospekter. Det er ikke et ekstremt høyt volum av møter som er vårt hovedfokus, men at det skal være møter av god kvalitet.
Selgerne som jobber hos våre kunder elsker hverdagen sin, og går ut i flere gode møter. Innimellom har de statusmøter med oss, der vi deler erfaringer, og gjør hverandre gode. Vår suksess er deres suksess. Vi brenner for å hjelpe bedrifter med å få flere kunder.
Fikk 12 møter første måned – flere resulterte i salg
For tre måneder siden inngikk vi et samarbeid med et lite IT-selskap, som omsetter for 6 millioner. Denne bedriften består av tre personer, der to av dem holder seg til det IT-tekniske, og trives best med dette. De er ikke så glade i å jobbe med salgs- og markedsrelaterte oppgaver.
Den tredje personen er veldig engasjert, og dyktig ute i salgsmøter. Det var denne personen vi kom i kontakt med i første omgang. og han fortalte at han ønsker å vokse, og øke omsetningen. Han syntes det var utfordrende, og vanskelig å få nye møter, men de møtene han dro i pleide å være bra.
I tillegg hadde han også begrenset tid, og den måtte han bruke på å følge opp eksisterende kunder. Da han en sjelden gang hadde anledning til å sette seg ned og ringe kaldt, kviet han seg for dette.
Vi startet opp samarbeidet, og i første måned booket vi tolv møter. De følgende månedene booket vi enda flere. Etter tre måneder hadde vi en gjennomgang av disse første tolv møtene, og halvparten av disse hadde selgeren fått levert et tilbud til. I tillegg hadde han fått til to salg. Disse to har blitt faste kunder, og slike er verdt mye for dette selskapet, som håndterer alt som er relatert til IT.
Slik ble hverdagen til selgeren betydelig enklere, og han kunne bruke dagene sine mer effektivt ved å gå ut i flere salgsmøter. Ønsker du å vite mer om hvordan Innovation Support kan gjøre hverdagen til selgerne dine enklere og mer effektiv? Da er det bare å ta kontakt med oss.
Helge B. Johnsen
Helge er grunnlegger og daglig leder i Innovation Support. Han er analytisk, målrettet og brenner for salg B2B.
Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg
For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring.