innovationsupport-logo-01
Meny
Ansattcase

Fra autorisert regnskapsfører til salgsleder

Ole Daniel Stene-Larsen hadde bakgrunn som autorisert regnskapsfører da han begynte som møtebooker hos Innovation Support. Han har hatt en spennende reise, og jobber i dag som salgsleder.

Det er mange veier man kan går for å oppnå en karriere innenfor salg og møtebooking. I dag har Ole Daniel en spennende hverdag som salgsleder hos Innovation Support, men yrkeslivet hans startet ikke med salg. Den begynte med en bachelor i forretningsjus fra BI.

effektiv-møtebooking-ebok 

Fra forretningsjus til salg

Med et rykende ferskt vitnemål fra forretningsjus fikk Stene-Larsen seg jobb som forvaltningskonsulent i LHL Bygg- og Boligforvaltning. Oppgavene var varierte, og innebar alt fra regnskap, til kundeservice, til jusrelaterte gjøremål. Her trivdes han godt, men dessverre ble avdelingen lagt det etter ett år og sju måneder.

Heldigvis var ikke Ole Daniel arbeidsledig lenge. Da han la ut sin CV på Finn.no, viste det seg at å ha erfaring med regnskap var veldig attraktiv på arbeidsmarkedet. Dermed gikk han over i ny jobb, og satte seg som mål å bli autorisert regnskapsfører.

Etter et par år kjente Stene -Larsen på følelsen av å ønske å prøve seg på noe nytt. Salg virket spennende, og han kom i kontakt med Innovation Support. På intervju fikk han et svært godt inntrykk av selskapet: Av det han fikk se på intervjuet virket det som om arbeidsmiljøet var veldig godt, noe han tenkte ville være viktig i en slik jobb. Dermed takket han ja til en stilling her, da han fikk tilbudet.

«Jeg gikk ned i lønn i startfasen, men jeg så på det som en investering i meg selv,» sier Ole Daniel Stene-Larsen.

Nå ønsket han å begynne en karriere innenfor salg.

 

Åpnet seg en mulighet som teamleader

Når man har jobbet rundt et år som salgskonsulent hos Innovation Support, og kan vise til gode resultater, vil det ofte dukke opp videre karriere muligheter. Ofte kan dette være hos en av selskapene man har ringt for, som ønsker å tilby en jobb til møtebookere de har hatt en godt samarbeid med. Et slikt tilbud fikk også Ole Daniel da han hadde jobbet i omtrent 1, 5 år, men i tillegg til dette dukket det også opp et annet tilbud. Det hadde åpnet seg en mulighet til å jobbe som teamleader hos Innovation Support.

Dermed sto han overfor et veivalg: skulle han går over til en ny stilling i et annet selskap, eller skulle han bli hos Innovation Support, og satse på en karriere her

Heldigvis var ikke dette noe vanskelig valg. Ole Daniel ønsket å ta sjansen som Innovation Support tilbød han:

«Jeg takket ja til denne muligheten, og ble veldig glad. Jeg ønsket å utvikle meg som leder, og samtidig være med på veksten til Innovation Support.»

 

Viktig å ha en positiv innstilling

Stene-Larsen jobbet rundt et år som teamleader, og i løpet av dette året fikk han gradvis mer ansvar. Til slutt var det på tide å gjøre noe med arbeidstittelen hans, og den ble oppgradert til salgsleder. Som leder har han fem verdier som har prøver å leve etter:

  • Mestring
  • Positiv mental innstilling
  • Positivt forbilde
  • Være aktiv
  • Ærlighet

 

«Jeg har vært opptatt av at konsulentene skal mestre. Det er viktig å legge fokus på det man får til, og ikke på det man ikke får til,» uttaler Ole Daniel Stene-Larsen.

I hverdagen er det viktig for Ole Daniel å spre disse verdiene. Dette gjør han først og fremst i tilbakemeldingene han gir, der fokuset først og fremst ligger på det som er positivt. Et «nei» i en samtale betyr ikke nødvendigvis at hele samtalen har vært dårlig. Selvfølgelig gir han også tilbakemelding på det som kan bli bedre, men det er viktig for han å gjøre det på den riktige måten, slik at konsulenten får mest mulig effekt av tilbakemeldingen.

effektiv-møtebooking-ebok 

Høy aktivitet er essensielt

Stene-Larsen understreker viktigheten av en positiv innstilling. Når man sitter som en helt fersk møtebooker kan det være vanskelig å se hvordan man kan få denne mentaliteten, ettersom man kan slite litt med å få i gang en ordentlig samtale.

Her mener Stene-Larsen at det er et element som er essensielt: Mengdetrening.

«For å lykkes i en startfase er det viktig med en høy aktivitet. Jeg pleier å si at man skal ha minst 100 løft om dagen,» mener Ole Daniel.

Hvis man er lat, og ikke treffer nok beslutningstakere, går utviklingen mye saktere.

Det er også viktig at det er kvalitet over denne mengdetreningen. Ole Daniel er opptatt av å gi gode tilbakemeldinger underveis, slik at konsulenten ikke legger til seg uvaner.

 

Et godt arbeidsmiljø

I løpet av en arbeidsdag som møtebooker vil man oppleve å bli møtt av en del «ja», og kanskje enda flere «nei». Om du da har den rette positive innstillingen, er det «ja’ene» du fokuserer på, og ikke «nei’ene». De som tenker altfor mye på «nei’ene» vil ikke overleve veldig lenge i bransjen.

Stene-Larsen synes det er viktig å gå foran som et godt eksempel, og han har selv sittet på telefonen siden han startet i selskapet. På den måten vet han akkurat hvordan hverdagen til konsulentene er. Fortsatt tar han en del telefoner, og er glad når han får tid til dette. De dagene han ikke har mulighet på grunn av møter og liknende, klør det nesten i fingrene hans etter å løfte røret og ta en samtale eller to

Dette er viktig for å skape et godt arbeidsmiljø, og nettopp dette er nødvendig når man sitter og ringer. Det er ikke bare lederen som er viktig for å få et slikt miljø, hver enkelt konsulent må også bidra til dette. Når en sitter og ringer og er aktiv, blir sidemannen også mer aktiv. Hvis en booker et møte, får vedkommende ved siden av også lyst til å booke et møte.

Kom også i «Flytsonen» så tidlig på dagen som mulig. Ved å ha booket et møte er det større sannsynlighet for at neste samtale får samme utfall. Derfor må du ta neste samtale så fort som mulig etter at du har fått et “ja”, for da er nok ikke neste “ja” langt unna.

Ole Daniel legger også vekt på at man må ha en del pauser i løpet av en arbeidsdag. Det kan være tungt å ringe en hel dag, kanskje uten å få svar. Da er det lurt å ta seg noen gode pauser, der man beveger seg vekk fra plassen sin og gjør noe helt annet. På den måten er det lettere å holde ringetiden hellig, slik at man kan ha fullt fokus når man løfter røret igjen.

effektiv-møtebooking-ebok 

10 tips for å lykkes med salg

Ole Daniel Stene-Larsen har følgende 10 tips til deg som ønsker å lykkes med salg:

  1. Sett deg et mål for hva du ønsker å oppnå. ( rørløft, antall møter etc.)
  2. Strukturer dagen din godt. Husk å ta deg velfortjente pauser. Og hold ringetiden hellig.
  3. Fokus på Høy aktivitet, (aktivitet skaper muligheter på kort og lang sikt. )
  4. Positiv innstilling, fokuser på det du faktisk får til og det du gjør riktig, fremfor det du ikke får til.
  5. Utvikle deg kontinuerlig, sug til deg kunnskap, tips og innspill, gjerne fra dyktige kollegaer. Føler man seg «ferdig utlært» vil det samme skje med utviklingen.
  6. God disiplin, er alfa omega de dagene du ikke klarer å motivere deg selv ( føler deg sliten etc.)
  7. Fokuser på det du selv har mulighet til å påvirke. (Se innover, hva kan DU gjøre for å lykkes, unngå å skylde på alt rundt deg, (ringelister, været, får ikke tak i noen etc.)
  8. Fokuserer på samtalen når du er i en samtale, unngå multitasking. Dette øker sjansen for et positivt utfall.
  9. Kom i gang tidlig på dagen, etter pauser etc. Dra nytte av den gyldne timen (8-9)
  10. Den beste tiden å ringe på er «når du faktisk ringer»

Helge er grunnlegger og daglig leder i Innovation Support. Han er analytisk, målrettet og brenner for salg B2B.

helge.johnsen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028