innovationsupport-logo-01
Meny
Møtebooking

Fungerer møtebooking i 2023?

Flere bedriftseiere spør seg selv om møtebooking fortsatt fungerer i 2023. Svaret på dette er «ja, absolutt!», men det er viktig å huske på at møtebookingen må gjøres på riktig måte.

Tiden da det holdt for møtebookere å sitte med et ferdigskrevet manus i hånda, og jobbe seg gjennom en alfabetisk telefonliste er forbi. I dag må man være smartere for å lykkes, være dynamisk i samtalene og tilpasse seg hver enkelt situasjon.

Dette betyr ikke at det ikke finnes selgere i dag som benytter seg av den gamle «cowboymetoden», for det gjør det absolutt, men det er ikke disse som leverer de beste resultatene. I 2023 er du nødt til å jobbe strategisk og langsiktig for å bygge en solid pipeline.

 

Langsiktig strategi

Nøkkelen for å lykkes med møtebooking i 2023 er å ha en langsiktig strategi. Tiden for «bankesalg» er over, i dag handler det om å skape tillit og treffe kundenes behov. Det hjelper ikke å få gjennom ett salg én gang, hvis kunden er misfornøyd og aldri kommer tilbake til deg igjen.

Da er det bedre å jobbe med kunden over tid, slik at du finner ut hvor skoen egentlig trykker, og dermed kan dekke det behovet. Dette er en metode som tar lenger tid enn den gamle måten å banke gjennom salg og møter på, men som vil føre til større avkastning over en lengre tidsperiode.

For en moderne møtebooker handler jobben om å bygge en solid pipeline. Dette innebærer å gjøre et godt forarbeid, kontakte de rette kundene og bygge opp en database med gode leads. I tillegg er det viktig å være framoverlent og proaktiv.

Når man først har fått seg en god liste med sterke leads, er det altfor mange møtebookere som kun lener seg på denne. Det du må huske på er at det alltid kommer en ny salgsmåned, og at lista med leads stadig vil bli kortere. Derfor må du hele tiden jobbe med å kontakte nye prospekter, i tillegg til å opprettholde avtalene med de du allerede har fått kontakt med.

 

Møtebooking i din organisasjon

Når du skal komme i gang med møtebooking i din egen organisasjon er det flere elementer du bør tenke over:

  • Skal du ansette en egen selger?
  • Skal du arrangere salgstrening for dine ansatte?
  • Skal du outsource møtebookingen til eksperter?

 

Når det gjelder det første punktet, å ansette en egen selger, er det viktig å se på hva slags kultur som er i selskapet ditt. Det å sitte alene på et lite kontor for å booke møter, i en bedrift der ingen jobber med det samme som deg, er muligens en av verdens vanskeligste jobber.

Det å løfte røret og ringe rundt fra bedrift til bedrift er veldig tungt, spesielt om du ikke har medarbeidere rundt deg som sitter med liknende oppgaver å lene deg på. Uansett hvor god denne personen er på å booke møter, vil det mest sannsynlig ikke ta lang tid før han sier opp og finner seg en ny jobb.

LES MER: Hva koster det deg egentlig å ha en selger som ikke leverer salgsaktivitet?

 

Salgstrening

En annen løsning kan være å ha salgstrening for de som allerede er ansatt i selskapet ditt. Om dette skal fungere må møtebooking bli en viktig del av hverdagen til salgsavdelingen. Det krever hardt arbeid over tid og kontinuitet. Det finnes mange selskaper som prøver å gjøre dette internt, men som ikke får det til. En av mange fallgruver er at de ansatte ikke har tid og lyst til å legge inn den innsatsen som kreves.

For eksempel kan en ansatt bestemme seg for å sette av to timer hver dag til å booke møter. Når man først begynner å ringe går tiden veldig fort, så de to timene kan være forbi før vedkommende har fått laget en eneste avtale.

Fortsetter det slik hver dag vil det ikke komme noe særlig nyttig ut av denne møtebookingen. Selv om du har satt av to timer av dagen din til å ringe, så betyr ikke det at den du ringer til har satt av den samme tiden. Dette kan fører til at du ringer i to timer, uten å få prate med en eneste beslutningstaker.

Et annet område der tiden ofte ikke strekker til er når det kommer til oppfølginger. Når du først har fått tak i rett beslutningstaker, og hatt en hyggelig prat, er det vanlig å lage en avtale for når du skal ringe opp igjen.

Svært sjeldent blir det tatt noen avgjørelse ved første kontakt, så disse oppfølgingene er meget viktige. Problemet er at når du ikke har salg som din primæroppgave, blir det vanskelig å følge opp disse avtalene. Kanskje har du et møte, kurs eller andre arbeidsoppgaver som krasjer med oppfølgingen, og da mister du denne kunden.

 

Outsource møtebookingen

Om du ikke har nok ressurser internt til å få gjennomført møtebooking på en god måte, kan det være en god idé å outsource dette til eksperter på området. Hos Innovation Support har vi en gjeng med ambisiøse møtebookere, som er eksperter på å booke møter av høy kvalitet for kundene sine. Høy aktivitet er viktig for å bygge opp en god pipeline, og derfor kan det være lurt å komme i kontakt med noen som kan dedikere hele arbeidstiden sin til å booke møter for deg. I tillegg vil du da komme i kontakt med en salgsressurs som er en del av et større salgsmiljø der alle motiverer og støtter hverandre. Dette er viktig for å sikre gode resultater over tid.

 

Kombinere med inbound marketing

Det vil også gi et stort konkurransefortrinn å kombinere møtebooking med inbound marketing. Derfor har Innovation Support et samarbeid med Nettly, som er eksperter på dette. Mye av grunnen til at inbound marketing er viktig, er synligheten på nett.

Om du ringer rundt og booker møter for et selskap som ikke har en egen hjemmeside, eller kun har en side av dårlig kvalitet, er det mye vanskeligere å få gjennomslag enn når du ringer for et firma som har en profesjonell hjemmeside, en informativ blogg og liknende. Da kan kunden selv søke opp selskapet om de har noen spørsmål eller innvendinger, du kan sende artikler med mer informasjon, og kunden kan huke av for at de ønsker nyhetsbrev.

Etter samtalen kan du logge denne aktiviteten, og når det gjelder loggingen har vi i Innovation Support fått øynene opp for Hubspot. Her kan du følge med på når kunden åpner e-postene dine, om han leser artiklene du har sendt, og hvor lenge han er inne på hjemmesiden din. Neste gang du tar kontakt vet du mer om hva kunden har gjort med informasjonen du har sendt, samtalen blir hyggeligere, og sjansen for å booke et møte blir mye større.

Helge er grunnlegger og daglig leder i Innovation Support. Han er analytisk, målrettet og brenner for salg B2B.

helge.johnsen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028