Oppstartsbedriften Fygi ønsker å endre måten vi handler på i fysiske butikker. Med hjelp fra Innovation Support kommer de i kontakt med beslutningstakerne i kjedene.
Den digitale utviklingen har skapt et behov for nye forretningsmodeller og kundeorienterte løsninger i detaljhandelen. Blant annet ser vi at handlemønstre er i sterk endring, med en tydelig preferansedreining mot mobilen i både søk, vurdering og kjøp av nye produkter. En rekke undersøkelser viser også at folk flest ønsker å bruke mobilen til betaling i fysiske butikker. Vi foretrekker en kontaktløs kundereise, legger igjen mer penger, og forventer skreddersydde shoppingopplevelser på mobilen.
Dette mulighetsrommet bør faghandelen utnytte, mener oppstartsbedriften Fygi. De har utviklet en mobil Scan Pay Go-løsning som som skal endre måten vi handler på, og gi fysiske butikker en mulighet til å tilpasse seg til de nye kundekravene.
- Med denne løsningen kan kundene helt enkelt skanne og betale for varer med mobilen. Den er skreddersydd for forhandlere som ønsker å gi kundene sine en personlig og trygg handleopplevelse. Det er jo viktig i en tid hvor vi alle forsøker å unngå nærkontakt, sier Espen Lippert, gründer og Chief Operations Officer i Fygi.
Løsningen er rimelig og enkel å sette opp. Fygi bruker eksisterende POS og datasystemer for å implementere programvaren. Det betyr at investeringer i maskinvare ikke er nødvendig.
- Vi leverer programvarebasert selvbetjening via mobilen. Forhandlerne slipper dermed tunge hardware investeringer, sier Lippert.
Avgjørende med startup-erfaring
Etter tre år med produktutvikling, validering og testing, er Fygi i full gang med salgsjobben. Direktesalg er naturligvis mer utfordrende digitalt, og med et nytt brand tar det lengre tid å lukke avtaler. Samtidig er detaljhandelen inne i et skifte, der kjedene ser på hvordan man kan legge til rette for bedre kundeopplevelser i fysiske butikker. Det er denne fremtiden Fygi ønsker å være en del av.
- Det er klart korona blir en oppoverbakke i en oppbyggingsfase. Vi kan ikke møte folk, og salgsprosessen tar lengre tid. Det var derfor vi så på ulike måter å fylle opp salgspipen på, forklarer Lippert.
Fygi vurderte mange aktører som tilbyr møtebooking. I slike valg er den viktigste avveiningen om man ønsker operativ salgsstøtte som leverer mange møter, eller en strategisk salgspartner som leverer færre møter av høy kvalitet. For Fygi var det viktig å finne en tillitsvekkende og seriøs ambassadør for merkevaren.
- Vi fikk et veldig godt inntrykk av Helge Bharat Johnsen. Det var ikke noe fluff eller buzzwords. Innovation Support gikk rett på sak, og fortalte oss hva de kunne levere. Det passet oss veldig godt, forteller Lippert.
Innovation Support bygger en komplett pipeline for kundene sine, og gjør alt fra kartlegging til leadsgenerering og møtebooking. Det er den strategiske tilnærmingen som skiller selskapet fra de mer tradisjonelle call-sentrene.
Gjennom mange år har Innovation Support opparbeidet seg erfaring fra samarbeid med ulike bransjer og virksomheter. Erfaringen og resultatene fra samarbeid med andre startups ble avgjørende i Fygis beslutning.
- For oss var det viktig å finne en partner som ikke bare jobber med corporates. Dokumenterte resultater fra samarbeid med små selskaper ga oss trygghet, sier Lippert.
Opplyste kunder gir gode møter
For en gründer som bygger selskap kan det oppleves skummelt å gi bort ansvaret for møtebooking til andre. Det er tross alt førsteinntrykket av selskapet som står på spill. Profesjonell ivaretakelse av merkevaren, både gjennom innsiktsarbeid, kommmunikasjon og oppfølging av kundenes kunder, har derfor høyeste prioritet i Innovation Support.
- Det er jo skummelt å gi bort dette ansvaret. Man vet ikke hvordan kommunikasjonen blir, og i verste fall kan man ødelegge brandet. Men Innovation Support er en seriøs aktør, og vi følte oss trygge på å legge selskapet i deres hender, sier Lippert.
Han forteller at målsetningen med samarbeidet var å komme i kontakt med beslutningstakere i store og middels store kjeder.
- Vi satt noen kriterier på hva vi ønsket å oppnå, og hvem vi ønsket å snakke med. Deretter gjorde Innovation Support en kartleggingsjobb, og kom raskt i gang med møtebookingen, sier Lippert.
Han er også fornøyd med det løpende samarbeidet, og forteller om ukentlig rapportering og nærmest daglig kontakt med møtebooker.
- Kommunikasjonen har gått overraskende enkelt, men det som kanskje har overrasket oss mest er hvor opplyste kundene er. De vet hva vi leverer før vi går inn i møtene, og det gir oss stor verdi, forteller Lippert.
19 møter på to måneder
I løpet av samarbeidets to første måneder ble det landet 19 møter. En avtale er allerede lukket, og en ny kunde er på vei inn den kommende uken. Basert på den opplevde kvaliteten på møtene, mener Lippert det er rimelig å anslå en lukkerate på mellom 15 og 20 prosent.
- Det er veldig bra jobbet å booke møter på et så høyt nivå. Vi snakker med alt fra beslutningstakere på CXO-nivå, til IT-sjefer, markedssjefer og innovasjonsdirektører. Salgsprosessen går merkbart raskere, sier Lippert.
Fygi er et selskap med internasjonale vekstambisjoner, og har selgere på plass i både Stockholm og Düsseldorf. Dette arbeidet skal nå intensiveres.
- Vi er veldig fornøyde med Innovation Support, og ser hvilken effekt møtebookingen har hatt for salget vårt. Nå vurderer vi å videreføre samarbeidet til det svenske markedet også, avslutter Lippert.
Faktaboks
Utfordring
Oppstartsbedriften Fygi skal ut i markedet med en ny selvbetjeningsprogramvare. For å bygge pipeline, og samtidig ivareta merkevaren på en god måte, ønsket de bistand fra en strategisk salgspartner.
Løsning
I desember 2020 inngikk Fygi et samarbeid om møtebooking med Innovation Support. Målsetningen var å komme i kontakt med beslutningstakere i forhandlerkjeder.
Resultater
De to første månedene har resultert i 19 møter, og foreløpig 2 nye kunder, for Fygi.
Helge B. Johnsen
Helge er grunnlegger og daglig leder i Innovation Support. Han er analytisk, målrettet og brenner for salg B2B.
Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg
For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring.