innovationsupport-logo-01
Meny
Ansattcase

Hermann gikk fra å ikke ville jobbe på telefon, til å bli en knallgod møtebooker

Hermann Steen syntes møtebooking var vanskelig i begynnelsen, og var nær ved å gi opp. Da fikk han hjelp av både kollegaer, salgssjef og daglig leder, til å forstå hvordan jobben fungerer, og til slutt mestret han teknikkene. Da ble oppgavene morsomme, og han opplevde å bli tatt veldig godt vare på. Han er i dag takknemlig for alt han har lært hos Innovation Support.


Hermann flyttet til Oslo fra et lite sted, for å studere markedsføringsledelse på BI. Har var spesielt interessert i merkevarebygging, etter å ha jobbet deltid på Espa (Bolleland) i 10 år, og sett hvordan de har bygd opp navnet sitt.

Da han startet på sitt siste halvår på BI, begynte han å søke jobber. Konkurransen i arbeidsmarkedet er hard, så han tenkte det var lurt å være tidlig ute. I utgangspunktet hadde han ikke vurdert å jobbe med telefon, i stedet så han for seg en stilling hos en kjent merkevare der han kunne jobbe direkte med markedsføring.

Tidlig i søknadsprosessen kom Hermann i kontakt med en rekrutterer som henviste han til Innovation Support. På intervju fikk han et veldig godt inntrykk av daglig leder Helge Bharat Johnsen. Ettersom selskapet ikke virket som et typisk callsenter, bestemte han seg for å gi det en sjanse.

 

Hadde ingen erfaring med møtebooking


Steen fikk en treg start hos Innovation Support, og han syntes møtebooking var vanskelig å mestre. Etter nesten to måneder var han nær ved å gi opp, ettersom han følte han ikke fikk det til. Heldigvis fikk han da hjelp av både Helge, salgsleder og kollegaer til å forstå hvordan møtebooking fungerer. Da tok det ikke lang tid før han behersket teknikkene.

Med ett ble jobben gøy, og Hermann begynte å sette mer pris på hverdagen. Han gikk fra å booke ett møte i uka, til å få inn mellom ti og tjue i måneden. Vi snakker her om møter av høy kvalitet for kunder som leverer komplekse løsninger av høy verdi. Dette hang sammen med at han lærte seg hvordan han skulle respondere på ulike innvendinger, og at han fikk prospektene til å forstå at han ikke skulle selge dem noe her og nå, kun ta et møte for å se på ulike muligheter.

 

Lærte mye hos Innovation Support


Hermann ble hos Innovation Support i to år, og det gode arbeidsmiljøet bidro til at han trivdes godt. I tillegg lærte han svært mye om bedriftsmarkedet i Norge, som han tar med seg videre:

«Det var interessant å lære om ulike type selskaper, og hvor mange tjenester og bedrifter som finnes. Jeg har fått innsikt i de ulike delene av et selskap, og hvordan disse fungerer. Alt fra hvordan en IT-avdeling er bygd opp, og hva de er interesserte i, til HR, facility management og utvikling.»

 

Interesserte seg for inbound marketing


Hermann interesserte seg for inbound marketing, som kort fortalt går ut på å trekke de riktige kundene til nettsiden sin gjennom ulike tiltak. Dette hadde han også skrevet om i bacheloroppgaven sin på BI. Daglig leder i Innovation Support hadde nettopp gått inn på eiersiden hos inbound marketing-selskapet Nettly, og ønsket å gi Hermann en mulighet der. De måtte bare vente på riktig tidspunkt for Nettly å ansette en ny person.

I dag jobber Steen som kundeansvarlig hos Nettly. Det er et lite selskap, så han får være med helt fra starten, og bygge opp rutiner og salgsprosesser. Han har gått en lang vei fra å ikke ha noen erfaring med salg B2B, til å trives godt med å prate med kunder, dra ut i møter og presentere en tjeneste han har stor tro på.

 

Bruker kunnskap fra Innovation Support i sin nye jobb


I begynnelsen var jobben hos Nettly forholdsvis lik jobben hos Innovation Support, og han fikk bruk for mange av kunnskapene han hadde tilegnet seg som møtebooker. Etter hvert som møtene begynte å komme, og han selv skulle gjennomføre disse endret hverdagen seg. Dette har ført til en helt annen hverdag med mye variasjon, og han synes det er givende å møte de han har pratet med ansikt til ansikt.

Erfaringene fra Innovation Support gjør at Steen raskt kan sette seg inn i hvordan en organisasjon fungerer, og hvordan inbound marketing kan hjelpe.

«Det viktigste jeg har tatt med meg fra Innovation Support er at jeg ikke gir meg, og at det aldri er farlig å stille spørsmål. Som møtebooker får du en grunnerfaring som mange selskaper setter pris på, og du blir i stand til å fortelle hvorfor de skal ansette nettopp deg. Det gjør at du får et konkurransefortrinn foran de andre kandidatene som nettopp er ferdige med utdannelsen sin,» forklarer Hermann.

Han er også tydelig på at han vil anbefale andre å søke jobb som møtebooker hos Innovation Support:

«Hvis du er ute etter å utvikle dine personlige egenskaper, skaffe deg den grunnpakken forretningslivet forventer, eller er nysgjerrig på hvordan arbeidslivet og ulike bransjer egentlig fungerer og er bygd opp, anbefaler jeg på det sterkeste å søke jobb hos Innovation Support.»

Vil du vite mer om hvordan det er å jobbe hos Innovation Support? Da er det bare å ta kontakt for en uforpliktende prat.

Helge er grunnlegger og daglig leder i Innovation Support. Han er analytisk, målrettet og brenner for salg B2B.

helge.johnsen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028