innovationsupport-logo-01
Meny
Møtebooking

Hvordan Innovation Support tar sin egen medisin

Nøkkelen til suksess har for Innovation Support vært å ha en full pipeline, mange løsninger ute til enhver tid og å skape en overflodsfølelse.

Historien til Innovation Support begynte i 2012, da jeg startet opp selskapet. Tjenesten vi leverer er møtebooking B2B, og firmaet er også bygd opp ved hjelp av møtebooking for B2B. Med andre ord har Innovation Support tatt sin egen medisin for å bli et etablert selskap med et godt rykte.

 

Utfordringer i tidlig fase

Helt i begynnelsen var det meg selv som tok seg av leveransen til Innovation Support. På dette tidspunktet ble det i løpet av en arbeidsuke brukt omtrent 3,5 til 4 dager på å booke møter B2B for ulike kunder, og 1 til 1,5 dag ble brukt til å ta egen medisin og booke møter for Innovation Support.

I begynnelsen var det vanskelig å få prioritert eget selskap godt nok, og det ble fort til at egen medisin ble glemt. Noen møter ble booket, og av disse ble noen bare hyggelige samtaler, mens andre endte med at det ble sendt ut en løsning. Deretter var det bare å følge opp beslutningstaker, og håpe på at de ønsket å bli kunder. Jeg var bare én person, og måtte sette leveransen til kundene først.

Det koster mer å miste en kunde, enn det du vinner på å få en ny.

Det var et fokus på å beholde kundene sine fra dag én, og å bygge opp et godt rykte. Når du først har fått dette, kan du havne i den situasjonen at firmaet selger seg selv.

 

Innovation Support vokste seg større

Etter hvert vokste selskapet seg større, og fikk flere ansatte. Da såjeg at det var viktig å opprettholde egen medisin. Dette gjorde han ved å opprette et eget prosjekt for Innovation Support, på lik linje med prosjektene vi hadde for kundene våre. Egne, dedikerte møtebookere ble satt til å jobbe med dette prosjektet, og de lagde konkrete mål for hvor mange møte de skulle skaffe per måned. I tillegg jobbet de med spørsmål som:

  • Hva er et riktig møte?
  • Hvilke kriterier setter vi for et møte av høy kvalitet?

 

Jeg og konsulentene jobbet også mye med hvordan selve møtet skulle gjennomføres.

Les mer: Møtet er booket - men hvordan gjennomfører du møtene?

 

Målet er å alltid ha salgsmuligheter

Etter hvert som tiden har gått, har Innovation Support finjustert prosessen rundt det å booke egne møter. Gjennom årene har vi vært i mange møter, og vi har jobbet med kvaliteten i disse.

Målet er å bygge seg opp en god pipeline, slik at man alltid har flere tilbud ute. På den måten skaffer man seg en overflodsfølelse.

Etter hvert som Innovation Support har tatt egen medisin og booket egne møter, er vi nå i stand til å vite hvor mange møter vi må booke, for å kunne sende ut et visst antall løsninger. Det vil si at vi nå alltid har mange tilbud ute, og vi vet omtrent hvor mange som ender i salg. På den måten slipper vi dårlig nattesøvn, og vi har kontroll over vår egen situasjon.

Hvor mange møter du trenger for å få denne overflodsfølelsen varierer fra bedrift til bedrift, og er ingen eksakt vitenskap. For Innovation Support har vi landet på at vi alltid ønsker å ha 50 prosesser gående samtidig. Det betyr at når vi har 50 løsninger ute, så vet selskapet at vi har helt sikre avtaler for fremtiden.

Dette har gjort at vi har satt oss i den situasjonen som alle som jobber med salg og markedsføring ønsker å være i: Hvis vi følger opp et møte og svaret blir nei, respekterer vi denne beslutningen uten at vi trenger å få noen dårlig magefølelse. Vi vet at vi har andre muligheter. Likevel passer vi på å holde kunden varm, i tilfelle det dukker opp flere sjanser i fremtiden.

 

Bygd opp merkevare med møtebooking B2B

Fra dag én er det møtebooking B2B som har vært kilden til Innovation Support sin vekst, med telefonen som verktøy. I tillegg har vi gjort en god jobb med kundene vi har jobbet med. Konsekvensen av dette er at når vi ringer rundt, er det flere som har hørt positive rykter om oss.

Beslutningstakere hos ulike firmaer kjenner ofte til hverandre, og prater gjerne om ulike leverandører de er fornøyde med. Dette har ført til at jobben med å ringe rundt er enklere nå enn før, ettersom Innovation Support har bygd opp en solid merkevare med gode referanser og en stabil omsetning.

Vi har selv erfart at møtebooking fungerer, men noen ganger er du nødt til å gi det litt tid for å få full effekt. Det er en on-going prosess, som bygger seg opp over tid.

 

Videreutviklet vår egen metode

I senere tid har Innovation Support også satset på andre digitale kanaler for å få kunder. På tross av at Innovation Support i dag er et selskap med god omsetning, kommer vi ikke til å slutte å ta vår egen medisin.

Forskjellen er at vi har utviklet denne medisinen, så den har blitt mer effektiv med årene. Før ringte vi kaldt ut ifra en liste. I dag bruker vi flere digitale plattformer, kombinert med ringing. Mer moderne møtebooking gjør at metoden fungerer bedre enn noen gang tidligere.

Innovation Support har god tro på våre egne metoder, og vi er ikke redde for å være tidlig ute med å teste ut nyheter. Vi prøver det alltid ut på oss selv først, og tar det videre til kunden når vi vet at vi kan oppnå gode, konkrete resultater.

Er du nysgjerrig på hva Innovation Support kan gjøre for deg og din bedrift? Da må du gjerne ta kontakt med oss for en hyggelig prat. 

Helge er grunnlegger og daglig leder i Innovation Support. Han er analytisk, målrettet og brenner for salg B2B.

helge.johnsen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028