Oppsøkende salg gir resultater for gründerselskapet Kodient
Det nye samarbeidet mellom Kodient og Innovation Support har allerede begynt å bære frukter. I løpet av de to første månedene har det blitt booket 17 kvalitetsmøter med flere av landets større butikkjeder.
Gründerselskapet Kodient har gjennom flere år utviklet Retailor, et banebrytende designverktøy som gjør det enklere og raskere for butikkjeder å produsere markedsføringsmateriell. Gjennom å koble verktøyet til kundenes eksisterende varekatalog, og kombinere denne informasjonen med smarte designmaler, har selskapet utviklet et fleksibelt og effektivt verktøy som sparer butikkjeder for mye tid og ressurser. Både i butikk og på hovedkontor.
Vi har utviklet et produkt som gjør det anslagsvis 15 ganger mer effektivt for butikkjeder å lage markedsføringsmateriell. Enkelte produksjoner har vi kuttet ned fra uker til minutter, forteller Kodients gründer, Lasse Haslev.
I retail skal ting skje raskt, og markedsavdelinger har gjerne to valg når man skal velge designverktøy: Fleksible verktøy, med fokus på detaljer, eller automatiserte verktøy med fokus på produksjonstid. Sistnevnte går veldig raskt, men samtidig mister man fleksibilitet.
Vi har funnet et godt krysningspunkt der automatisering og det kreative møtes. Der mener jeg vi er best i bransjen. Kundene våre gir tilbakemeldinger om et brukervennlig verktøy som gir dem større besparelser, og løser flere oppgaver, enn de så for seg. I tillegg til å frigjøre tid, bidrar Retailor til bedre produksjonsflyt, smartere ressursbruk, og bedre oversikt i kampanjer, forteller Haslev.
Han forteller om et selskap som har utviklet produktet i samarbeid med kundene, og som bevisst har fulgt en organisk vekststrategi. Nå er Kodient klare for å trykke på skaleringsknappen.
Vi har over lengre tid utviklet produktet sammen med Jernia og Flisekompaniet. Nå er det er klart, og i tiden som kommer ønsker vi å legge større trykk på oppsøkende salg. Det er er bakgrunnen for at vi tok kontakt med Innovation Support, forteller Haslev.
Viktig å kjenne sine sterke og svake sider
Reisen fra en god idé til lønnsom business er brolagt med en rekke utfordringer. Det er tøft å starte for seg selv, og mange oppstartsselskaper feiler fordi man ikke setter kundens behov i sentrum. Videre viser det seg at gründere som lykkes ofte har selvinnsikt nok til å vite hva de er sterke på selv, og hva som bør delegeres til andre.
Det finnes to typer gründere. Du har de som er gode på å bygge business, og du har de som er gode til å lage produkt. Jeg tilhører den siste kategorien. Det var derfor jeg ønsket hjelp av profesjonelle møtebookere, forteller Haslev.
Kodient var i kontakt med flere andre aktører før de landet på Innovation Support, men ble ikke overbevist av stadige spørsmål om ringelister, og hva møtebookerne skulle si på telefonen. For Haslev var det viktig å finne en samarbeidspartner som raskt forstod både produkt og marked.
For meg var det viktig å finne en trygg og selvgående salgspartner, som raskt forstod hvilke aktører jeg ønsket å møte, sier Haslev.
Samarbeidet ble igangsatt i januar 2020, med en målsetning om 20 møter med beslutningstakere i landets store butikkjeder. Det tok ikke mange dagene fra første møte til de var i gang med å ringe, forteller Haslev.
Et smertefritt og selvgående samarbeid
Innovation Support er et nyskapende selskap som hjelper bedrifter med å finne og vinne nye kunder. Ved hjelp av egenutviklede prosesser bistås bedrifter med å identifisere de riktige målgruppene, booke kvalitetsmøter – og ikke minst, lede potensielle kunder trygt gjennom kjøpsreisen. Haslev forteller at han setter stor pris på at møtebookingen er mer eller mindre selvgående. Som gründer er det nok av oppgaver å ta tak i, og da gjelder det å jobbe med partnere som evner å tilegne seg den nødvendige målgruppeforståelsen selv.
Bortsett fra en innledende samtale om målsetninger og prioriteringer, har jeg nesten ikke vært involvert i noe annet enn selve salgsmøtene. Det at det går av seg selv er definisjonen på et smertefritt samarbeid, mener Haslev.
Siden oppstarten har Innovation Support allerede booket 17 møter på høyt nivå. I møtebookingen er det lagt vekt på å booke møter med reelle salgsmuligheter.
Innovation Support er veldig flinke til å booke møter med de riktige menneskene. På listen har vi nå markedssjefer, digitale butikksjefer, IT-sjefer og kommersielle direktører. Vi har landet mange møter med de store vi ønsker å snakke med, og vi opplevde at deltakerne var godt informert om produktet vårt fra Innovation Support sin side, sier Haslev.
Møtebookingen har også resultert i dialog med aktører som kan følges opp ved en senere anledning. Haslev fremhever hvor dyktige Innovation Support er på oppfølgingen, og roser den faglige tryggheten og profesjonaliteten til møtebookerne.
De følger opp kunder som ikke har godkjent møter, og sørger for at kalenderen min til enhver tid oppdateres automatisk. Jeg gir Innovation Support 9.5 av 10 poeng, og har allerede anbefalt Helge og teamet hans til andre bedrifter, avslutter Haslev.
Faktaboks
Utfordring
Oppstartsselskaper har sjelden tid og kompetanse til å gjøre alt selv. For Kodient var det særlig oppsøkende salg som opplevdes som en flaskehals for fremtidig vekst.
Løsning
I januar 2021 inngikk Kodient en avtale med Innovation Support, som skal booke salgsmøter på vegne av bedriften.
Resultater
I løpet av samarbeidets to første måneder har Innovation Support booket 17 kvalitetsmøter med landets store butikkjeder.
Helge B. Johnsen
Helge er grunnlegger og daglig leder i Innovation Support. Han er analytisk, målrettet og brenner for salg B2B.
Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg
For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring.