innovationsupport-logo-01
Meny
Møtebooking

Samspillet mellom kundeservice og møtebooking

Et godt samspill mellom kundeservice, møtebookere og selgere kan potensielt bidra til bedre resultater for bedriften. Både møtebookere og selgere er avhengig av å kunne mest mulig om nøkkelpersonene som kontaktes. Og da kan kundeservice være en viktig nøkkel til suksess. 

Samarbeider møtebookere med kundeservice innad bedriften det selges for, kan mye læres om kundens behov. I noen tilfeller kan kundeservice også være et viktig verktøy for salgsavdelingen og bedriften som helhet, og bidra til økte salgstall.

Kundeservice snakker med kunder hver eneste dag, og vet kanskje bedre enn noen andre hvilke utfordringer kundene trenger hjelp med. Ved å lære av kundeservicemedarbeiderne, kan bedriften derfor få bredere innsikt i hvem som bør kontaktes, og hvorfor.

Her ser vi nærmere på hvorfor samspill lønner seg, og hvordan man går frem.

 

Kunnskap om målgruppen er alfa og omega innen møtebooking

En målgruppe er enkelt forklart en gruppe foretak eller personer som man ønsker å rette markedsføringsinnsatsen sin mot. Målgruppen er den ideelle kundegruppen, og de som mest sannsynlig vil ha nytte av produktet eller tjenesten man selger.

Innen møtebooking er nettopp det å finne riktig målgruppe helt avgjørende. Prosessen med å kartlegge målgruppen og finne idealkundene, kalles gjerne for prospektering. Og akkurat dette bør være en viktig del av arbeidshverdagen til møtebookere.

I bunn og grunn handler prospektering om å bruke tiden sin riktig. Man skal ikke måtte bruke tid på å snakke med feil personer. Hvis du som møtebooker ringer for å booke møter med helt tilfeldige bedrifter eller beslutningstakere, blir det neppe mange møter for selgerne.

Les: Prospektering: Hvordan forstå din målgruppe?

 

Slik kan kunnskap fra kundeservice gagne møtebookere

Se for deg at du er møtebooker i en bedrift som selger regnskapsprogrammer. Du sliter imidlertid med å nå ut til de rette personene, og føler at prospektering er utfordrende.

Kundeservice snakker med mange eksisterende kunder hver dag. De sitter derfor på nyttig informasjon om hvem den typiske kunden er, og hvilke problemer de ønsker hjelp til å løse. 

Det kan for eksempel være at regnskapsprogrammet er spesielt populært blant bedrifter i en spesifikk bransje. Ja, som IT-bransjen. Disse bedriftene har kanskje behov for nettopp denne type regnskapsprogram, fordi det er tidsbesparende sammenlignet med andre programmer.

Som møtebooker skal du ikke selge produktet, men overbevise personen du snakker med om at et møte er verdt tiden deres. Med informasjon om hvem du bør kontakte og hvilke behov de har, vil det bli langt enklere å booke møter som siden kan føre til salg.

Hvordan få god flyt i samarbeidet med kundeservice?

Den kanskje enkleste måten å oppnå informasjonsflyt mellom supportavdelingen og møtebooking, er med et godt CRM-verktøy. På den måten kan alle avdelingene – både innen salg, kundeservice og markedsføring – dele informasjon på en sømløs og oversiktlig måte.

Bedriften kan selvfølgelig også avholde jevnlige møter der informasjonen blir presentert. Men en digital løsning vil utvilsomt lette jobben i stor grad.

 

Kundeservice kan også hjelpe salgsavdelingen og bedriften som helhet

Kundeservice er ikke bare en viktig ressurs for møtebookere. Bedriftens salgsavdeling kan også dra nytte av supportmedarbeidernes daglige kundekontakt. En mulighet er mersalg, der kundeservice foreslår nye produkter tilpasset kundens behov.

På den måten kan altså kundeservice bistå med salg direkte. Dersom bedriften ikke ønsker at kundeservice skal jobbe med salg, kan oppgaven delegeres til salgsavdelingen. Kundeservice kan da tipse selgerne om hvilke kunder som muligens er åpne for å kjøpe nye produkter.

I kontakt med fornøyde kunder kan kundeservice potensielt også generere kundeanbefalinger. Husk at nye kunder som henvises via eksisterende kunder kan utgjøre en stor andel av bedriftens B2B-kunder.

Ellers er det verdt å nevne at eventuelle negative tilbakemeldinger fra eksisterende kunder kan hjelpe bedriften å bli bedre. Ved å få innsyn i hva kundene savner eller ønsker annerledes, kan produktet eller tjenestene også tilpasses og forbedres.

 

Prospektering kan være utfordrende – selv med hjelp fra kundeservice

Den kanskje største utfordringen med prospektering basert på kundeservice sine erfaringer, er at man kan gå glipp av andre potensielle kunder. Man fortsetter gjerne i samme spor som tidligere, og satser utelukkende på å kontakte kunder i nøyaktig samme segment som eksisterende kunder befinner seg i.

Husk at målgruppen kanskje er mer omfattende enn det bedriften er klar over. Finnes det kanskje andre potensielle bedriftskunder der ute? Ved å ha flere potensielle kunder å velge mellom, vil det også bli langt flere muligheter for møter og salg.

Kvaliteten på møtene som bookes er imidlertid minst like viktig som kvantiteten. Her er det blant annet viktig med gode prospekteringsverktøy, og ikke minst – riktig møtebookingsteknikk. 

Les: Slik genererer du en jevn strøm av gode leads gjennom møtebooking

 

Motta hjelp med møtebooking 

Opplever bedriften din at det er vanskelig å finne prospekter av høy kvalitet? Selv med godt samspill mellom kundeservice, møtebookere og selgere, kan man ende opp med dårlige salgstall. 

Innovation Support har spesialisert seg på å hjelpe bedrifter med å skaffe flere kunder gjennom møtebooking. Vi bistår bedriften din med å lokalisere målgruppen, før vi kartlegger markedet og genererer leads av høy kvalitet.

Etter at vi har booket møtene for bedriften din, kan selgerne ta over den videre salgsprosessen.

Espen jobbet først ett år som salgskonsulent i Innovation Support og ble månedens ansatt hele 9 måneder på rad. I dag er han kundeansvarlige og jobber primært med å hente inn nye bedriftskunder.

espen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028