innovationsupport-logo-01
Meny
Møtebooking

Moa - Mentaliteten var alt for den svenske bandystjernen og møtebookeren

Alle ansatthistorier er forskjellige, men det er ikke alle som er like interessante som Moa Bernvid. Når kvinnelaget til Gjelleråsen i innebandy skulle signere sin nye playmaker, landet valget på den svenske spilleren. Den spreke idrettsutøveren havnet dermed i Oslo-området, der Innovation Support på samme tid søkte en svensktalende møtebooker. 

Moa Bernvid er den typen person som bare hopper ut i det. Etter utdanning innen handel og administrasjon i Sverige, jobbet hun et par salgsjobber før hun flyttet til Spania. I løpet av tiden i Spania booket hun verdivurderingsmøter som ga eiendomsmeglere gode salgsmuligheter. Moa ble raskt vant med kravene til en møtebooker.

«Det var en krevende jobb der jeg var tvunget til å være pålogget mentalt hele tiden.»

Den solide mentaliteten er noe Moa sier hun har tatt med seg fra innebandyen. Ikke bare skulle hun lykkes med salg og møtebooking, men hun hadde også suksess på banen. Det førte til at flere norske bandyklubber hadde den svenske spilleren i kikkerten. I september 2021 kom Gjelleråsen på banen, og Moa tok med seg flyttelasset til Norge. 

Moa skulle bli en viktig brikke i å åpne opp det svenske markedet for Innovation Support. I dag har Innovation Support stor vekst i Sverige, og vi bygger Team Sverige med store ambisjoner for fremtiden. 

 

Som skrevet i stjernene

Samtidig som Moa flyttet til Gjelleråsen for elitesatsing i innebandy, søkte Innovation Support etter en svensktalende møtebooker. Hun fikk vite dette av en rekrutterer og kom på intervju. Etter et vel gjennomført intervju kom Moa på en «bli kjent dag» på kontoret.

«Jeg fikk se de ulike arbeidsoppgavene og kulturen på kontoret. Kjente da at det var et bra miljø og en spennende jobb. Et par dager senere fikk jeg jobben.»

Det var som skrevet i stjernene at Moa skulle havne hos Innovation Support. Den svenske innebandystjernen gled rett inn i miljøet og hadde gode resultater. Det samme gjaldt innebandykarrieren hos Gjelleråsen. I sin første sesong i Norge scoret hun 18 mål og serverte 10 assists. 

 

Servering på innebandybanen og jobb

Moa serverte ikke bare assists på innebandybanen, men også kvalitetsmøter til kunder av Innovation Support. Møtene ble booket på vegne av en rekke ulike bransjer og aktører, eksempelvis HR-systemer, IT-sikkerhet og E-læring. Hun hadde et fokus på å gjøre selve salgsjobben så enkel som mulig for kunden.

«Jeg forsøkte så bra som mulig å selge inn aktørenes løsninger, slik at selgerne senere hadde møter med varme kunder.»

Innovation Support pryder seg på å booke kvalitetsmøter. Vi er et konsulenthus og ikke et callcenter. Dette omfavnet Moa raskt. Hun tok høyde for beslutningstakerne i andre enden av telefonen, og språket ble tilpasset deretter. Innen møtebooking er det viktig å snakke samme språk, både bokstavelig og figurativt talt. 

Les: De beste spørsmålene å stille når du skal booke møter av høy kvalitet

 

Fra små til store kunder

Selv om Moa etter en stund serverte møter på sølvfat til kunder, kom ikke hennes egen suksess på noe sølvfat. Det var hard jobbing og en gradvis utvikling som lå bak resultatene. Moa begynte med å ringe mindre selskaper. Det var disse hun var trygg med å ringe i starten.

Selv om en jobber med å bygge pipeline, og forarbeidet er grundig utført, får en også mange nei som møtebooker. Dette krever en solid mentalitet, noe Moa har opparbeidet seg på bandybanen. Før sesongen 2018-19 pådro hun seg en korsbåndsskade som satte henne ute av spill hele sesongen. Hun kom seg allikevel på beina igjen, og er i dag en av Eliteseriens beste spillere.

Det å komme seg opp fra nei-samtaler er viktig som møtebooker. Det er fort gjort å grave seg ned i sumpa og synes synd på seg selv. Moa tok derimot i et tak, akkurat som i bandyen. Ettersom hun fikk et bedre bilde av strukturen i samtalene, følte hun seg mer og mer sikker. Før hun visste ordet av det booket hun kvalitetsmøter også for store selskaper. 

«Jeg fikk en bra opplæring i hvordan jeg skulle følge strukturen i samtalen, noe som gjorde at jeg raskt ble trygg på det.» 

Les: Møtebooking: Slik blir du en ekspert på å booke møter

 

Springbrettet for unge salgstalenter

Innovation Support rekrutterer mange unge salgstalenter. Vi krever bare at folkene våre er motiverte til å legge ned en skikkelig innsats i 1-2 år. Etter denne perioden hjelper vi mer enn gjerne våre ansatte på veien videre i karrieren. Vi tviholder ikke på ansatte, og vi opererer mer som et springbrett for unge salgstalenter.

Akkurat dette fikk Moa erfare. I dag jobber hun for XtraMile, som er en e-læringsplattform. Her er hun Key Account Manager og ansvarlig for både nye og eksisterende kunder i et raskt voksende selskap. Denne jobben var hun derimot ifølge seg selv ikke helt klar til å tre inn i bare for ett år siden.

«Fikk interessante jobbforespørsler i mellomtiden, men de har vært litt for tidlige. Jeg følte at jeg trengte et år på å utvikle meg og være best mulig forberedt på arbeidslivet som venter. Da var Innovation Support det rette stedet å være. Dette viser at Innovation Support åpner opp muligheter i arbeidslivet.»

Innovation Support forbereder de unge salgstalentene på arbeidslivet, og fungerer dermed som et springbrett. Moa avslutter med at den kanskje beste læringen for henne hos Innovation Support var å prate med store selskaper. Det handler om å utfordre seg selv og å gå utenfor komfortsonen. 

Er du eller noen du kjenner ferdig med studiene og klar for å bygge en karriere innen salg? Vi i Innovation Support hører gjerne fra deg! 

Les: Et springbrett ut i næringslivet

Helge er grunnlegger og daglig leder i Innovation Support. Han er analytisk, målrettet og brenner for salg B2B.

helge.johnsen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028