innovationsupport-logo-01
Meny
Møtebooking

En god møteagenda forbedrer sjansene for salg

Etter at et møte er booket gjenstår den kanskje viktigste delen: Å lykkes med selve salgsmøtet. Her er det blant annet viktig å ta hensyn til presentasjon, pitch og budskap. Samtidig bør du sørge for å utarbeide en god og oversiktlig møteagenda før møtet starter. 

En møteagenda er kort fortalt en saksliste eller plan som viser deltaker hva som skal tas opp i løpet av møtet. Dette kan bidra til at den potensielle kunden stiller mer forberedt til møtet. Møtet kan også bli mer strukturert og oversiktlig enn hva det ellers ville blitt.

Her ser vi nærmere på hvordan du kan skrive en god møteagenda som forbedrer sjansene for salg!

 

Sørg for prospekter av høy kvalitet

En møteagenda kan i mange tilfeller øke sannsynligheten for at møtet fører til salg. Samtidig er det viktig å huske på at møteagendaen ikke er avgjørende alene. Det er også viktig å passe på at prospektet du møter er kvalitetssjekket.

Det betyr blant annet at det på forhånd har blitt booket et møte med et prospekt som viser interesse for produktene eller tjenestene du selger. Vedkommende er informert, og har et behov produktet ditt potensielt kan dekke.

Prosessen bør med andre ord starte med identifisering av mest mulig relevante leads og møtebooking med kvalifiserte prospekter. Dette vil danne basisen for et vellykket møte. 

Husk at møtebooking er noe bedriften din kan få hjelp til, slik at selgerne kan fokusere 100 % på salgene.

Les: 10 enkle tips for å identifisere, generere og ivareta flere leads av høy kvalitet

 

Sørg for at møteagenda har en oversiktlig utforming 

Møteagendaen trenger ikke å være spesielt utdypende eller lang. Det viktigste er at den gir møtedeltaker en oversikt over hva som skal tas opp, og i hvilken rekkefølge. Du kan gjerne lage agendaen i form av en punktliste eller nummerert liste.

På den måten kan man få et kjapt og enkelt overblikk over møteinnholdet, uten å måtte bruke mer enn et par sekunder. Du kan også skrive litt mer utfyllende om hva dere skal gå gjennom dersom det er hensiktsmessig. Men unngå at teksten blir tunglest!

Det er for øvrig viktig å unngå at møteagendaen er diffus eller lite relevant for produktet eller tjenesten. Sett sammen punkter som tar kunden rett til kjernen av produktets unike fordeler, uten for mye snikk-snakk.

Hva, hvorfor og hvordan

I forkant av et salgsmøte bør du lage en møteagenda som viser de ulike punktene dere skal gå gjennom. Du skal presentere et produkt eller en tjeneste, og bør derfor gi den potensielle kunden innsikt i viktige punkter som …

 

  • Hva er produktet/tjenesten?
  • Hvorfor velge det? (Hva er fordelene?) 
  • Hvordan virker det?

 

Dette kan du gjerne bruke i din møteagenda. Kunden vil da se at møtet besvarer alle grunnleggende spørsmål. Husk at det å ha elementær kunnskap om produktet eller tjenesten er helt nødvendig for å kunne ta en kjøpsbeslutning.

Du ville sikkert ikke ha investert penger i noe dersom du ikke visste hva det var, hvordan det fungerte eller hva som gjorde produktet bedre enn tilsvarende produkter. Dette gjelder også de potensielle kundene du møter.

Rom for spørsmål

Legg gjerne inn et eget punkt for «Spørsmål», slik at kunden vet at han/hun vil få tid til å stille eventuelle spørsmål. Ved å se på møteagendaen kan kunden se hva dere skal gå gjennom. Han eller hun kan da forberede spørsmål basert på punktene dine. 

Kunden kan også forberede spørsmål dersom hen lurer på noe du ikke skal ta opp på møtet. Om kunden stiller spørsmål, er dette bare bra! Jo mer velinformert prospektet er om produktet, jo større sjanse er det for at møtet ender i salg.

Møteagenda er aktuelt for både digitale og fysiske møter

Det å sende ut en møteagenda er kanskje noe du først og fremst forbinder med digitale videomøter. Det er imidlertid like nyttig å lage en agenda for møter som skal foregå ansikt til ansikt mellom deg og kunden.

Møteagendaen bør inneholde de samme punktene, uavhengig av møtets form og lokalitet.

Les: Bør din bedrift booke fysiske møter eller videomøter?

Husk å legge ved møteagenda i møteinnkallelsen

Når du har laget en god og oversiktlig møteagenda, kan denne med fordel inkluderes i møteinnkallelsen du sender ut til kunden. I møteinnkallelsen vil også tid og sted for møtet opplyses om, samt annet nyttig informasjon.

Husk også å oppfordre møtedeltaker til å legge møtet til i kalenderen sin, slik at det ikke blir glemt. Ofte skjer dette automatisk når kunden takker ja til å delta via e-posten.

Du kan gjerne nevne at møteagendaen kun er ment som et forslag for hva dere skal snakke om. Dersom kunden har noen ønsker eller innvendinger, kan møtets struktur endres i henhold til disse. Av den grunn er det lurt å sende ut agendaen i god tid!

Få hjelp med møtebooking – møt motiverte prospekter

En god møteagenda forbedrer sjansene for salg, og er dessuten et nyttig produktivitetsverktøy. Både du og kunden kan stille forberedt, slik at kunden får mest mulig glede og nytte av møtet. 

Samtidig er det ikke til å stikke under en stol at møteagendaen ikke er alt. Det er vel så viktig å sørge for at det bookes møter med kvalifiserte prospekter. Er prospektene motiverte og godt informerte, vil dette kunne øke sjansen for salg betydelig.

Innovation Support hjelper bedrifter med booking av kvalitetsmøter. Med vår hjelp kan selgerne fokusere på salgsmøtene, og bruke spisskompetansen sin for det den er verdt.

Aage er kundeansvarlig i Innovation Support

Aage@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028