innovationsupport-logo-01
Meny
Møtebooking

Møtebooking som en del av din salgs- og markedsstrategi

Hos mange selskaper er salg og marked som to forskjellige verdener, men for å lykkes er de nå nødt til å jobbe tettere enn noen gang før. Her skal vi skrive litt om fordelene og utfordringene sett fra både selgerens og markedsførerens perspektiv.

I den ideelle verden jobber markedsavdelingen med å skaffe leads, og salgsavdelingen konverterer disse leadsene til betalende kunder. Dessverre er ikke dette like enkelt i virkeligheten, for det kan ofte virke som om de som jobber med salg og de som jobber med markedsføring holder til på to ulike planeter.

En vanlig tilbakemelding vi får fra marked er at de ikke synes at salg er flinke nok til å følge opp leadsene, og det vi hører fra salg er at de ikke synes at leadsene fra marked er gode nok, og at kampanjene ikke gir nok avkastning.

Nøkkelen ligger i å få disse avdelingene til å snakke bedre sammen, slik at de totalt sett kan levere enda bedre resultater. Dette vil bli stadig mer aktuelt i fremtiden.

 

Den moderne møtebookeren

Om du ønsker å skape en sterkere link mellom salgs- og markedsavdelingen kan den moderne møtebookeren være en fin ressurs til å få gjort dette. En forutsetning er da at møtebookeren jobber på riktig måte. Dette har vi god erfaring med hos Innovation Support.

Da handler det om å jobbe med leadsene fra marked på en god måte, gjerne ved bruk av inbound marketing. Det innebærer å bygge en pipeline og skape muligheter. På den måten vil møtebookeren også være en salgsressurs, som primært jobber med å booke møter.

Dette høres enkelt ut, men det ligger svært mye arbeid bak. Derfor skal vi her gå litt mer inn i hvordan både markedsavdelingen og salgsavdelingen kan bruke møtebookeren som en ressurs, slik at begge avdelingene kan få til et tettere samarbeid.

 

Slik kan markedsavdelingen lage det rette innholdet

For marked handler det om å lage spennende og relevant innhold, samt kontinuitet.

Med dette mener vi å lage interessante artikler, innhold og kampanjer som går ut på nett gjennom ulike kanaler. Dette kan være nyttige verktøy for selgerne å bruke, om det blir brukt på riktig måte.

En moderne møtebooker vil bruke det aktuelle innholdet aktivt når møter skal bookes.

Hvis en kunde lurer på noe, så har du en artikkel å sende. Du trenger ikke å sende det samme til alle, men du sitter på en «bank» med masse relevant innhold.

Så er det opp til deg å finne ut hva som passer best å sende, ut ifra hva dere snakker om. Blant annet må du vurdere om kunden er klar til å ta en beslutning her og nå, eller om han er helt i startfasen.

 

Tips til møtebookeren

Først og fremst handler det om å få tillit når du som møtebooker ringer en kunde. Du vil for all del unngå å havne i telefonselger-båsen. Det finnes mange egne teknikker for å unngå dette, men primært handler det om å tilpasse seg kommunikasjonen til kunden.

Du kommer ikke lenger særlig langt ved å bruke et standardisert script, som du leser opp 100 ganger om dagen.

Den moderne møtebookeen må være mye smartere, og kommunisere med den potensielle kunden på en måte som gjør at han senker skuldrene, og blir mer mottakelig for det du har å si.

Når møtebookeren sender innholdsmateriale som markedsavdelingen har utarbeidet, er det viktig å spørre om de ønsker å melde seg på nyhetsbrev. På grunn av GDPR-reglene må du sørge for å få en aksept på at dette er greit.

Poengter også at det er mulig å melde seg av nyhetsbrevet akkurat når man ønsker det.

Hvis du bruker et system i bunnen for å administrere dette arbeidet, kan du treffe målbart på artikler og kampanjer som går bra og blir populære.

Her har vi hos Innovation Support gode erfaringer med å benytte oss av Hubspot. Når du ringer noen tilbake etter de har fått noe tilsendt, vil du oppleve at kunden er mer klar for samtalen.

Intensjonen er å booke et møte, men er ikke kunden klar vil han kanskje ha enda mer tilsendt. Da er det fint at du sitter på en samling med flere artikler, som kan gi kunden mer informasjon til neste gang du ringer.

 

Til salgsavdelingen

Problemet salgsavdelingen har trukket frem er at de ikke får gode nok leads fra marked, og at de ikke får god nok informasjon om disse leadsene.

Ved å bruke et konverteringsverktøy er det lettere for markedsavdelingen å produsere innhold som faktisk fungerer. I tillegg legger det til rette for at salg og marked kan prate sammen, slik at selgerne kan gi sine tilbakemeldinger.

Hvis du på salg bruker markedsmaterialet aktivt, vil du kunne bruke tiden riktig og jobbe mot de rette kundene. Det handler om å skape en verdi.

Hvis salg og marked samarbeider om en inbound marketing-strategi, skaper du leadsene selv parallellt med marked. Dette fører til at du kan ringe til de du faktisk vil ha som kunder, og bruke mindre tid på de du ikke vil ha som kunder. Da får du høyere avkastning for arbeidet du legger ned.

 

Innovation Support

Om du ønsker å innføre den moderne møtebookeren som et bindeledd mellom salg og marked, er det flere måter du kan gjøre dette på. Du kan ansette en ressurs internt, men det vil kreve veldig mye for å få til dette på en god måte.

Les mer: Hvordan du kan bygge en god salgskultur på jobb

Det å bruke en ekstern ressurs på møtebooking, som Innovation Support, kan også være et alternativ. Vi hos Innovation Support har hatt suksess med å levere kvalifiserte møter som har vært bearbeidet gjennom en Inbound prosess. Vi har engasjerte møtebookere som bruker Hubspot aktivt for å bearbeide leadsene.

Hvis du er nysgjerrig på hva vi kan gjøre for deg, er du velkommen til å ta kontakt for en hyggelig prat.

Helge er grunnlegger og daglig leder i Innovation Support. Han er analytisk, målrettet og brenner for salg B2B.

helge.johnsen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028