innovationsupport-logo-01
Meny
Møtebooking , Kundehistorie

Droneselskapet Orbiton benytter seg av Innovation Supports ekspertise for å nå frem til nye kunder

Tomas Moss satt alene på et kontor og kontaktet potensielle kunder – med flere bomskudd enn treff. Nå overlater han møtebookingen til Innovation Support.

innovation-support-tomas-moss

– Det kan være utfordrende å overbevise potensielle kunder om å ta i bruk nye, innovative løsninger for å takle oppgaver de har løst på samme måte i flere tiår. Derfor benytter vi oss av Innovation Support for å booke møtene våre, forteller Tomas Moss.

Moss er daglig leder i Orbiton – et ambisiøst gründerselskap som tilbyr industriinspeksjon og datafangst ved hjelp av droner.

Selskapet ble grunnlagt i 2013, og har i løpet av kort tid blitt et av Norges ledende droneselskaper – med kunder som blant annet Statens Vegvesen, NVE, Statnett og UNESCO.

 

– Vanskelig å få folk til å se at det er veldig mye å spare

Orbiton er en pionér innen en bransje som fremdeles er relativt ung her i Norge – og selv om det er mange fordeler med å være i teten på sitt fagområde, møter Moss og hans partnere også på en del utfordringer.

– En av de store utfordringene er at vi hele tiden må drive med kundeopplæring. Fordi dette er såpass nytt kan vi ikke bare selge inn en tjeneste, først må vi forklare hva vi faktisk selger, forklarer han.

Nye metoder innebærer som oftest at de som handler må omstille seg, og gjøre ting på en ny måte.

– Ved å ta i bruk droner i industriinspeksjonen får Orbitons kunder tilgang til raskere, billigere og bedre data. Men selv om denne metoden gir forbedring på alle områder er det noen ganger vanskelig å få folk til å se at det er veldig mye å spare, utdyper Moss.

– Ikke alle synes droneinspeksjon høres ut som en god idé i utgangspunktet, men når de ser hva vi kan levere forstår de verdien i det vi tilbyr.

Innovation Support EY kundehistorie

– Jeg satt alene på kontoret i ukesvis

Før de kan fokusere på kundeopplæring og innsalg av tjenestene sine må Moss og hans partnere i Orbiton riktignok overkomme en annen elementær utfordring: Å komme i kontakt med de rette personene.

– Det er veldig krevende for en liten oppstartbedrift med 5-6 ansatte å sette av ressurser til møtebooking. Det tar ekstremt mye tid, og for hver suksess er det mange bomskudd, påpeker Moss.

Og den daglige lederen vet hva han snakker om. I selskapets oppstartsfase var det nemlig ham selv som primært tok seg av kontakten med potensielle kunder.

– Jeg satt alene på kontoret i ukesvis, og brukte veldig mye tid på å booke et begrenset antall møter. Det var mentalt slitsomt, forteller han.

– Det er gøy å gå i møter, men det er betydelig mindre morsomt å sitte og ringe!

Les også: Denne mentale øvelsen kan gjøre deg til en bedre møtebooker

 

– Vi må være fysisk tilstede

Moss innså raskt at møtebooking ikke var hans styrke. Han slet med å få tak i de rette personene – både på telefonen og når han gikk i møter.

– Du tror du har kommunisert budskapet ditt godt, også kommer du til en kunde som sier: «Det er synd at den og den personen ikke er her. Det hadde vært mye bedre å snakke med ham». Da er det allerede for sent. Det er vanskelig å få et nytt møte med en ny person i samme firma, og til syvende og sist har du kastet bort en hel dag, kommenterer han.

Moss møtte også på en av de vanligste svarene man får når man kontakter potensielle kunder: «Kan du sende meg et tilbud på epost?»

– Det kan jeg ikke gjøre. Jeg snakker med mennesker som aldri har brukt en slik tjeneste tidligere. Den eneste kunnskapen de har om droner er kanskje at nevøen deres fikk en drone til konfirmasjonen, og da må vi være fysisk tilstede for å vise hva vi kan gjøre, og hva de kan forvente å få, forklarer han.

– Egentlig trenger jo ikke kunden engang å bry seg om dronen. Den er kun et verktøy. Det viktigste poenget vi vil få frem er kvaliteten på dataen vi leverer.

Les også: Slik blir du en ekspert på å booke møter

 

– Jeg ble tipset om Innovation Support av en venninne

Som daglig leder i en gründerbedrift har man naturlig nok bedre ting å bruke tiden sin på enn å ringe potensielle kunder. Etter å ha prøvd og feilet i en lengre periode bestemte Moss seg derfor for å outsource møtebookingen til noen som spesialiserte seg på dette fagområdet.

Valget falt på Innovation Support.

– Jeg ble tipset om Innovation Support av en venninne som hadde fått seg ny jobb i et firma som benyttet seg av deres tjenester. Jeg tror det var et resultat av at jeg klagde til henne om at jeg bare satt og ringte, forteller Orbitons daglige leder.

Anbefalingen ble støttet av en annen kjenning av Moss, en seriegründer som også benyttet seg av kompetansehusets tjenester.

– Han sa han var på sin fjerde oppstartbedrift, og at Innovation Support var en del av hans standardpakke.

Har du lyst til å lese om hvordan vi hjalp Ernst & Young med å booke 49 kvalifiserte møter på 3 måneder? Les kundehistorien her!

 

– Tok seg tid til å bli kjent med Orbiton og våre tjenester

Moss lot seg imponere av Innovation Supports erfaring med å bygge pipeline, generere leads og booke møter – og med to solide anbefalinger bestemte han seg for å prøve ut tjenesten.

– En ting jeg umiddelbart likte med Innovation Support var at de tok seg tid til å bli kjent med Orbiton og våre tjenester, uten at det kostet oss noe ekstra. Vi fikk presentere produktet for dem, omtrent som vi ville presentert det for en kunde, for å sørge for at de forsto hva vi driver med.

Orbitons daglige leder mener det er avgjørende at personene som har ansvar for å booke møtene har nok kunnskap om produktet, og påpeker at det blir fullstendig kræsj dersom møtebookeren må sitte og svare på spørsmål han ikke kan noe om.

Gründeren innrømmer også at det var vanskelig å overlate tøylene til noen andre – på tross av bomskuddene han hadde opplevd selv.

– Som gründer er selskapet ditt nesten som barnet ditt. Det er en merkelig følelse å leie inn noen du ikke kjenner for å presentere barnet ditt for noen andre du ikke kjenner, kommenterer han lattermildt.

Innovation Support EY kundehistorie

– Gir oss mer tid til å fokusere på vår kjernekompetanse

I ettertid angrer Moss på ingen måte på at han valgte å outsource jobben med å skaffe selskapet nye kunder til Innovation Support.

– Vi er absolutt fornøyde med jobben de gjør for oss. Innovation Support er enkle å jobbe med, de er flinke til å justere seg etter våre ønsker og gir gode tilbakemeldinger. Samarbeidet vårt fungerer veldig bra, konstaterer han.

Selv om leadsgenerering og møtebooking er en viktig del av Orbitons kontakt med omverdenen, har valget om å outsource denne jobben til Innovation Support vært verdifullt for Moss og hans partnere.

– Møtebooking er et eget fagområde, og vi er for små til å ha den kompetansen in-house. Ved å sette ut den delen av kundekontakten til Innovation Support har vi mer tid på å fokusere på vår kjernekompetanse, som er høykvalitets datainnsamling og prosessering, avslutter Moss.

Har du noen spørsmål om møtebooking eller trenger du kanskje hjelp til å lykkes med møtebookingen i din bedrift? Kontakt oss for en inspirerende og uforpliktende prat!

 

Helge er grunnlegger og daglig leder i Innovation Support. Han er analytisk, målrettet og brenner for salg B2B.

helge.johnsen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

care_norway
Gaselle 2016-2020 nummer 2

+47 970 05 750
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36B,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028