innovationsupport-logo-01
Meny
Møtebooking

Personlig salg i en digital verden

Salgsprosessen i dag ser ganske annerledes ut enn hva den gjorde for noen tiår siden. Der man tidligere jobbet med oppsøkende salg og fysiske møter med kunden, foregår mye i dag over nett. 

Samtidig er det viktig å sikre en personlig og tilrettelagt opplevelse for hver enkelt potensielle kunde. Som selger bør man lytte til kunden og avdekke hans eller hennes behov. Først da kan man komme med gode og skreddersydde salgsargumenter.

Men er det egentlig mulig å oppnå personlig salg i en stadig mer digital verden? Svaret på dette er «ja». Og nå skal vi forklare deg hvordan.

 

Mange digitale hjelpemidler innen salg

I dag er salgsprosessen i stor grad mer strømlinjeformet og digitalisert enn hva den var for bare noen år siden. Mange har for eksempel CRM-systemer som HubSpot, der man kan få tilgang på funksjoner som automatisering, opptak av telefonsamtaler, og chat-verktøy. 

Her vil med andre ord mange av oppgavene man tidligere måtte gjøre manuelt, bli automatiserte. Gjennom et CRM-system vil man også kunne få hjelp med salgsprognoser og lead nurturing. Mulighetene er mange.

La oss heller ikke glemme at kommunikasjonen mellom selger og (potensielle) kunder også kan foregå digitalt. Det kan for eksempel være snakk om e-postmeldinger eller chat – dersom man ikke tar samtalen over telefon.

 

Nødvendig å utvikle salgsstrategien i takt med markedet

De fleste av oss har omfavnet digitale hjelpemidler og utstyr i hverdagen. Stort sett alle har for eksempel smarttelefoner, og de fleste bruker internett til daglig. Under koronapandemien ble den digitale verdenen kanskje enda viktigere enn hva den var før.

I takt med at verden blir stadig mer digitalisert, har markedsførere og selgere nesten ikke noe annet valg enn å innrette seg etter dette. Det har for eksempel blitt langt mer vanlig med digital markedsføring enn tidligere, og oppsøkende salg er ikke lenger eneste løsning.

Enten det er snakk om B2B- eller B2C-bedrifter, vil kundene i mange tilfeller starte kjøpsprosessen med et Google-søk. Ja, faktisk starter hele 89 % av B2B-kunder prosessen med et nettsøk. Da er det viktig for bedriftene å forflytte markedsføringen også dit.

Les: Seks år med vekst og fremgang – nå vil vi dele vår suksessoppskrift

 

Hvordan oppnå personlig salg i en digital verden?

Selgerne som leverer gode resultater i 2023, er gjerne dem som har valgt å implementere digitale verktøy i arbeidshverdagen. Ved å omfavne digitale løsninger, kan man potensielt oppnå en mer helhetlig arbeidsmetodikk.

Enten det er snakk om møtebooking eller salg, kan digitale løsninger være til god hjelp. Ja, og samtidig ha en personlig tilnærming. Fremfor å ha et fysisk kundemøte, kan man for eksempel ha et digitalt kundemøte over en videosamtale på Skype eller Teams.

Fra kundens side oppleves dette neppe upersonlig, selv om samtalen er nettbasert. Dette handler om at møtekulturen i Norge og verden ellers har endret seg mye de siste årene. I dag bruker «alle» Skype, Zoom og Teams når de skal kommunisere.

Du som selger vil også se og høre kunden, og kan tolke både ansiktsuttrykk og (i noen tilfeller) kroppsspråk. Dette gir deg verdifull informasjon. Samtidig kan du avholde møter med flere kunder på kortere tid, siden du ikke trenger å bruke tid på reise.

Les: Bør din bedrift booke fysiske møter eller videomøter?

 

Digitalt er ikke alltid synonymt med upersonlig

Enten det er snakk om videomøter med kunder eller digital markedsføring, trenger ikke digitale løsninger nødvendigvis å være upersonlige. Selv med en digital løsning som HubSpot, der du kan generere automatiske e-poster, kan kommunikasjonen fremstå personlig.

Dagens teknologi er smart, og et CRM-system vil ta utgangspunkt i den digitale informasjonen som finnes om potensielle og eksisterende kunder. Dermed kan også e-postene skreddersys for mottakeren.

Det finnes også bedrifter som benytter seg av chatbots. Dersom en kunde tar kontakt med kundeservice på chat, kan de da kommunisere med en robot. Dette kan nok oppleves lite personlig, men mange gir kunden mulighet til å snakke med ekte medarbeidere om ønskelig.

 

Vellykket salg forutsetter lytting og behovsforståelse

Selv med AI og andre digitale løsninger, er det fortsatt slik at menneskelig kontakt er viktig. Dette gjelder også i salgssammenheng. Det kanskje beste man kan gjøre, er derfor å kombinere de to. 

En selger kan potensielt forenkle arbeidshverdagen ved å ta i bruk digitale hjelpemidler. Men så snart kundeopplevelsen ikke lenger er personlig, har det kanskje gått for langt. 

Den innledende kontakten med kunden handler gjerne om å lage en behovsklarering. På den måten kan man finne ut nøyaktig hva kunden trenger, slik at man kan lage et skreddersydd tilbud. Her er personlig kontakt helt avgjørende.

 

Få hjelp med møtebooking

For en selger kan det være nyttig å få hjelp med møtebooking av virkelige mennesker som faktisk lytter til kundene. Samtidig er det viktig å benytte løsninger som er i tråd med dagens standard.

Innovation Labs benytter smarte digitale løsninger for å finne og kartlegge målgruppen og markedet ditt. Vi kvalitetssjekker alle leads som genereres, og booker deretter møter med kvalifiserte prospekter.

Selgerne dine tar over den videre salgsprosessen – enten det er snakk om digitale eller fysiske møter.

 

Aage er kundeansvarlig i Innovation Support

Aage@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028