innovationsupport-logo-01
Meny
Møtebooking

Ringelister fungerer fortsatt i 2023

Møtebooking og bruk av ringelister blir av noen omtalt som et «dødt» fagfelt. Med ny teknologi og nye markedsføringsmetoder finnes det nå mange alternative måter å nå potensielle kunder på. Som inngående markedsføring og digitale annonser. 

Husk imidlertid på at møtebooking ikke er det det en gang var, og at bruk av ringelister kan kombineres med andre metoder.

Den tradisjonelle formen for møtebooking tilhører nok fortiden. Men med riktig tilnærming og godt forarbeid kan ringelister fungere også i 2023. Og resultatene kan dessuten bli svært gode!

Når man driver med møtebooking er det viktig å utvikle seg i takt med omverdenen. Med moderne verktøy og smarte metoder, sørger Innovation Support for å skille seg ut i mengden. 

Inbound + outbound marketing = sant

Utgående markedsføring (outbound marketing) var lenge den eneste markedsføringsmetoden man brukte og handlet om å aktivt oppsøke kundene. For eksempel via telefon.

I 2023 er det mye fokus på markedsføringsmetoden inbound marketing – eller inngående markedsføring. Her er fokuset å tiltrekke kundene fremfor å nå aktivt ut til dem. Det kan for eksempel være snakk om deling av relevante blogginnlegg på bedriftens nettsted. 

Det du kanskje ikke visste, er at man ikke trenger å velge den ene eller den andre metoden. Inngående og utgående markedsføring lar seg fint kombinere. For mange bedrifter vil dette dessuten være langt mer effektivt enn å kun satse på inbound-markedsføring alene.

Ved å kombinere inbound og outbound marketing kan du både tiltrekke og aktivt nå ut til kundebasen din. Dette kan være spesielt effektivt, siden du da kan nå ut til dem som ellers ikke ville ha oppsøkt bedriften på egen hånd. 

Du må som regel ta kontakt før eller siden

Grunnen til at inbound marketing alene ikke nødvendigvis fungerer så bra, er at mange potensielle kunder blir sittende på gjerdet. De viser kanskje interesse for produktet du selger, men tar ikke noen kjøpsbeslutning. De har ofte ikke fått det lille «dyttet» som trengs.

Om du kun venter på at nye kunder skal falle i fanget ditt, kan du potensielt gå glipp av mange salg. Ved å kombinere inbound- og outbound-markedsføring kan denne floken enkelt løses.

 

Vellykket prospektering er første steg mot suksess

Når vi sier at ringelister fortsatt fungerer i 2023, mener vi ikke hvilke som helst ringelister. Det er først og fremst viktig å ta hensyn til hvem målgruppen til bedriften din er. Om du driver med B2B-salg, bør du for eksempel tenke over faktorer som …:

  • Lokalitet
  • Omsetning
  • Antall ansatte

 

Her bør man bruke tiden effektivt, og vite hvordan man skal gå frem. Prospektering er ferdighetsarbeid som man perfeksjonerer over tid. Samtidig kan det være veldig nyttig å ta i bruk prospekteringsverktøy.

Ved hjelp av moderne verktøy kan man blant annet hente ut relevante ringelister som er segmentert med tanke på punktene nevnt ovenfor. 

Man kan imidlertid ende opp med svært lange ringelister. Er ikke prospekteringsarbeidet godt nok i forkant, kan man ende opp med å ringe mange kalde prospekter. Om du er usikker på fremgangsmåten, kan det være veldig nyttig å få hjelp til møtebooking.

Les: Prospektering: Hvordan forstå din målgruppe?

 

Bred satsning på bygging av pipeline

Etter at inbound marketing for alvor ble introdusert, valgte vi å kombinere det utgående arbeidet vårt med inngående markedsføring. Vi byttet blant annet ut vårt tidligere CRM-system med HubSpot, og begynte å satse på en mer helhetlig pipeline.

Dedikerte landingssider, blogging og lignende kan komplementere din bedrifts utgående markedsføring. Ved hjelp av god kartlegging og prospektering i forkant, kan man også sikre at ringelistene er mer relevante enn noensinne.

Les: Hvordan Innovation Support lykkes med møtebooking – og hva betyr det for våre kunder?

 

Bearbeiding av ringelisten er alfa og omega

For at ringelisten din skal ha best mulig kvalitet, er det nødvendig å bearbeide den grundig før du begynner å ringe. Bearbeidingsarbeidet handler blant annet om å vurdere prospektenes relevans, både nå og frem i tid.

Tenk blant annet over hvorvidt du har vært i kontakt med kunden tidligere. Vurder også om du har nummeret til riktig beslutningstaker, og om vedkommende har vist interesse for produktet du selger.

Med et smart verktøy kan du enkelt få oversikt over hvilke prospekter du har pratet med allerede, og hvem som skal følges opp videre.

 

Sliter du med å løfte telefonen?

Selv om vi i 2023 for lengst har blitt introdusert for inbound marketing, betyr ikke det at ringelister og møtebooking er et forbigått kapittel. Faktisk er booking av møter minst like relevant i dag som det var for 10 år siden. 

Møtebooking er gull verdt for bedriften din, siden du kan nå ut til potensielle kunder som ellers hadde blitt sittende på gjerdet. Kombinert med inbound marketing kan du oppnå svært gode resultater.

Mange bedrifter sliter imidlertid med å utarbeide gode ringelister. Det kan også være vanskelig å gjennomføre telefonsamtaler med kalde prospekter. Heldigvis er det mulig å få hjelp av noen som har ekspertise på feltet. Nemlig oss.

Espen jobbet først ett år som salgskonsulent i Innovation Support og ble månedens ansatt hele 9 måneder på rad. I dag er han kundeansvarlige og jobber primært med å hente inn nye bedriftskunder.

espen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028