Skip to content

Seeds fikk skyhøy avkastning på investeringen i møtebooking

Espen Myklebust Sunde

Gjennom samarbeidet med Innovation Support oppnådde ikke Seeds bare nysalg med en kontraktsverdi på mellom 6 og 7 millioner kroner, men en dobbel gevinst gjennom ansettelsen av møtebookeren som genererte salgene.

Seeds er et teknologi- og utviklingsselskap som hjelper noen av Norges fremste merkevarer med å lykkes digitalt. I lokalene i Barcode utvikler 50 teknologer løsninger som nettsider, CMS, mobil- og webapplikasjoner og intranet.

Steinar Magnussen er ansvarlig for salg og forretningsutvikling i Seeds. Han fremhever selskapets fornøyde og lojale kunder, samt det rendyrkede fokuset på teknologi, som viktige bakenforliggende årsaker til suksessen.

- Vi er et av få selskaper som er rendyrket innen tech. I motsetning til mange andre som også tilbyr UX og designtjenester, har vi forblitt tro mot vår opprinnelige forretningsmodell helt siden oppstarten i 2006, sier han.

Seeds jobber både inbound og outbound med salg. Mens inbound i stor grad handler om at potensielle kunder selv tar kontakt etter å ha blitt tiltrukket av markedsføringen, dreier outbound seg om aktiviteter som møtebooking og e-postkampanjer.

- Vi jobber mer outbound nå enn tidligere, og det var noe av bakgrunnen for at vi ønsket å outsource møtebookingen. Vi trengte flere gode salgsmøter, forklarer Magnussen.

 

Gode møter og tilgang på salgstalenter

Innovation Support booker møter som skaper salgsmuligheter. Gjennom et dedikert fokus på prospektering, leadsgenerering og møtebooking B2B, tas det sikte på unngå møter som ikke resulterer i videre oppfølging. For Seeds ble det definert en målsetning om 8-10 gode møter i måneden. Magnussen forteller at dette målet ble oppnådd hver eneste måned gjennom hele samarbeidet.

Vi ønsket å møte aktører som har et reelt behov for det vi selger. Alle møter bygger jo merkevarekjennskap, og noen kan også bidra til oppfølging, men for vår del er det viktig at det resulterer i noe mer. Grundig research, og segmentering etter variabler som lokasjon, type selskap og teknologibehov, var viktig for å få til dette, forteller han.

Det var Ingrid Bakke som booket møtene for Seeds. Hun ble senere ansatt som markedskonsulent i teamet til Magnussen. Det var også en del av avtalen. Innovation Support er en talentfabrikk hvor salgstalenter tilbringer et år eller to før de tar steget inn i nye roller i næringslivet. Magnussen erkjenner at tilgangen på salgstalenter var en medvirkende årsak til at valget falt på Innovation Support.

- Jeg har jo fulgt Innovation Support lenge, og vet at de alltid leverer gode resultater. Samtidig liker jeg tilnærmingen til møtebooking. De rekrutterer unge, dyktige mennesker som ser på møtebooking som et springbrett. Lykkes du som møtebooker så sier det også det en hel del om personligheten din, forklarer han.

 

Navn: Ingrid Bakke

Fra: Sandefjord

Stilling: Markedskonsulent og produktutvikling hos Seeds

Utdanning: Bachelor i økonomi og administrasjon fra OsloMet. Studerer nå UX-design ved Noroff

Sitat: “Det viktigste jeg lærte som møtebooker hos Innovation Support var å bygge relasjoner raskt.”

 

ingrid-bakke-seeds

 

Når det gjelder Ingrid så var det som om hun var en del av teamet fra starten av, legger han til.

- Hun opererte med egen Seeds-adresse, og jobbet direkte i CRM-systemet vårt, helt fra starten av. På den måten har møtebookingen også gitt oss tilgang til masse nyttig feedback fra prospekter og leads.

Ingrid Bakke jobber nå tett sammen med Seeds’ salgsteam, og skal også bruke tid sammen med produktutviklingsteamet, forteller Magnussen. 

 

Dobbel gevinst for Seeds

Seeds er svært godt fornøyde med ansettelsen av en de kjente godt fra før. Samtidig har de oppnådd en avkastning på over 10x investeringen de gjorde gjennom outsourcing av møtebooking til Innovation Support. 

- Det er vel svaret, med to streker under, på spørsmålet om outsourcing av møtebooking lønner seg. Gjennom det knappe året Ingrid booket møter for oss landet vi avtaler med en kontraktsverdi på mellom seks og syv millioner, sier Magnussen.

Han er spesielt godt fornøyd med at samarbeidet bidro til at Seeds har kapret noen av landets aller største merkevarer. Og fremhever samtidig de potensielle gevinstene 100 gode møter kan gi i fremtiden.

- Det er ikke mange avtaler som skal til før dette er et plussregnestykke for Seeds, avslutter han.

Espen Myklebust Sunde

Espen Myklebust Sunde

Espen jobbet først ett år som salgskonsulent i Innovation Support og ble månedens ansatt hele 9 måneder på rad. I dag er han kundeansvarlige og jobber primært med å hente inn nye bedriftskunder.

espen@innovationsupport.no

LinkedIn

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring