innovationsupport-logo-01
Meny
Møtebooking

Kunsten å skrive en selgende e-post

E-postmarkedsføring er fortsatt en viktig del av salgsstrategien til de fleste B2B-bedrifter. Markedsføringsmetoden anslås faktisk å ha 40 ganger høyere effekt enn tilsvarende markedsføring på sosiale medier som Twitter og Facebook.

Så godt som «alle» leads og prospekter benytter seg av e-post, og du har derfor gode muligheter for å nå ut med budskapet ditt. Men dette avhenger selvfølgelig av at e-posten i det hele tatt blir åpnet og lest.

Så, hva kan du egentlig gjøre for å øke sjansen for at e-posten engasjerer mottakeren? Det å skrive selgende e-post er en kunst å mestre. Her er noen tips for å lykkes!

 

Riktig timing er viktig

Før du sender e-poster til prospekter og leads, er det viktig å sikre god timing. Tidspunktet e-posten sendes på kan nemlig være helt avgjørende. Et tips er å sende e-posten når mottakeren eller bedriften opplever store hendelser.

Det kan for eksempel være snakk om en ny produktlansering, endringer i lederskap, ny kapital eller oppkjøp. På disse tidspunktene er mottakeren gjerne mer åpen for nye innspill!

 

Skriv engasjerende tekst i emnefeltet

En god og selgende e-post starter med et engasjerende emnefelt. Det anslås at nærmere halvparten av e-poster åpnes basert på emnefeltet alene. Er ikke emnefeltet interessant, er neppe innholdet i e-posten det heller.

Lag gjerne emnefelt som fremhever utfordringer mottakeren opplever, forskningstall eller lignende. Du kan også stille spørsmål i emnefeltet. Pass også på at lengden er passelig, da emnefeltet bør kunne leses i sin helhet på både mobil og desktop.

Et godt emnefelt er viktig enten det er snakk om møteinnkallelser eller salg. Bruk derfor tid på akkurat dette punktet.

Les: Slik lager du en profesjonell møteinnkalling

 

Dropp den generiske åpningslinjen

Dersom emnefeltet var engasjerende nok, åpner sannsynligvis mottakeren e-posten. Men for at vedkommende skal motiveres til å lese videre, er det alfa og omega med en god åpningsreplikk! 

Det kanskje viktigste å huske på, er at åpningslinjen ikke er generisk. Et eksempel er «Hei, mitt navn er…». Mottakeren får sannsynligvis mange e-poster hver eneste dag, og de fleste begynner på denne måten. 

Skill deg ut i mengden ved å starte e-posten med en personlig åpningsreplikk. Skreddersy e-postens innledning basert på mottakerens situasjon. 

 

Unngå å skrive om deg selv 

En annen vanlig tabbe er å skrive mye om seg selv eller bedriften man jobber for. Husk at mottaker først og fremst er interessert i hva du og bedriften din kan gjøre for dem. Av den grunn er det viktig å ha kjennskap til mottakerens behov før e-posten utarbeides.

Besøk gjerne mottakers profiler på sosiale medier som LinkedIn, eller sjekk ut bedriftens nettsted. Lær mest mulig om hva selskapet trenger, og skreddersy deretter e-posten basert på dette. Kjennskap til målgruppen er gull verdt!

Les: Få dypere målgruppeforståelse med «inbound-prospektering»

 

Sørg for at e-postlengden tilpasses mottaker

Den ideelle lengden på en e-post er ifølge HubSpot mellom 50 og 125 ord.  Disse har generelt sett høyest responsrate. Studier har imidlertid også pekt på at e-poster på oppunder 200 ord har høyest klikkrate. Kort fortalt bør e-posten helst være kortere enn 200 ord i alle tilfeller.

Samtidig er det viktig å ta målgruppe og produkt med i betraktningen. Noen ganger kan en lengre og mer detaljert e-post være på sin plass – for eksempel når du kommuniserer med en potensiell storkunde av et avansert produkt.

Start gjerne med korte og oversiktlige e-poster for å få en «fot innenfor». Etter hvert kan du tilpasse lengden basert på mottakers interesse og problemstillinger.

 

Inkluder en tydelig CTA

Når du sender ut e-poster skal det være tydelig for mottakeren hva neste steg er. En selgende e-post bør derfor inneholde en tydelig handlingsoppfordring, også kjent som Call to Action eller CTA. 

Forklar de videre stegene. Det kan for eksempel være at du ønsker å presentere en produktdemo eller diskutere videre muligheter på telefon. Gode CTA-er konverterer og bidrar til at mottaker kommer til neste steg i kjøpsreisen.

Eksempler på CTA-er kan være «Kom i gang på 30 sekunder», «Prøv (produktnavn) gratis» eller «Lei av tungvint regnskap? La (produktnavn) gjøre jobben for deg». 

 

Følg opp med en ny e-post

Det er mulig at mottaker ikke gir noen respons på den første e-posten din. Husk imidlertid på at det lønner seg å ikke gi opp. En oppfølgningse-post vil i mange tilfeller øke responsraten. Oppfølgning er faktisk en god idé enten du får respons på den første e-posten eller ikke.

Pass imidlertid på at også innholdet i neste e-post er personlig og skreddersydd for mottakeren. Det kan være en nyttig guide eller annet interessant stoff. Unngå i hvert fall å sende en generisk e-post som fremstår masseutsendt. 

 

Oppnå flere kunder med møtebooking

Det å skrive gode, selgende e-poster er en viktig faktor for at salgsprosessen skal bli vellykket. Samtidig er det viktig at e-postene sendes til de riktige mottakerne. Akkurat dette punktet kan være utfordrende.

Innovation Support bistår B2B-bedrifter med å lokalisere målgruppen og kartlegge markedet. Vi genererer leads, og booker dessuten kvalifiserte møter. Når bedriften din deretter tar over salgsprosessen, blir det lettere å treffe blink – enten det er via telefon eller e-post.

Aage er kundeansvarlig i Innovation Support

Aage@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028