innovationsupport-logo-01
Meny
Møtebooking

Utfyll møtebookingen med inbound marketing

Møtebooking kan gi deg raske resultater, og er en fleksibel og enkel måte å styrke bedriftens salgsaktiviteter på. Men om du supplerer med inbound marketing kan du få enda bedre resultater.

I Innovation Support hjelper vi kundene våre med å sikre seg nye kunder. Det gjør vi ved å bygge pipeline som sørger for nye salgsmuligheter. Man kan kalle det hva man vil, men i bunn og grunn handler det vi gjør om å skape aktivitet hos de bedriftene vi jobber for. Målrettet og handlingskraftig salgsaktivitet.

Fordelene er mange, men det viktigste er at vi serverer kundene våre kvalifiserte møter på løpende bånd. Hva med ulemper? Det finnes noen sider av møtebooking som gjør det nødvendig å supplere med andre strategier også:

  • Møtebooking er kampanjebasert
  • Møtebooking kan virke forstyrrende for prospekter og leads
  • Møtebooking er avhengig av et godt datagrunnlag

 

Jeg mener ikke å si at kampanjebasert salgsvirksomhet er en svakhet eller ulempe. Tvert imot. Men det kan begrense forutsigbarheten om strategien ikke understøttes av andre tiltak. I tospann med inbound marketing kan du få enda bedre resultater.

 

Inbound marketing gir deg en forutsigbar strøm av leads

Møtebooking er en typisk kampanjebasert strategi som gir deg resultater gjennom en avgrenset tidsperiode. Det er en fleksibel strategi som ikke trenger å være spesielt ressurskrevende. Men når kampanjen avsluttes vil også strømmen av leads avskjæres før de når salgsavdelingen din. Demningen lukkes.

Leads fungerer som oksygen for bedrifter, og en jevn tilførsel er nødvendig for videre vekst. Heldigvis har inbound marketing vist seg å være svært effektivt når gjelder forutsigbar leadsgenerering. Eksempelvis viser undersøkelser fra HubSpot at bedrifter som blogger et par ganger i måneden genererer 70% flere leads enn de som ikke blogger.

Når inbound-maskineriet først kommer opp i fart vil det kunne gi deg en forutsigbar strøm av kvalifiserte leads. Dette kan ta litt tid, så her kan det være lurt å spille på flere hester underveis. Inbound marketing kombinert med mer tradisjonelle salgsstrategier kan vise seg å være en perfekt miks.

 

Inbound marketing forstyrrer ikke prospekter og leads

Oppsøkende salgsaktiviteter er forstyrrende i sin natur. Graden av dette kan selvsagt diskuteres, men uavhengig av tilnærming er det du som henvender deg med et salgsbudskap. Kanskje henvender du deg med et produkt kunden ikke trenger, og på et tidspunkt som ikke passer?

I takt med fremveksten av digitale kanaler, og et stadig økende tilgjengelig informasjonsgrunnlag, møter tradisjonelle tilnærminger som TV-reklame, bannerannonser og cold calling stadig større motkrefter. Vi søker heller etter produkter og tjenester selv, og tar kontakt når det passer oss. Kjøpsprosessen har blitt digital, og en rekke toneangivende aktører mener at hele 70% av denne er unnagjort før salgsavdelingen kommer på banen.

Denne nye hverdagen har to konsekvenser. For det første må vi evne å selge på en annerledes måte. For vår del handler dette mye om grundig research. Vi skal ikke ringe alle til enhver tid. De vi kontakter skal være nøye kartlagt og kvalifisert, slik at vi i minst mulig grad forstyrrer de som ikke ønsker å bli kontaktet. Videre er det viktig å legge til rette for at prospekter og leads på en enkel måte kan kontakte oss.

Her kommer inbound marketing inn som et viktig supplement. Ved å tilby målgruppen relevant innhold – i de rette kanalene til rett tid – forstyrrer vi i minst mulig grad. Samtidig hjelper vi målgruppen med problemstillinger, bygger tillit, og styrker sannsynligheten for at de kontakter oss når de er kjøpsklare.

 

Inbound marketing gir deg en dyp målgruppeforståelse

Prospektering kan være tidkrevende for oss som jobber med oppsøkende salg. For å bli god kreves det mengdetrening. Det er helt avgjørende å vite hvem, og hva slags type bedrifter, som er den beste matchen for dine produkter og tjenester. I tillegg er det viktig å forstå hvem i bedriften du bør snakke med.

Inbound marketing er kundesentrisk av natur, og gir deg svært god innsikt i kundebehov og beslutningsprosesser. Gitt at du jobber på de riktige plattformene. Med en «alt-i-ett plattform» som HubSpot har du full oversikt over målgruppebehov og hva som skjer gjennom hele reisen fra oppmerksomhet til kjøpsbeslutning. Dette gir oss en tilleggsinformasjon om målgruppen som kan være svært verdifull i oppsøkende salg.

Helge er grunnlegger og daglig leder i Innovation Support. Han er analytisk, målrettet og brenner for salg B2B.

helge.johnsen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028