innovationsupport-logo-01
Meny
Ansattcase

Victor Ahlbäck - Oppnådde gode resultater i det svenske markedet

“Skal du lykkes i det svenske markedet, er du nødt til å forstå sjargonger og svensk forretningsterminologi”.

victor-ahlback-rund
  • Navn: Victor Ahlbäck
  • Alder: 24 år når han var ansatt i Innovation Support
  • Fra: Bærum
  • Interesser: Tennis
  • Utdanning: 
  • Stilling: Tidligere salgskonsulent i Innovation Support, nå SDR i Attensi

 

 

Kan du fortelle kort om deg selv?

Jeg vokste opp i Bærum, men har svenske foreldre. Jeg har spilt mye tennis opp gjennom årene, gikk på Norges Toppidrettsgymnas (NTG), og har vært tennistrener i både Norge og Sverige. I 2016 flyttet jeg til USA med et scholarship i tennis, og tok både bachelor og master på Florida Southern College. Det var et superbra opphold, og spesielt dette med engelsken har gitt meg en språklig allsidighet som er viktig i en salgsjobb. Fra tiden i USA lærte jeg også at disiplin er viktig. Ingenting kommer gratis. Rett etter studiene fikk jeg jobb som salgskonsulent hos Innovation Support i Oslo.

 

Hvorfor valgte du Innovation Support?

Jeg ble faktisk kontaktet av et rekrutteringsselskap, som søkte etter en svensktalende person til Innovation Supports satsing på det svenske markedet. Så det var en god match! Etter en intervjurunde ble jeg invitert til en «bli kjent dag», også fikk jeg jobben ganske raskt etter det. Innovation Support har en tydelig rekrutteringsfilosofi. De tar ikke inn hvem som helst, og som salgskonsulent bør man være sterk mentalt. Akkurat der tror jeg at tennisen har gitt meg et fortrinn.

 

Hva lærte du i jobben?

Min oppgave i Innovation Support var å booke møter i Sverige. Jeg booket møter på vegne av aktører innenfor simuleringsteknologi, IT-sikkerhet, økonomisystemer og rekruttering, og forsøkte å selge inn disse løsningene til store svenske industrikonsern. Her lærte jeg blant annet å snakke med ulike funksjoner i store selskaper, og ble etter hvert veldig trygg på telefonen. Det var litt skummelt i starten, men Innovation Support har etablerte strukturer for hvordan man argumenterer for et salgsmøte. 

Det svenske markedet er ikke veldig ulikt det norske, men det er jo ofte snakk om store selskaper. Det er utfordrende å få beslutningstakerne i tale. Skal du lykkes i Sverige, er du nødt til å bruke et profesjonelt språk, og spille på svensk forretningsterminologi. Du har ikke mange minuttene på telefonen, så en god forståelse for språket er helt avgjørende.

Jeg har også lyst til å fremheve teamet, som jeg plukket opp ting fra hele tiden. Alle som jobber i Innovation Support har en egen måte å snakke på, og det var kjempeinteressant å jobbe sammen med så mange flinke mennesker. Arbeidsmiljøet hos Innovation Support er rett og slett kjempegodt!

 

Hva gjør du nå?

Nå jobber jeg som Sales Development Representative (SDR) i Attensi, et selskap som driver med opplæring ved bruk av spill- og simuleringsteknologi. Her jobber jeg med nysalg i den sektoren vi kaller finance, banking and professional services, og trives kjempegodt! Nå tar vi også skikkelig sats internasjonalt.

Det var Attensi som kontaktet meg etter at jeg hadde booket møter for dem hos Innovation Support. Det sier jo litt om hvilke muligheter Innovation Support gir deg i arbeidslivet. I rekrutteringsprosessen var caset å booke et møte, og ettersom jeg allerede hadde booket over 50 møter for Attensi gikk det veldig greit. 

 

Hva er planen videre?

Jeg trives kjempegodt i Attensi, både med produktet og teamet jeg jobber sammen med. Jeg ønsker å være en nøkkelperson i Attensi, og bidra til at vi lykkes. Det finnes muligheter videre i Attensi, for eksempel Business Development Director eller Customer Success Manager som høres spennende ut. Jeg motiveres av å jobbe mot konkrete mål, og oppnå resultater sammen med flinke mennesker, som det er i Attensi. 

Helge er grunnlegger og daglig leder i Innovation Support. Han er analytisk, målrettet og brenner for salg B2B.

helge.johnsen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028