innovationsupport-logo-01
Meny
Møtebooking

12 konkrete tips for å booke 10 flere salgsmøter på én uke

En god møtebooker ser alltid etter nye muligheter for å bli bedre i jobben sin. Setter du i gang med møtebookingen nå, vil du skape flere nye kundemuligheter den neste uken.

Én ting alle som jobber med møtebooking er opptatte av er å sette seg hårete mål – og nå dem.

Kanskje ser du tittelen på denne artikkelen og tenker at "ti møter er på én uke er jo ingenting" – men for de aller fleste selskaper som jobber med å selge mer omfattende tjenester og løsninger til store og middels store bedrifter vil en møtebooker som booker ti møter av høy kvalitet i løpet av fem arbeidsdager være en svært verdifull ansatt.

Så hva skal til for å bli en møtebooker som kan sette seg et slikt mål, og samtidig ha realistiske sjanser for å nå det?

Her er våre beste tips for å booke flere gode møter!

PS! Hvis du jobber med langt høyere budsjetter enn 10 bookede møter i løpet av én uke er det bare å oppjustere målene og følge de samme prinsippene.

 

1. Gode forberedelser er alfa og omega

For å nå målet ditt om booke 10 gode møter i løpet av én arbeidsuke er det viktig at du forbereder deg godt. Det er lite å tjene på å ta ting på sparket når det kommer til møtebooking – for å få gode samtaler må du vite at du har nok prospekter å ringe, og vite hvem det er du ringer.

Er du en ekstremt god møtebooker kan du kanskje få ti møter på ti samtaler, men for de aller fleste av oss er dette veldig mye å be om. Jeg vil anbefale deg å sette sammen en liste på alt fra 50 til 100 firmaer du ikke har en relasjon til fra før, avhengig av kvaliteten på leadsene.

En god måte å finne interessante bedrifter er enkelt og greit å lete på nett. Husk at det lønner seg å samle så mye informasjon om bedriften som mulig – men ikke let etter grunner for ikke å ringe. Finn ressursbyggende informasjon du vet kan hjelpe deg med å få salget.

 

2. Ta utgangspunkt i eksisterende kunder og finn lignende bedrifter

Den tidligere Rosenborg-treneren Nils Arne Eggen snakket ofte om det han kalte "godfot-taktikken". Han mente at det viktigere å spesialisere seg på det man allerede er god på, fremfor å trene for å bli gjennomsnittlig god på alt.

Denne mentaliteten kan overføres til møtebooking. Hvis det er en bransje du vet du kjenner godt bør du gå gjennom din eksisterende kundeportefølje – og bygge prospektlisten din ved å finne bedrifter som ligner dine eksisterende kunder.

 Les mer: Slik blir du en ekspert på å booke møter

 

3. Ta bilde av ringeklokker og logoer når du går rundt i byen

En ting vi sjelden tenker på er at vi har potensielle kunder rundt oss nærmest til enhver tid. Når du er ute på møter besøker du sannsynligvis ofte selskaper som holder til i samme bygg som en rekke andre bedrifter.

Utnytt dette ved å ta bilder av logoer, postkasser og ringeklokker, og gjør litt research for å finne ut om dette er kunder som kan være interessante å kontakte.

Det er jo tross alt aldri feil å ha noen gode leads i bakhånd når du skal bygge en ny prospektliste.

 

4. Vær disiplinert - og reserver tid for deg selv

For å lykkes med å nå målene dine MÅ du være disiplinert og gjennomføre planene du legger. Sørg for å reserve tid for deg selv, slik at du kan ta fatt på oppgavene dine i ro og mak, og i ditt eget tempo.

Disiplin er også viktig under selve samtalen. Du må være forberedt på at de du ringer kan svare nei, og heller bruke energien din på å fokusere på de positive opplevelsene.

Et mål du bør sette for deg selv er å ALLTID sørge for at du presenterer deg selv og selskapet du ringer på vegne av på en god måte. Da vil du alltid få noe positivt ut av samtalen, selv de samtalene som ender med et nei.

 

5. Fjern alle forstyrrende elementer

En viktig nøkkel til effektiv møtebooking er å fjerne alle elementer på kontoret som kan være forstyrrende. Du når ikke målene dine hvis du sjekker epost, Facebook eller VG.no konstant, og dersom du skulle komme inn i en dårlig periode kan det være ekstra lett å velge utflukter på nett fremfor å faktisk gjøre jobben din.

La mobilen ligge igjen på plassen din, skru av wi-fien på laptopen og sett deg på et stillerom der du kan fokusere 100% på å nå målene dine.

 

6. Utfordre en kollega til konkurranse

Gode selgere er naturlige konkurransemennesker. Vi ønsker alltid å vinne, og litt sunn konkurranse med en god kollega kan derfor være en god motivator for å nå målet du har satt deg. I tillegg kan det skape en god, målrettet stemning på kontoret.

Utfordre en kollega til å være sparringspartneren din, og sørg for at du slår ham eller henne!

Det er likevel viktig å påpeke at konkurranseinnstinktet aldri skal gå utover kvaliteten på møtene du booker. Det hjelper lite å være førstemann i mål hvis halvparten av møtene dine aldri blir gjennomført.

 

7. Forbered et godt skript

Det er aldri en god idé å lese direkte fra et manus, men ved å forberede et godt skript før du plukker opp telefonen gir du deg selv et nyttig verktøy å falle tilbake på dersom du skulle få spørsmål du ikke umiddelbart kan svaret på.

Et faktaark med kundereferanser, kundecaser, salgsargumenter og lignende kan hjelpe deg langt på vei.

Har du en pitch som funker er det ikke noen vits i å oppfinne kruttet på nytt for hvert prospekt du ringer, så skriv det ned – og perfeksjoner skriptet etterhvert som du går gjennom prospektlisten din.

 

8. Ikke let etter unnskyldninger, bare kom i gang!

Når alt av forberedelser er gjort – du har bygget prospektlisten din, samlet informasjon om de du skal kontakte, reservert tid for deg selv, fjernet alle forstyrrende elementer og forberedt et godt skript – er tiden inne for å plukke opp telefonen, og sette i gang med å ringe!

Her gjelder det nok en gang å være disiplinert, og ikke komme med unnskyldninger. Har du sagt du skal ringe to timer i strekk før du gjør noe annet, ja da gjør du nettopp det.

Husk at hver eneste samtale kan lede til et møte, som igjen har potensiale til å gi deg en ny kunde. Det er tross alt derfor du gjør dette!

 

9. Fokuser på å booke møtet...

Hver gang du ringer en potensiell kunde er oppgaven din å booke et møte – ikke å selge en løsning eller produkt. Mange av oss har lett for å prate for mye når de har en god samtale. Da blir samtalen et telefonmøte, men det vi ønsker oss er et møte ansikt til ansikt.

Prøv å holde litt igjen, og fokuser på å selge inn et møte fremfor produktet.

 

10. ...men husk å tenke pipeline

Dette virker kanskje litt kontraintuitivt, men det er viktig å ikke fokusere utelukkende på å booke et møte der og da. Det er minst like viktig å tenke på å bygge opp pipelinen din.

Hvis et prospekt sier nei der og da kan det kanskje fremdeles være muligheter for å ringe dem tilbake neste uke, eller om en måned, på et tidspunkt som passer bedre for dem. Det er en liten seier i seg selv.

Hvis du har en liste på 100 firmaer du skal ringe kan et typisk utfall være at du får booket 10 møter i løpet av den første ringerunden. Tenker du på pipelinen din kan du i tillegg sikre deg 50 oppfølginger som vil være gode leads til neste runde.

 

11. Distanser deg fra å være en telefonselger

Vi er møtebookere, ikke telefonselgere. Vi skal ikke være påtrengende og selgende. Snakker du høyt og fort faller det sjelden i smak hos de du snakker med, så du tjener mye mer på å ha en rolig og hyggelig samtale.

Vær avslappet, og snakk til folk på en rolig og normal måte. Da vil du nok se at både antallet møter og antallet fremtidige leads øker.

 

12. Send ut møteinnkallelse når møtet er booket

Jobben din er ikke over i det møtet er booket. Møteavtaler er ferskvare, så sørg for å sende ut møteinnkalling når samtalen er avsluttet.

I tillegg er det viktig at du kvalitetssikrer alle møter før de gjennomføres, for å forsikre deg om at du eller kollegaen din møter en potensiell kunde som er glad for at dere er der.

 

Oppsummering:

Med den rette innstillingen kan alle dedikerte møtebookere sette seg, og nå, et mål om å booke 10 gode møter i løpet av en arbeidsuke.

Men for å klare dette er det viktig å gjøre være godt forberedt, bygge en solid prospektliste, ha en tydelig plan og være disiplinert i gjennomføringen av denne planen.

Vær rolig og hyggelig i samtalene dine, og sørg alltid for å følge opp møtene du booker i etterkant.

Lykke til!

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe deg! 

Helge er grunnlegger og daglig leder i Innovation Support. Han er analytisk, målrettet og brenner for salg B2B.

helge.johnsen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028