innovationsupport-logo-01
Meny
Møtebooking

Derfor bør du outsource møtebookingen din

Til tross for et kontinuerlig skiftende kundelandskap, og en stadig mer komplisert kundereise, er møtebooking og oppsøkende salg fremdeles en av de mest effektive markedskanalene en bedrift kan benytte seg av.

Men det forutsetter at møtebookingen gjøres som del av en systematisert og helhetlig tilnærming der fokuset er å bygge en solid pipeline, der kundene følges opp og guides gjennom kjøpsreisen ved hjelp av flere kontaktpunkter.

I Innovation Support spesialiserer vi oss på å bygge pipeline gjennom kartlegging av markedet, leadsgenerering og møtebooking. Ved å ta oss av hele presale-prosessen serverer vi kundene våre en jevn strøm av nye salgsmuligheter, i form av kvalifiserte kundemøter.

I denne artikkelen ser vi nærmere på hvordan bedrifter av alle størrelser kan dra nytte av å sette ut møtebookingen til en ekstern spesialist.

 

Små og/eller nyetablerte bedrifter

Vi jobber med en rekke nyetablerte selskaper i Innovation Support. Dette er gjerne innovative, nytenkende aktører på markedet som utfordrer måten vi gjør ting på ved hjelp av spennende og kompliserte produkter eller tjenenester.

 Etter å ha utviklet konseptet og teknologien i årevis, og arbeidet hardt for å sikre de nødvendige investorene og finansene, har de endelig kunnet ta løsningen sin ut på markedet.

Nå er de avhengige av å skaffe seg nye kunder, og å nå ut til selskapene i målgruppen de ønsker å segmentere seg mot. Spørsmålet er bare: Hvordan skal de gjøre dette? 

Frigjør tid til å gå i kundemøter

Felles for de fleste av disse selskapene er at de er små av størrelse – og ofte er det kun én eller to partnere som har ansvaret for å ta seg av hele driften. De har ikke tid eller råd til å ansette to-tre personer for å ta seg av salg og markedsføring, samtidig som at de ikke har kapasitet til å ta seg av det selv. 

De er avhengig av å skaffe seg kunder raskt, og må bruke tiden sin på å gå i kundemøter. 

Dette er et klassisk eksempel på en situasjon der den beste løsningen sannsynligvis vil være å outsource deler av salgsprossen, og la en ekstern aktør ta seg av jobben med å kartlegge markedet, generere leads og booke møter.

Ved å sette bort grovarbeidet frigjøres mer tid til å fokusere på å gå i kundemøter, samt den generelle driften av selskapet.

Samtidig fjerner du risikoen som følger med det å ansette noen internt.

Innholdsmarkedsføring og annonsering i sosiale medier kan gi en god effekt på lang sikt, men når du trenger kundemøter og salgsmuligheter fra dag én er det ingenting som kan måle seg med tradisjonelle, oppsøkende salgskanaler.

 

LES MER: Møtebooking: Slik blir du en ekspert på å booke møter 

 

Mellomstore bedrifter:

En betydelig del av kundegruppen vår er mellomstore bedrifter med et forholdsvis godt fotbeste innen sin bransje.

I motsetning til de små og nyetablerte bedriftene er ikke disse avhengige av å få nye kunder umiddelbart, men for å vokse må de likefullt ha en jevn strøm av nye salgsmuligheter. 

For disse bedriftene er det viktigste å levere stabilt gode resultater, identifisere og engasjere nye målgrupper og nå ut til kunder de ikke har hatt kontakt med tidligere. 

Tenk både kortsiktig og langsiktig 

Bedrifter i denne fasen har større valgfrihet når det kommer til salgs- og markedskanaler. Fordi de ikke er avhengige av å få inn kunder umiddelbart kan de velge å satse på en langsiktig markedsstrategi er inngående markedsføring står sentralt. 

På ett eller annet tidspunkt må likevel potensielle kunder som engasjerer seg for innholdet du publiserer kontaktes – det nytter ikke å lene seg bakover å vente på at telefonen skal ringe.

Mange velger derfor å kombinere inngående markedsføring og utgående salg, og engasjerer Innovation Support for å kartlegge nye muligheter og booke kvalifiserte kundemøter.

På denne måten kan de sikre seg en jevn tilstrømming av nye, gode salgsmuligheter – både på kort og lang sikt.

 

Store og veletablerte bedrifter:

Sist men ikke minst har vi den delen av kundegruppen vår som gjøres opp av store, veletablerte bedrifter med lang fartstid, stort nedslagsfelt og høy status i sitt marked. 

Årsaken til at disse selskapene benytter seg av våre tjenester er som regel ikke et behov for nye kunder. De har økonomien i orden, og for dem handler det i stedet om å prioritere hvordan de ansatte bruker tiden sin.

Seniorselgere og key accounts har gjerne gode lønnsbetingelser og bonusordninger, og derfor ønsker hverken ledelsen eller selgerne selv at de bruker tiden sin på å grave seg ned i ringelister, eller å kontakte kalde leads.

Deres tid er dyrebar, og utnyttes best når de kan møte kunden ansikt til ansikt, få på plass en god avtale og close salget. 

Sett bort hele presale-prosessen

For disse bedriftene er den mest lønnsomme fremgangsmåten å outsource hele presale-prosessen til en ekstern aktør som Innovation Support. 

I stedet for at seniorselgere skal bruke deler av tiden sin på det blytunge grovarbeidet – tid de i stedet kunne brukt på å sikre en ny kundeavtale – setter de bort dette arbeidet til spesialister.

På den måten kan de være trygge på at de får levert en jevn strøm av nye salgsmuligheter, at møtene som leveres holder høy kvalitet og at seniorselgere og key accounts kan bruke tiden sin på det de er best på.

 

LES MER: Hva koster det deg egentlig å ha en selger som ikke leverer salgsaktivitet?

 

Få nye ideer og finn nye muligheter

Helt til sist vil jeg nevne en stor fordel med å sette bort møtebookingen som alle bedrifter kan dra nytte av – uavhengig av størrelse:Muligheten til å sparre med en ekstern aktør for å få ny inspirasjon, tenke nytt og komme opp med nye ideer. 

I min tid her i Innovation Support har jeg personlig jobbet med kunder som har vært nærmest markedsledende på sitt område, og som dominerer markedet innen spesifikke bransjer. I oppstartsmøtet vi gjennomfører med alle kunder skjer det i blant at vi finner nye målgrupper og salgsmuligheter de ikke engang har tenkt på.

Sammen kan vi bearbeide listene, kontakte potensielle kunder, booke kvalifiserte møter og generere lukrative salgsmuligheter vår kunde ellers ville ha gått glipp av.

Kort fortalt utfordrer Innovation Support kunden til å tenke nytt, og utforske nye muligheter og områder.

Espen jobbet først ett år som salgskonsulent i Innovation Support og ble månedens ansatt hele 9 måneder på rad. I dag er han kundeansvarlige og jobber primært med å hente inn nye bedriftskunder.

espen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028