innovationsupport-logo-01
Meny
Møtebooking

Du har gått «all in» på inbound marketing – men hvor er resultatene?

Inbound marketing kan være en lukrativ strategi på lang sikt, men dersom du ønsker gode resultater raskt bør du supplere markedsarbeidet med oppsøkende salgsaktivitet.

Jeg snakker mye med både eksisterende og potensielle kunder og opplever at mange selskaper nå har et ønske om å komme i gang med inbound marketing.

Konseptet som går ut på å tiltrekke kunder fremfor å oppsøke dem har fått mye oppmerksomhet de seneste årene, og veldig mange har hørt positive omtaler om vellykkede prosjekter og gode resultater.

Når så mange deler sin suksess skulle det tross alt bare mangle om ikke også ditt selskap tar deres del av kaken. Samtidig er du kanskje avhengig av, eller rett og slett bare ønsker deg, gode resultater raskt.

 

Hva er viktigst for deg?

Hvis dette er en situasjon du kjenner deg igjen i må du stille deg selv et viktig spørsmål:

Hva er viktigst for deg? Er det viktigste å få resultater raskt eller er det viktigste å kjøre en vellykket inbound-kampanje?

Inbound marketing er av natur en langsiktig markedsstrategi. Det går riktignok an å gjøre enkelte grep og tiltak for å få effekt noe kjappere, men i utgangspunktet er dette en strategi som krever tid for å gi gode resultater.

Avhengig av målene du setter deg vil en solid inbound-kampanje kreve seks til 12 måneder med tålmodighet, før du begynner å se den virkelige effekten av innsatsen du har lagt ned.

 

Unngå kostbare snarveier

For flere av de jeg snakker med kommer denne «ventetiden» som en overraskelse. Dessverre er min erfaring at enkelte inbound-byråer ikke greier å stå inne for at denne typen markedsføring tar tid.

I stedet foreslår de snarveier og små annonsekampanjer for å få resultater tidligere, men når alt kommer til alt kan ikke denne typen markedsarbeid lenger defineres som inbound marketing.

I virkeligheten kjører du bare en masse småkampanjer, som ofte koster mer enn de smaker, uten at du har en overordnet og helhetlig plan. Strategi før taktikk er viktig når du skal gjøre en inbound-satsning.

 

Komplimenter inbound marketing med møtebooking

Dersom du er klar over hva som kreves og satser ordentlig på inbound marketing kan du utvilsomt få gode resultater.

Her i Innovation Support har vi mange positive erfaringer med denne strategien. Vi har brukt inbound aktivt siden våren 2017, og det er først de siste seks månedene vi har sett de virkelige gode resultatene. Vi gjennomfører vår inbound-satsning i samarbeid med vår partner Nettly AS.

Men inbound er likevel kun én strategi, og det finnes flere gode tiltak du kan gjøre for å booste effekten av denne – uten at det går på bekostning av selve kjernen i inbound marketing.

Det er selvsagt positivt å budsjettere med litt annonsering i sosiale medier og på andre digitale flater, men det lønner seg sjeldent å tilfeldig kaste inn en rekke småkampanjer for å legitimere satsningen på en langsiktig inbound-strategi.

Da bør du heller komplimentere inbound-arbeidet med en oppsøkende møtebooker – eller som vi liker å kalle det: en inbound salgskonsulent.

 

Generer umiddelbar salgsaktivitet

Oppsøkende arbeid for å booke gode møter med potensielle kunder er ikke bare et effektivt virkemiddel som kan bakes inn i din langsiktige inbound marketing-strategi – det kan også bidra med å gi gode resultater fra dag én.

Med inbound marketing går de første månedene gjerne med på å sondere markedet, gjøre søkeordsanalyser, opprette personas og starte produksjonen av innhold. En vellykket kampanje krever gode forberedelser, og som regel er du først klar for å gå «live» i måned to eller tre.

Møtebooking kan derimot generere salgsaktivitet nærmest umiddelbart. Når vi får inn en ny kunde begynner vi å ringe allerede den første dagen i den første måneden. Vi arbeider effektivt med kartlegging og leadsgenerering og kontakter deretter potensielle kunder.

Hvis selskapet ditt har gode produkter eller tjenester og en definert målgruppe er sjansen stor for at vi får på plass noen møter med en gang vi begynner å ringe. I verste fall får selskapet ditt økt omdømme og bedre kjennskap, og det skapes en interesse som kan bearbeides videre.

Les mer om hvordan vi arbeider med leadsgenering og møtebooking

 

Informasjonen som samles inn er gull verdt

Hver gang vi kontakter en kunde tar vi gode notater, og lagrer all informasjon rundt interaksjonen – inkludert kontaktinformasjon og epostadresse – i vårt CRM-system, Hubspot (som også er plattformen vi foretrekker å bruke til alt innen inbound marketing).

Denne informasjonen er gull verdt, og kan blant annet være svært nyttig den dagen du går «live» med inbound-satsningen din.

Ved å bruke møtebooking som et supplerende verktøy for den inbound marketingen din vil du allerede være godt i gang den dagen du publiserer ditt første blogginnlegg – med en bedre definert målgruppe og en viss kjennskap og interesse i markedet.

I tillegg kan innvendingene vi får fra kundene dine påpeke smertepunkter det kan være fordelaktig å adressere i innholdsproduksjonen.

Hvis vi snur på det kan innholdet du produserer også benyttes aktivt i oppfølgingen og bearbeidingen av potensielle kunder, ved blant annet å sende dem spennende innholdstilbud på epost og referere til interessante artikler i oppfølgingssamtaler.

 

Skap forventninger og guide kundene i din retning

Jeg mener det er viktig at bedrifter ikke belager seg utelukkende på inbound marketing, men i stedet bygger opp under denne med oppsøkende salgsressurser.

Uansett hva strategien din er kan du ikke sitte stille og vente på kunden – på et eller annet tidspunkt må du ta kontakt. Og jo før, jo bedre.

Se for deg følgende:

Si at du er et av tre selskaper som leverer samme tjeneste, og dere gjør alle en fantastisk jobb med inbound marketing. Da vil det være litt tilfeldig hvem av dere en kunde velger.

Hvis du derimot engasjerer en proaktiv salgsressurs som kontakter kunden tidlig i kjøpsreisen kan du bearbeide ham underveis, og guide ham taktfast mot nettopp ditt tilbud. Du kan være med på å skape forventninger om hvordan løsningen de ønsker seg skal se ut, og dermed påvirke kunden til å velge deg fremfor dine konkurrenter.

 

En helhetlig salgs- og markedsstrategi

Innovation Supports største styrke er at vi greier å se den helhetlige salgs- og markedsstrategi under ett, og faktisk kan levere gode resultater både på kortsiktig og langsiktig basis.

Inbound marketing kan være en viktig brikke i denne overordnede planen som du kan få masse igjen for i fremtiden – spesielt dersom du er tidlig ute i ditt marked. Dersom du i tillegg kan bygge oppunder dette med gode, proaktive salgsressurser som kontakter potensielle kunder på et tidlig tidspunkt vil du virkelig få et overtak på konkurrentene dine.

For hvis alle satser på inbound marketing er det som regel det selskapet som er først ute med å kontakte kundene, og legge igjen et positivt inntrykk, som trekker det lengste strået. Hvis du allerede er i gang kan vi bidra til at du får enda mer ut av inboundarbeidet – enten du gjør det selv eller bruker en ekstern leverandør.

Vil du gi salgs- og markedsstrategien din en ekstra dimensjon? Ta kontakt med oss på telefon 97 00 57 50

Helge er grunnlegger og daglig leder i Innovation Support. Han er analytisk, målrettet og brenner for salg B2B.

helge.johnsen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028