Møtebooking

Er møtebooking egnet for små bedrifter?

Som eier av en liten bedrift, søker jeg konstant nye metoder for å skalere driften. Det blir i desember allerede to år siden Din Tekstforfatter ble grunnlagt. I 2020 prosjekterer vi 2.5 millioner kroner i omsetning, men vi er ikke fornøyde med det. Når møtebooking dukket opp på radaren, var jeg nysgjerrig på om denne strategien kunne passe for selskapet mitt.

Salg er helt essensielt for enhver bedrift. Noen overlever en god stund på skattefunn, Innovasjon Norge, lån, og andre støtteordninger. De første kundene kommer vanligvis fra nært nettverk og pilotkunder, uten tydelige planer for videre skalering. Til syvende og sist må bedriften ha penger inn i kassa fra salg, og ikke minst marginer på salgene som får det til å gå rundt.

Innovation Support får navnet sitt fra støtten som ble gitt til salgsprosessene hos mindre selskap i Oslo og omegn. Møtebookingen begynte altså med små bedrifter som trengte penger inn i kassa for å føre driften sin videre. I dag treffer Innovation Support hele spekteret av bedrifter rent størrelsesmessig. Fra små til store bedrifter, kjennetegnes verdien av møtebooking i markedet.

Det er ingen tvil om at møtebooking i praksis er egnet for små bedrifter. Men hva er risikoen? Hvorfor ikke bare ansette en selger? Passer det for akkurat din bedrift?

Outsourcing av møtebooking guide

På tide å ansette en selger?

Enhver gründer er nesten dømt til å komme til det punktet der de ønsker å ansette en selger. Akkurat som innenfor de andre disiplinene (regnskap, markedsføring, administrasjon, etc.), er det ønskelig både med avlastning og hjelp fra ekspertisen.

Det å ansette en selger virker fristende. Han eller hun møter på intervju med mye energi, og de lover ofte gull og grønne skoger. Det er jo akkurat dette din bedrift trenger for å lande salg og skalere! Selv om det finnes mange flinke selgere i Norge, er det ikke langt mellom hver mareritthistorie.

Selgere som ikke får unna ett eneste betydelig salg i løpet av de første månedene er ikke uvanlig. Har du ansatt denne personen på fastlønn, blir det et likviditetsmareritt for din lille bedrift. Selv en lavtlønnet selger, kan true pengebanken din.

Det er ikke slik at du utelukkende skal styre unna selgere. Men som eier av en liten bedrift, er det stor risiko bundet opp mot denne praksisen. Møtebooking kan være et bedre alternativ for deg.

 

Fordelene ved å benytte møtebooking

Fordelene ved møtebooking er mange. Du slipper først og fremst å ansette. Det betyr at du ikke trenger å bekymre deg for feilansettelser, opplæring, bindende kontrakter, osv. En ansettelse er meget forpliktende, og ingenting er verre enn når det ikke fungerer skikkelig.

Det gjelder selvfølgelig spesielt når lønnen til den ansatte skal dekkes av deres suksess. Velger du å outsource møtebooking til et selskap som Innovation Support, slipper du å tenke over dette. Er du lovet x antall møter i august og x antall leads som resultat, så får du nettopp også x antall møter i august og x antall leads som lovet.

Møtebooking er forutsigbart for din bedrift. Du vet hvor mange møter du får levert, og deretter er det opp til deg selv å overbevise kunden i selve møtet. Det gir deg som er lidenskapelig ekspert innenfor feltet en fot inn døra.

 

Men passer det for min bedrift?

Det er derimot ikke alle bedrifter møtebooking passer for. Et godt eksempel er bedrifter der marginene er veldig lave. Her løper du noe av den samme risikoen som ved å ansette en selger. Det er ikke sikkert at en investering i møtebooking vil gi en god nok avkastning.

I små bedrifter er enhver investering skummel. Det bør kalkuleres nøye hvor stor risikoen er. Det hele starter med å regne ut møteverdi for din bedrift. Still deg selv dette spørsmålet: Hvor lenge vil kunden være hos meg og hvilken verdi vil jeg motta?

Når du har regnet ut denne verdien, kan du vurdere hvorvidt møtebooking vil gi avkastning. Husk på at ikke alle møter ender i kjøp. Det er også viktig å huske på likviditet og å ta høyde for når kundene faktisk begynner å tilføre profitt. Du skal tross alt betale for møtebooking før eller siden også.

Fasit er at møtebooking passer for de fleste bedrifter, også de små. Et viktigere spørsmål å stille seg selv, er om en kjenner til møteverdien for egen bedrift. Her er det mange som svarer nei.

Dersom møteverdien tilsier at møtebooking gir avkastning, og bedriften har budsjettene til å betale for seg, vil møtebooking kunne være en rask vei til å skalere. Din Tekstforfatter vurderer i hvert fall sterkt å dra nytte av møtebooking for å sikre videre vekst!

Outsourcing av møtebooking guide

Din Tekstforfatter gir deg profesjonell tekstforfatting til en rimelig penge. I dag har Din Tekstforfatter en rekke navn på blokka innenfor diverse bransjer. Vår historie er så vidt påbegynt, og daglig skriver vi historie både for og med våre kunder!

mathias@dintekstforfatter.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

care_norway
gasellene-2016-2019

+47 970 05 750
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36B,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028