innovationsupport-logo-01
Meny
Møtebooking

For å bygge en salgskultur er det viktig å ha det gøy på jobb

Det å jobbe med salg kan iblant være tungt, spesielt om du får mange «nei» på rad. Da er det viktig å bygge en god salgskultur der du har det gøy på jobb. Dette kan ha stor betydning for motivasjonen, og resultatene i bedriften.

Alle er ansvarlige for å skape et hyggelig arbeidsmiljø. Dette er ikke noe som ledelsen kan få til alene, for hver enkelt ansatt må bidra. Ledelsen kan sette i gang større tiltak som konkurranser og sosiale arrangementer, men du som ansatt kan sørge for å ha en positiv innstilling, backe opp kollegaene dine og være med på å feire andres suksesser.

 

Viktig å bygge en salgskultur

I enhver organisasjon som holder på med salg og møtebooking er det viktig å bygge en god salgskultur. En slik kultur handler i stor grad om å ha det gøy på jobb, og trivsel. Salg betyr ikke at du skal stå alene og skinne, men at dere er et team som skal støtte hverandre.

Derfor mener jeg at det er viktig å backe hverandre hvis det går dårlig, og samtidig markere når noe går veldig bra.

Hos Innovation Support jobber salgskonsulentene ofte med ulike prosjekter, men det betyr ikke at du er alene. Det vil nesten alltid være en i teamet ditt som har jobbet med det samme som deg. På den måten vil du til enhver tid kunne prate med noen som har den samme erfaringen som du har. Du har alltid et team i ryggen, og det er vi opptatt av at du skal bruke. Hvis du da støter på en kneik, er det lettere å komme seg over dumpa når du har noen å støtte deg på.

Les mer: Hvordan ser en møtebookers arbeidsdag ut?

 

Flatt hierarki

I en god salgsorganisasjon er det viktig at det ikke er noe hierarki. Det skal ikke være et stort skille mellom ledelsen og salgskonsulentene, der lederne sitter innelukket på egne kontorer hele dagen, og er utilgjengelige for de ansatte. Lederen må være en del av det sosiale miljøet, og en som de ansatte til enhver tid føler at de kan henvende seg til. Selv den mest erfarne salgskonsulenten trenger backup en gang i blant, og da skal sjefen være en person å kunne gå til

Ledelsen kan også sette i gang egne tiltak for å gi konsulentene en ekstra motivasjonsboost. Konkurranser er et slikt tiltak. De alle fleste som jobber med salg har et sterkt konkurranseinstinkt, og da kan dette gjøre at konsulentene får lyst til å stå på litt ekstra. En konkurranse kan for eksempel være at førstemann til å booke tre møter vinner en premie. Det eneste du må passe på er å ikke avholde slike konkurranser altfor ofte, for da kan det virke mot sin hensikt

Sosiale arrangementer er også noe vi i Innovation Support har for å motivere litt ekstra. Det kan være julebord, sommeravslutninger og lønningspilser, for å komme med noen eksempler. Det har mye å si for arbeidsmiljøet at vi også kan ha det hyggelig sammen utenom arbeidstiden. Da knyttes det enda sterkere bånd mellom ledelsen og konsulentene, fordi vi får noen felles opplevelser.

 

Vises på resultatene

Det kan ha mye å si for resultatene at du trives på jobb. Det er vanskelig å sette noen konkrete tall på dette, men hvis du kjeder deg og mistrives på jobb, så kommer du sikkert til å si opp etter hvert, og det blir vanskelig å legge inn den innsatsen som trengs for å få resultatene du ønsker.

Hvis et selskap har en eller to personer internt som sitter og ringer kan det bli veldig tungt, hvis de ikke har et team rundt seg som gjør det samme. Om du har 20 personer rundt deg som også ringer, blir det med en gang mye lettere. Det er nettopp kulturen og teamet som kan være billetten til å komme i flytsonen, og oppnå de gode resultatene

Les mer: Motivasjon er ikke nok til å skape en vellykket møtebooker – det krever også disiplin

I et team er det viktig at hver enkelt person bidrar til å skape en god kultur. Du må hjelpe og støtte de rundt deg, og ikke bare tenke på deg selv og dine egne resultater. Det vil også påvirke deg når de rundt deg gjør det bra. Dersom sidemannen presenterer ekstra gode resultater, vil også du bli motivert til å strekke deg enda litt lenger.

 

5 tips til å oppnå gode resultater

Dette er mine fem tips for hva du kan gjøre for å oppnå gode resultater: 

  • Marker gode prestasjoner, bygg stjerner
  • Få alle til å føle seg som ett team, visk ut skillet mellom ledelsen og konsulentene
  • Bruk kreativiteten, og finn på noe morsomt i hverdagen. Det kan for eksempel være noe du gjør på morgenmøter, ukesevalueringer og liknende
  • Back up kollegaene dine når de har en dårlig dag
  • Outsource møtebookingen

 

Outsource møtebookingen eksternt

Et av våre beste tips er å outsource møtebookingen eksternt, fremfor å ansette noen internt. Dette er fordi det krever masse ressurser å bygge opp en god salgskultur som byr på de resultatene du ønsker. Du kan ansette en eller to som sitter for seg selv og ringer, men dette vil mest sannsynlig ende med lite salg, bortkastede ressurser og lite motiverte ansatte.

Da er det bedre alternativ å sette bort møtebookingen til eksterne ressurser som har erfaring på området. Vi hos Innovation Support har spesialisert oss på å bygge en pipeline som gir en jevn strøm av gode prospekter. Det kan være en god løsning for deg som mangler tid og ressurser til å selv ta deg av møtebookingen. Da kan du bruke tiden din på det du er best til, mens vi kan jobbe med å skaffe deg nye kunder.

Tord har hatt flere operative salgsjobber gjennom årene og jobber nå som kvalitetsansvarlig i Innovation Support AS, noe som vil si at han er ansvarlig for kvalitet, rapportering og leveranse ut til alle våre kunder.

tord@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028