innovationsupport-logo-01
Meny
Møtebooking

Hvordan ser en møtebookers arbeidsdag ut?

Hvorfor velger mange unge entreprenørspirer en arbeidsdag fylt med konstante avslag og hårete mål som skal nås? I dette blogginnlegget tar jeg en nærmere titt på møtebookerens arbeidsdag, og alle utfordringer og oppturer den inneholder.

Vi har sagt det mange ganger før, men jeg gjentar det likevel: Jobben som møtebooker er ikke en arbeidshverdag som passer alle.

Det å møte opp på jobb hver dag – vel vitende om du at du hele tiden må trå ut av komfortsonen din, takle de små og store utfordringene som dukker opp og sannsynligvis også reise deg igjen etter et slag eller to i ansiktet – kan for mange fremstå som svært krevende.

Denne jobben krever mental styrke, god disiplin, et høyt aktivitetsnivå og en god dose motivasjon gjennom hele arbeidsdagen – motivasjon du må hente i deg selv og fra menneskene rundt deg.


Krevende - men først og fremst gøy

Beskrevet på denne måten høres ikke møtebooking ut som en drømmejobb, men for oss som driver med dette hver dag er det særlig én side ved denne jobben som trumfer alt jeg nettopp har nevnt:

Møtebooking er rett og slett gøy!

Det er gøy å takle utfordringer. Det er gøy å trå ut av komfortsonen. Det er gøy å bevise for seg selv at man kan reise seg igjen etter en litt tung periode. Det er gøy å jobbe sammen som et team for å løfte hverandre opp og frem, og det er gøy å kjenne på følelsen av å mestre sitt fag.

Alt vi gjør, hver eneste dag, er å starte kundereiser og kjøpsprosesser. Vår oppgave er å få en fot innenfor døren for våre kunder, og når vi mestrer dette – når vi fokuserer på alt vi lykkes med fremfor de få gangene vi feiler, og deler disse opplevelsene med menneskene rundt oss – er det rett og slett utrolig gøy å gå på jobb!


En god start på dagen

Så hvordan ser egentlig den krevende, men gøyale, arbeidsdagen til en møtebooker i Innovation Support ut?

Hver morgen møter vi opp på kontoret i god tid før klokken åtte. De fleste av oss – både ledere og ansatte – tar oss en kaffekopp for å sikre at energinivået er på topp og slår av en liten prat, før vi gjør oss klare til morgenmøtet

Vi starter alltid med å sette oss ned for å diskutere hva vi skal ha ekstra fokus på i dag, kvalitetssikre jobben vi gjør, bygge opp under lagfølelsen i teamet og legge ting til rette for å få en knallstart på dagen.

Morgenmøtet kan ta alt fra fem til 30 minutter, avhengig av hva vi gjør og hva vi ønsker å oppnå. Enkelte ganger er alt som trengs en liten peptalk før vi kaster oss over telefonen, og andre ganger kjører vi workshops der vi tar for oss spesifikke situasjoner og utfordringer vi kan møte på.


«Den gyldne timen»

 Den første timen av en møtebookers arbeidsdag, mellom kl. 8 og 9 om morgenen, kalles gjerne «den gylne timen».

Dette er den tiden av døgnet da ledere og beslutningstakere i foretak landet over tenner lyset på kontoret, klare for å starte dagen med en kaffekopp i hånda. Arbeidsdagen deres har ikke kommet skikkelig i gang ennå, de har ikke fått for mange telefoner og dagens mange gjøremål har ikke rukket å tårne seg opp.

Det betyr ofte at de er i godt humør, og derfor er litt mer tilbøyelige til å slå av en prat. Mange opplever at det er lettere å komme gjennom til potensielle kunder tidlig om morgenen.

Som møtebooker er ditt mål å skape god kjemi med personen du kontakter, og dette er naturligvis enklere når denne personen har god tid til å prate med deg. Derfor er det viktig å komme i gang med arbeidsdagen så raskt som mulig.

Les også: Slik blir du en ekspert på å booke møter


Hold momentet i gang

Når du først har kommet i gang handler en møtebookers arbeidsdag først og fremst om å holde momentet i gang. Hvis du bruker for mye tid mellom hver samtale ender det raskt med få rørløft, og få bookede møter.

Selv om den gylne timen kanskje er over for i dag er det viktig å huske at den beste tiden å ringe på er når du faktisk ringer!

Det er ikke vanskelig å finne en «god unnskyldning» for å ikke plukke opp røret, men de beste møtebookerne vet at det alltid finnes en bedre grunn til å kjøre på videre.

Det finnes ikke noe dårlig tidspunkt å plukke opp telefonen på, og dersom du skulle ha en dårlig dag vil unnskyldninger for å ikke ringe bare gjøre dagen verre.


Hjernen må få tid til å koble av

Selv om det er viktig med god arbeidsflyt trenger også hjernen en pause fra tid til annen, slik at den kan koble av og nullstille seg.

I Innovation Support har vi derfor tre faste pauser hver dag – to pauser på 15 minutter, og en halvtimes lunsj midt på dagen.

I disse pausene er det viktig å gjøre noe helt annet enn møtebooking – enten du tar en runde foosball, sjekker nettaviser eller går deg en liten tur. Selv ikke den mest ivrige møtebookeren orker å tenke på møter 24 timer i døgnet.

Til gjengjeld krever vi 100% fokus når tiden er inne for å kontakte kunder.


Alle kan ha en dårlig dag

Som salgsleder er min jobb å følge opp møtebookerne mine hele dagen, fra start til slutt. Hvis noen er i dårlig form, eller sliter med å få banket inn det første, avgjørende møtet, er det min oppgave å motivere dem – og hjelpe dem med å knekke koden.

Selv de beste møtebookerne kan ha en dårlig periode, og selv med 100 samtaler på en dag – uten ett eneste booket møte – er det ikke nødvendigvis slik at alt du gjør er dårlig. Det gjelder bare å identifisere det som var positivt, og ta med seg dette inn i neste samtale.

Du vet aldri når det løsner, eller når møtene kommer. Du kan ha en formmessig dårlig dag og likevel banke inn møte etter møte, og du kan føle at du gjør alt riktig, men likevel bomme og bomme.

Den viktigste egenskapen å ha i slike situasjoner er disiplin – uansett hvor mange avslag du får må du bare fortsette å plukke opp røret.


Samarbeid fremfor konkurranse

En ting vi er ekstremt stolte av her i Innovation Support er kulturen vi har greid å skape.

Vi mener at et godt arbeidsmiljø er avgjørende for en møtebookers suksess, og dette er grunnen til at vi ofte anbefaler kunder å tenke seg om før de ansetter en intern møtebooker og plasserer ham alene på et bøttekott.

Når du samler en gjeng ambisiøse vinnerskaller på et kontor er det riktignok fort gjort at konkurranseinnstinktet utkonkurrerer samarbeidet, og derfor er det gøy å se at vi har greid å skape et miljø der våre møtebookere blir (nesten) like glade når kolleger lykkes, som når de lykkes selv.

Hvis noen ligger etter skjema for å nå budsjett får de automatisk hjelp av lagkameratene de har rundt seg, som mer enn gjerne kommer med gode forslag og innspill for å hjelpe kollegaen opp og frem.

Ikke misforstå meg: Innovation Support er naturligvis i aller høyeste grad et konkurransemiljø, og vi arrangerer kontinuerlig små og store konkurranser for å øke motivasjonen ytterligere. Men jeg har følelsen av at mine møtebookere konkurrerer mer med seg selv, enn med sine kolleger.


Mer frihet bidrar til mer eierskap

Nettopp dette samholdet er kanskje det beste med jobben som møtebooker.

Nye ansatte blir tatt godt imot, og blir raskt en del av teamet. Stemningen er på topp både rundt lunsjbordet og når vi sitter og ringer – men det forventes selvsagt at fokuset er på jobben som skal gjøres.

Våre møtebookere har frihet under ansvar. De har litt spillerom når det kommer til hvordan de løser oppgavene sine – noe som bidrar til at de tar større eierskap til jobben de gjør, prosjektene de sitter på og selskapene de representerer.

Denne friheten gir også rom for en personlig tilnærming til arbeidsoppgaven. Vi er ikke en organisasjon som henger ut tabber og feil, vi fremhever i stedet det positive.

Resultatet er et arbeidsmiljø, og en arbeidshverdag, som fremmer mestring – og når mine møtebookere mestrer oppgavene sine vet jeg at de trives på jobb.

Har du noen spørsmål om møtebooking eller trenger du kanskje råd til hvordan du kan skape en god arbeidskultur blant møtebookerne dine? Kontakt oss for en inspirerende og uforpliktende prat!

Helge er grunnlegger og daglig leder i Innovation Support. Han er analytisk, målrettet og brenner for salg B2B.

helge.johnsen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028