innovationsupport-logo-01
Meny
Møtebooking

Fra dårlig taper til veldig god vinner

Nicholas hadde en tøff første periode hos Innovation Support. Tross svake resultater, hadde Nicholas en meget god forutsetning for å lykkes. Han var nemlig en ekstremt dårlig taper. Det er en egenskap som møtebookere ikke kan gå foruten. Etter hvert utviklet Nicholas seg fra å være en dårlig taper til å bli en veldig god vinner.

Etter flere år på barneskole som vikarlærer, kom Nicholas inn dørene hos Innovation Support til en vidt forskjellig karriere. Han var derimot ikke helt blank på faget, da han tidligere hadde gjennomført et studie i økonomi og administrasjon ved BI. En slik studiebakgrunn er en stor fordel for alle som ønsker å jobbe hos Innovation Support.

Det var Espen Sunde, som nå er CSO i Innovation Support, som både anbefalte og rekrutterte Nicholas. Den unge vikarlæreren hadde ikke planer om å bli værende på barneskolen resten av arbeidslivet. En jobb hos Innovation Support ble ansett som en glimrende mulighet for den videre karrieren. 

Etter et godt førsteinntrykk og jobbintervju, ble Nicholas ansatt. Begge parter var glade for å signere arbeidskontrakten. Som med så mange andre nyansatte hos Innovation Support, ble oppstarten derimot tøff. Det er helt vanlig hos oss. Biter en tennene sammen slik Nicholas gjorde, vil en derimot raskt kunne høste fruktene av det harde arbeidet.

Les: Gøran - Utenfor komfortsonen vokser en mest

 

Dårlige resultater i starten – men riktig innstilling

Det er lov å feile. Alle gjør det, og uten å gjøre feil lærer vi dessuten ikke. Forskjellen på tapere og vinnere, er at vinnerne aldri ga seg alle de gangene de tidligere tapte. Ironisk nok gjorde det faktum at Nicholas var en dårlig taper, at han til slutt ble en god vinner. Han sa seg ikke fornøyd med at alle andre presterte bedre enn han selv. 

«Resultatene mine var blant de dårligste, og jeg følte de ikke gjenspeilet timene og innsatsen jeg la ned. Jeg ble fraløpt av de som startet samtidig som og etter meg. Som den dårlige taperen jeg er, så gikk det virkelig innpå meg. Jeg fortsatte allikevel å jobbe på, for jeg ville ikke at denne muligheten skulle gå fra meg.»

Selv om den første tiden var tøff, hadde Nicholas riktig innstilling. Innovation Support har en stor takhøyde for at ansatte vil gjøre feil. Vi ser ikke etter feilfrie personer. Det vi i stedet ser etter, er personer med riktig innstilling. Nicholas hadde en fantastisk innstilling som førte til en rask utvikling. Tross en bratt læringskurve, sto han løpet ut.

God ledelse er viktig i denne utviklingsprosessen, men minst like viktige er kollegaene. Innovation Support har et støttende miljø i vårt kontorlandskap. Her jobber vi ikke bare med møtebooking hver for oss, men som et team. Alle heier på hverandre og kommer med oppmuntring om noen skulle befinne seg i en bølgedal. 

Veien opp til lederposisjon

Det første året jobbet Nicholas som konsulent med flere spennende prosjekter. Han jobbet med alt fra IT-sikkerhet, digitale kompetanseverktøy, bedriftstelefoni, digitalisering og til IT-infrastruktur. Fokuset lå i å kartlegge markedet og booke gode og kvalifiserte salgsmøter på vegne av kundene. Kvalitet var her viktig for Nicholas, da han tok stolthet i jobben sin.

Når det nærmet seg ett år i Innovation Support, hadde Nicholas begynt å kjenne på mestring. Han hadde gått fra å være en dårlig taper til en veldig god vinner. På dette tidspunktet var han sulten etter flere utfordringer. Da passet det bra at Innovation Support jobbet med en omstrukturering av selskapet. 

«Det åpnet seg en mulighet som én av to teamledere når strukturen i selskapet skulle gjøres litt om på. Jeg meldte min interesse og er evig takknemlig for at jeg fikk den muligheten. 

Jeg skulle fortsette å jobbe med kundene mine, men hadde nå også fått ansvaret for 10 konsulenter.»

Nicholas gikk inn i rollen forsiktig, men fikk etter hvert mer tillit. Arbeidshverdagen ble, i tillegg til møtebookingen, også nå bestående av opplæring, oppfølgning, planlegging og intervjuprosesser. Det var ikke bare egne resultater han skulle jobbe for lenger. Nå jobbet han for å legge til rette for at andre rundt han kunne oppleve samme suksess som han selv.

Les: Hvordan ser en møtebookers arbeidsdag ut?

 

Lærdommen åpnet nye dører

Nicholas lærte mye ved å utføre diverse jobber. Sentralt var den universelle lærdommen om at innsats og resultater henger sammen. Ansatte hos Innovation Support får også en unik innsikt i hvordan business-Norge fungerer. Diverse salgsteknikker og skreddersydd tilpasning for hver enkelt kunde er også blant de store lærdommene Nicholas tok med seg. 

«Jeg dro med meg erfaringer fra hver minste ting jeg gjorde, og ble bedre og bedre på daglig basis. Fant ut av mye på egen hånd, men det var like viktig å lære av de rundt seg. Når man kommer til et åpent kontorlandskap proppet med salgstalenter, så ligger alt til rette for at man får en bratt og fin læringskurve.»

Selv om læringskurven var bratt, kom Nicholas seg til toppen. Siden han klatret internt i selskapet, var hans reise på tre år noe lengre enn gjennomsnittet. Vanligvis jobber ansatte hos Innovation Support her i ett til to år, før de tar veien videre i karrieren. Etter tre år begynte Nicholas å utforske mulighetene for nye utfordringer. 

Han hadde da en åpen dialog med daglig leder Helge, som også sendte han ut i intervjuer. Etter en periode med flere prosesser og tilbud, endte Nicholas til slutt hos BI Builders. De hadde vært en kunde av Nicholas over en lengre periode. Hos BI Builders har Nicholas tatt fatt på et spennende karriereløp og møtt på enda flere utfordringer. 

Ønsker du å starte en salgskarriere?

Er du sulten på å starte din salgskarriere? Innovation Support er et flott sted å lære deg de ferdighetene som skal til for å lykkes innen bransjen. Alt du gjør hos Innovation Support dreier seg om B2B-salg. Nicholas tok med seg uvurderlige ferdigheter for karrieren videre.

«Jeg har fått en utrolig forståelse av den tøffeste delen av en salgsprosess, prospektering og første kontakt med potensielle kunder. Når man kan jobbe med det innenfor flere forskjellige bransjer samtidig, så er det en kunnskap som er uvurderlig og helt unik å ta med seg videre i karrieren.»

Nicholas forlot kontorlandskapet i Nydalen med tårer i øynene. Arbeidsmiljøet og de fantastiske kollegaene her er noe alle tidligere ansatte trekker frem. Innovation Support er det perfekte stedet for å vokse. Her får en jobbe med solide selskaper som er ledende innen sine bransjer. Det er en stor stolthet involvert i å kunne hjelpe disse med å øke omsetningen.

Er du nysgjerrig på en salgskarriere? Vi ansetter talenter som ønsker en karriere innen salg, markedsføring og ledelse. Søk jobb hos oss, og få en attraktiv kompetanse for arbeidsgivere i næringslivet!

Les: Et springbrett ut i næringslivet

Helge er grunnlegger og daglig leder i Innovation Support. Han er analytisk, målrettet og brenner for salg B2B.

helge.johnsen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028