innovationsupport-logo-01
Meny
Møtebooking

Hvordan B2B-bedrifter kan få 1-4 nye kunder i måneden med møtebooking

Hvis du trodde du nå skal få en magisk formel for å få 1-4 nye kunder i måneden, må du tro om igjen. Det som ligger bak er knallhard jobbing og god innsats.

Det er viktig å holde fokus på aktivitet. Du kan sette deg et mål om å få 1-4 nye kunder i måneden, men det viktigste i begynnelsen er å skape aktivitet. Det er selvfølgelig ikke for alle bransjer det er naturlig å få inn 1-4 nye kunder i måneden, for noen er dette alt for mange, og for andre alt for lite.

Hva legger vi i å skape aktivitet? Det er å ha en kontinuitet. Dette innebærer blant annet:

  • Å være flink til å prospektere og forberede deg
  • Sette av faste tidspunkt til å ringe på
  • Ha et godt system til å følge opp aktiviteten, det holder ikke å huske dette i hodet. Du må ha et system for dette, så du vet når du skal følge opp avtaler

 

Det finnes ingen magisk formel

Før du setter i gang med aktiviteten, må du ha en forståelse av hva slags tjeneste du skal selge. Du må rett og slett skjønne din egen tjeneste. Hvis du ikke forstår det, hvordan skal da kundene gjøre det?

Det viktigste er å være klar over fordelene ved din tjeneste. Hvilken verdi kan den tilføre kundene? Hva er unikt med det du leverer, sammenliknet med konkurrentene?

I tillegg må du ha en formening om hvem målgruppen din er. Hvem har bruk for tjenesten? Et godt utgangspunkt kan være å se på dine eksisterende kunder. Dette kan være et representativt bilde av hvem dine idealkunder er. Prøv å få tak i flere av disse.

En annen strategi kan være å utforske nye områder. Finnes det en annen type kunder tjenesten din kan passe for?

 

Forberedelser til møtebookingen

Når du kjenner din egen tjeneste, og har kartlagt hvem målgruppen er, kan du begynne på forberedelsene. Dette behøver ikke å ta veldig lang tid. Det kan gå ganske raskt å søke opp selskapene før du setter i gang. Det holder å bruke listeverktøy, og ta ut lister på bedrifter du tenker kan være potensielle kunder.

I tillegg kan du også prospektere lister på egen hånd. Husk at det ikke er så viktig om listen er på 30, eller 100 bedrifter. Bare begynn et sted, og bygg på listen etter hvert. På den måten vil du alltid ha noe nytt og spennende å ringe på.

Uansett hvordan du velger å prospektere, er det viktig å presisere at du ikke må bruke for mye tid på dette. Vi ser at de som gjør dette, ofte utelukker mange bedrifter før de i det hele tatt har prøvd å ringe dem. Det er bedre å ringe et selskap for mye, enn et for lite.

 

Sett av tid i kalenderen til å ringe

En god vane er å sette av litt tid hver uke til å prospektere, men det er enda viktigere å ringe. Vi anbefaler at du setter av egen tid i kalenderen til å jobbe med dette. Den tiden må du holde hellig, og ikke legge inn andre møter da. Hvor mye tid du bør sette av varierer, men det bør være minst to timer i uka. Aller helst mer.

Jo mer tid du setter av til å ringe, desto fortere vil du nå målene dine.

Når du skal sette deg ned for å ringe, anbefaler vi at du blokkerer ut alle andre forstyrrelser, slik at du for eksempel ikke snakker med kollegaer, henter kaffe eller sjekker nyheter i denne tiden.

Hvor mange prospekt du trenger på lista for å booke et møte, varierer fra person til person. Det er noe som du må erfare. Bearbeid metodene over tid, og øk aktiviteten etter behov. Uansett er det viktigste at du holder aktivitetsnivået oppe. Gjør du dette, vet du at du har prøvd så godt du kan.

 

Det finnes ingen fasit

Hvis du holder ut, jobber kontinuerlig og justerer metodene dine underveis, vil du bli belønnet for innsatsen. Du vil lykkes til slutt.

Når det gjelder hvor mange møter du trenger for å oppnå salgsmålet ditt, må du se historisk på dette. Hvor stor prosentandel av møtene du går i pleier å ende i salg? Det finnes ingen fasit på dette. Det er rett og slett noe du må erfare selv, og føre statistikker underveis. Glem heller ikke å kontinuerlig forbedre kvaliteten.

Hvis du holder det aktivitetsnivået som trengs, vil du få mange avtaler du må følge opp i ettertid. På den måten sikrer du aktivitetsnivået også i fremtiden, og du bygger en pipeline. Her kan du lese mer om hvordan du bygger pipeline gjennom møtebooking. 

Å holde aktivitetsnivået oppe krever mye tid, og hvis du som selger har utfordringer rundt dette, er det mulig å outsource denne delen til Innovation Support. Da er du garantert et kontinuerlig aktivitetsnivå hele veien. Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat.

Helge er grunnlegger og daglig leder i Innovation Support. Han er analytisk, målrettet og brenner for salg B2B.

helge.johnsen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028