Møtebooking

Hvordan kan et konsulentselskap benytte seg av målrettet møtebooking?

Mange aktører innen konsulentbransjen anser møtebooking som en lite viktig del av markedsstrategien, til tross for at det er disse som oftest har mest å tjene på å engasjere en god møtebooker.

Vi opplever at mange har et inntrykk av at møtebooking er en markedsstrategi som er forbeholdt bedrifter som driver med enkle salg av produkter og tjenester som kaffemaskiner, renhold og mobilabonnement.

Jo mer kompleks tjenesten eller løsningen du leverer er, jo mindre tenker du nok på møtebooking som en habil strategi for å sikre deg nye kunder og avtaler – det funker jo tross alt ikke når du selger konsulenttjenester og løsninger som koster flere hundre tusen kroner, eller hva?

Men det er nettopp det det gjør. Min erfaring er at møtebooking, stikk i strid med den generelle oppfatningen, fungerer veldig godt også i kompliserte salgsprosesser – det handler bare om at de involverte partene spiller hverandre gode.

 

Ikke kast bort unødvendig tid og penger

Hvis bedriften din er godt forankret et sted innenfor det brede spekteret som utgjør konsulentbransjen, kan det være vanskelig å selge inn ideen om å bruke tid på å booke møter til dine ansatte.

De titulerer seg som ingeniører eller prosjektledere, ikke selgere eller møtebookere. De er sannsynligvis rågode på teknologi, vitenskap eller innovasjon, og dedikerer all sin tid til å utvikle og forbedre løsningene din bedrift leverer – løsninger som kanskje kan koste millioner av kroner.

Så klart de ikke har lyst til å bruke tiden sin på å sitte og ringe mulige kunder.

Sett med lederøyne vil disse menneskene også være veldig dyre møtebookere. Tiden til en prosjektleder er kostbar, og å bruke hans eller hennes tid på ringe rundt for å booke møter er ofte bortkastede penger.

Så hvem skal da ta seg av møtebookingen?

Har du lyst til å lese om hvordan vi hjalp Ernst & Young med å booke 49 kvalifiserte møter på 3 måneder? Les kundehistorien her!

 

Møtebookere er avhengige av en sunn salgskultur 

Én mulighet er å ansette en møtebooker internt i selskapet. Skaff ham et skrivebord, en pc og en telefon, samle en liste med prospekter og sett ham til å ringe.

Er du heldig har du funnet en dyktig person som leverer gode resultater den første måneden eller to. Erfaringsmessig ser vi likevel at både produktiviteten og resultatene blant interne møtebookere har en tendens til å bli dårligere over tid – uavhengig av hvor dyktig han er.

Kultur smitter, og for å opprettholde gode resultater over lengre tid er møtebookeren avhengig av en sunn salgskultur. Det kan det ofte være vanskelig å tilby i et miljø som trolig er mer fokusert på utvikling og innovasjon.

Jo tyngre fagmiljø en organisasjon har, jo mindre lukrativt vil det være å ansette en intern møtebooker.

Les også: Slik blir du en ekspert på å booke møter

 

Skaff deg en god samarbeidspartner

Det smarte valget vil ofte være å outsource møtebookingen til et selskap som Innovation Support – selskaper som spesialiserer seg på nettopp det å booke møter av høy kvalitet.

De av våre kunder som oftest får mest ut av et samarbeid med oss er nettopp selskaper innen konsulentbransjen, som leverer komplekse løsninger og tjenester til et lite marked. Likevel opplever vi at mange av disse selskapene aldri har vurdert å engasjere en samarbeidspartner for å booke møter.

For en organisasjon som retter seg mot et marked som domineres av to eller tre store aktører handler det ikke nødvendigvis om å booke så mange møter som mulig – det handler i stedet om å kontrollere markedet.

Og da er vel møtebookere til liten nytte?

Det er her jeg oppfatter det som at mange har et feil inntrykk av bransjen vår. I motsetning til hva mange tror er ikke møtebooking synonymt med cowboyer som kun tenker kvantitet og provisjon – en god møtebooker forstår viktigheten av å bearbeide en mulig kunde over tid, og lede ham trygt gjennom hele salgsprosessen.

 

Kom til dekket bord

For å få til dette må det bygges en solid pipeline.

Mens du og dine konsulenter kan fortsette å fokusere på det dere er gode på, sørger Innovation Support for å kartlegge markedet, legge en slagplan, finne leads, ringe prospekter og booke møter.

Vi sørger for å skape så mange kontaktpunkter som mulig, og på denne måten opparbeider vi oss en forståelse for kundens behov, hva som er viktig for dem og hva de ønsker å vite mer om. Vi kontakter dem gjerne flere ganger, sender ut eposter med informasjon, følger opp eventuelle spørsmål og booker møtet når timingen er riktig.

Med andre ord sørger vi for at du kommer til dekket bord når det er tid for å gjennomføre møtet, slik at du kan bruke tiden og energien din på kan overbevise prospektet ved å snakke om de tingene du elsker å jobbe med.

 

Innovation Support EY kundehistorie

 

La oss spille hverandre gode

Ved å engasjere en god, ekstern møtebooker åpner du opp for nye muligheter til å nå ut til de du ønsker å komme i kontakt, samtidig som du tillater egne ansatte å til enhver tid drive med det de er gode på.

Når vi kombinere deres fagkunnskap med vår ekspertise, og vårt målrettede salgsmiljø, spiller vi hverandre gode.

På denne måten kan vi jobbe mot et felles mål om å lande nye, lukrative avtaler – enten det dreier seg om å booke ti møter, fem møter eller rett å slett å lande den ene store kunden dere har snust på i lang, lang tid.

For når alt kommer til alt er møtebooking et effektivt markedsverktøy som kan brukes til langt mer enn å selge kaffemaskiner, renholdstjenester eller mobilabonnement.

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe deg! 

 

Helge er grunnlegger og daglig leder i Innovation Support. Han er analytisk, målrettet og brenner for salg B2B.

helge.johnsen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

care_norway
gasellene-2016-2019

+47 970 05 750
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36B,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028