innovationsupport-logo-01
Meny
Møtebooking

Inbound marketing fungerer sjelden alene

Inbound marketing kan gi bedriften din mange gevinster. Men strategien fungerer sjelden godt alene. Hva kan du gjøre for å fylle hullene?

Inbound marketing kan fungere godt for mange bedrifter. Gjort riktig kan du få bedre synlighet i søkemotorer, en jevnere strøm av kvalitetsleads, og full kontroll på avkastningen på markedsføringskronene.

Strategiens popularitet har virkelig skutt fart de siste årene, og vi ser stadig flere bedrifter som «satser på inbound». Kanskje spesielt de som jobber B2B og har komplekse salgsprosesser.

Like mye oppmerksomhet har det ikke vært rundt strategiens ulemper:

  • Inbound marketing er tidkrevende
  • Inbound marketing er ressurskrevende
  • Inbound marketing konverterer sjelden leads til kunder (alene)

 

Vet du hvor lang tid det tar å oppnå resultater med inbound marketing? Har du tilgang på den kompetansen som kreves for å lykkes? Og har du oversikt over hvor mange leads som faktisk konverteres til betalende kunder?

I salg og markedsføring er det sjelden én strategi fungerer tilstrekkelig alene, og inbound marketing er ikke et unntak. Det gjelder å tenke «både og». Her er tre måter møtebooking kan utfylle – og kompensere for svakhetene til – inbound marketing.

 

Møtebooking kan gi resultater fra dag én

Det tar ofte litt tid før du får resultater av inbound marketing. De lærde strides om hvor lang tid det tar, men de fleste er enige om at det tar minst et år med systematisk jobbing.

Det tar tid å bygge organisk synlighet på Google. Og det tar tid å posisjonere seg som en tankeleder i markedet. Inbound marketing er en typisk langsiktig strategi som potensielt kan generere leads på autopilot. Men det tar altså tid før du ser resultater.

Møtebooking kan være et effektivt verktøy for å generere salgsmuligheter raskt. Naturligvis takker ikke alle ja til et møte umiddelbart, men en dyktig møtebooker vil ikke trenge lang tid på å fylle opp kalenderen din.

I Innovation Support følger vi en systematisk prosess som gir kundene våre raske resultater i form av kvalifiserte caser.

 

Møtebooking trenger ikke være ressurskrevende

Et annet forhold som ofte går i glemmeboken er hvor ressurskrevende inbound marketing kan være. Riktignok sparer man en del ressurser ved å bruke budsjettet på egne og fortjente kanaler, men det brede kompetansespennet som kreves er ofte undervurdert.

Har du den nødvendige ekspertisen innenfor SEO, blogging, sosiale medier, dataanalyse, video og grafisk design?

Et alternativ kan være å dreie deler av budsjettet over på møtebooking. Møtebooking krever ikke like mange tannhjul som inbound marketing, og er en mer fokusert og fleksibel måte å jobbe på. Kjøp av eksterne ressurser til booking av møter kan være god butikk. Det er lett skalerbart, effektivt og innebærer liten risiko.

Inbound marketing kan fort bli kostbart om du ser på kompetanserigget du trenger for å lykkes. En dyktig møtebooker trenger bare en telefon for å oppnå resultater.

 

Møtebooking dytter leads over mållinjen

Et tredje forhold jeg synes det snakkes for lite om er hvor sjelden inbound marketing alene konverterer leads til betalende kunder. De aller fleste B2B-salgsprosesser, og i hvert fall de prosessene som omfatter komplekse produkter og tjenester, krever fortsatt menneskelig kontakt for å lukke salg.

Det er vel og bra med oppmerksomhet og velfylte CRM-systemer, men det hjelper lite om du sitter igjen med et stort antall leads som aldri dyttes over mållinjen.

På et eller annet tidspunkt må du aktivt kontakte prospekter og leads. Og i denne siste fasen av salgsprosessen kan møtebooking være et effektivt verktøy. Dette kan være en utfordrende jobb, og av den grunn er det mange som velger å sette bort jobben til profesjonelle. Men dersom det gjøres riktig kan du få en jevn strøm av møter med salgsklare leads.

Forholdet mellom leads og møter gir deg også en indikasjon på hvor effektiv salgsorganisasjonen din er. Har du ikke kapasitet til å følge opp leads kan det bety at deler av ressursene bør dreies over til oppsøkende salgsaktiviteter.

Helge er grunnlegger og daglig leder i Innovation Support. Han er analytisk, målrettet og brenner for salg B2B.

helge.johnsen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028