Mitie ønsket en ekstern leverandør av møtebookingstjenester, og hadde møter med ulike aktører. Valget falt på Innovation Support, og det er de svært glade for i dag.
Managing director hos Mitie, Michel Berglund, hadde noe erfaring med å benytte seg av møtebooking-tjenester fra tidligere arbeidsplasser, og hadde også lyst til å prøve dette her. De hadde møter med flere leverandører, som de tenkte kunne være aktuelle. Til slutt falt valget på Innovation Support, blant annet fordi fokuset lå på service, og ikke kun på produkt.
Mitie er en av Nordens ledende aktører innenfor facility management, og tilbyr samtlige servicetjenester knyttet til alt som skjer på eiendomsdrift i dag, blant annet:
- Renhold
- Kantine/catering
- Vaktmestertjenester
De er opptatt av å være fleksible, skape tillit og levere som avtalt. Med andre ord er tjeneste og service viktige elementer. Derfor ønsket de å samarbeide med en leverandør på møtebooking som ikke hadde et ensidig produktfokus.
I tillegg mente de at Innovation Support tilbyr en bra løsning, og hadde gode referanser fra andre selskaper som tilbyr lignende tjenester.
Målet var kvalitet, ikke kvantitet
Som kunde av Innovation Support, fikk Mitie dedikerte møtebookere som ringte for dem. Målet var ikke å få inn så mange møter som mulig, men å få inn gode møter. Konsulentene ringte ikke bare vilkårlig rundt, de gjorde også en jobb med å kartlegge om prospektene var riktig type kunde, og hva de hadde behov for. På denne måten endte Mitie opp med godt kvalifiserte møter, fremfor mengder av møter med lite potensiale.
Mitie mener samarbeidet har vært bra, og at Innovation Support har hatt en god forståelse av tjenestene deres, og hva de leverer. Dette har gjort at konsulentene har kunnet representere dem på en god måte. Michel Berglund uttaler:
«Vi har aldri fått noen dårlige tilbakemeldinger på jobben Innovation Support har gjort. Jeg er veldig fornøyd med at salgskonsulentene er så profesjonelle.»
Ambisiøse møtebookere
Innovation Support ønsker at salgskonsulentene vi ansetter skal se på dette som en god mulighet, og som et springbrett videre i karrieren. Derfor ansetter vi ambisiøse kandidater med fullført utdannelse, og som ønsker seg erfaringer de kan ta med videre ut i arbeidslivet.
Dette har mye å si for arbeidsmiljøet, samt servicegraden vi yter. Fokuset er ikke på å ukritisk banke inn så mange møter som mulig. Både Innovation Support som organisasjon, og salgskonsulentene er opptatt av å tilføre kundene verdi. Vi ønsker å booke de riktige møtene med de rette kundene, og har gjennom flere års erfaring lært teknikker for å få til dette.
Les mer: Den moderne møtebooker hos Innovation Support
Et høyt aktivitetsnivå
Nøkkelen til effektiv møtebooking er å holde et høyt aktivitetsnivå. Selv om det ikke nødvendigvis er antall møter som er i fokus, er aktiviteten viktig for å få kartlagt kundens marked. Konsulentene gjør en solid brandingjobb, der de blant annet får kartlagt:
- Er dette en aktuell kunde, med tanke på økonomi og demografi?
- Har de allerede en eksisterende leverandør på en tilsvarende tjeneste?
- Hvem i organisasjonen har ansvaret for slike avgjørelser?
- Hva er kontaktinformasjonen til vedkommende?
Dette er informasjon som er mye verdt for kundene til Innovation Support, og som legger hele grunnlaget for veien videre.
God dialog med kundene våre
Det er viktig for oss å ha en god dialog med kundene våre, og holde dem oppdatert på prosjektet. Derfor sender vi jevnlig rapporter til kunden. I tillegg ønsker vi at kunden rapporterer tilbake til oss etter at møtet er gjennomført, med et referat. Dersom kunden ønsker at vi skal følge opp møtet i ettertid, kan vi bruke denne informasjonen.
I tillegg er det verdifullt for oss å få vite hva som har fungert, og hva som kunne vært gjort bedre, slik at vi har mulighet til å utvikle oss gjennom samarbeidet.
Møtebooking er ikke salg
En av grunnen til at Berglund fra Mitie ønsket bistand til møtebookingen, er at han vet at møtebooking og salg ikke er det samme. Det er to litt ulike fagfelt, som krever forskjellige tilnærminger. Det å booke kalde møter er en tung jobb, og ofte ikke det seniorselgere ønsker å bruke tiden sin på. Da kan det være fint å få hjelp av en ekstern aktør til dette.
Når du jobber med møtebooking er det viktig å huske at du ikke skal selge over telefon, men at du ønsker et møte der du kan presentere tjenesten deres nærmere.
Møtebooking handler om å bygge en pipeline, som gjør at du har en kontinuerlig strøm av muligheter foran deg. Vær aktiv, og ikke vær redd for å ta kalde samtaler. I tillegg er det viktig å følge opp avtaler du har laget. I mange tilfeller får du ikke til å booke et møte i første samtale, men etter å ha bearbeidet prospektet over en periode, kan de ha blitt såpass nysgjerrige at de ønsker et møte.
Har anbefalt Innovation Support videre
Vi spurte Michel fra Mitie som han er så fornøyd med samarbeidet at han ville anbefalt Innovation Support videre. Da svarte han at det har han allerede gjort:
«Vi vil absolutt anbefale Innovation Support videre, og det har vi også gjort ved flere anledninger. Jeg vet at de har fått flere kunder på bakgrunn av våre anbefalinger.»
Er du nysgjerrig på møtebooking, og på hva Innovation Support kan gjøre for deg og din bedrift? Da er det bare å ta kontakt med oss for en uforpliktende samtale.
Espen Myklebust Sunde
Espen jobbet først ett år som salgskonsulent i Innovation Support og ble månedens ansatt hele 9 måneder på rad. I dag er han salgsdirektør og jobber primært med å hente inn nye bedriftskunder.
Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg
For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring.