innovationsupport-logo-01
Meny
Møtebooking

Hvordan kan du bygge en god salgskultur?

En god salgskultur er avgjørende for gode resultater. Kort fortalt vil salgskulturen definere hva salgsavdelingen står for, hvordan salgsprosessene utføres og hvordan selgerne interagerer med hverandre i arbeidstiden.

Som teamleder kan du med relativt enkle grep bidra til at salgskulturen blir bedre, noe som også vil gagne selgerne og salgstallene. Så, hvordan går man egentlig frem?

God salgskultur skapes over tid

Husk på at god salgskultur ikke skapes over natten. Arbeidskulturen som er innad i salgsavdelingen blir gradvis til mens kollegaene kommuniserer seg imellom. Dette vil etter hvert føre til felles arbeidsmetoder, vaner og verdier.

Disse faktorene vil igjen påvirke den enkeltes adferd og arbeidsinnsats – også i møte med kunden. Dårlig kommunikasjon kan føre til misforståelser og misnøye, dårlig samarbeid, uvaner og en generell ukultur, men også mislykkede kundemøter.

Mye starter med andre ord med god kommunikasjon. Ikke bare mellom selgerne selv og deres kunder, men også mellom salgsledelsen og teamet.

 

Bygg en identitet og et fellesskap 

Alle salgsavdelinger er unike og jobber på hver sin måte. For å skape godt samhold på arbeidsplassen, kan det være smart å skape en felles identitet. Hvem er dere, og hva står dere for? Eller sagt på en annen måte: Hva gjør din salgsavdeling annerledes enn resten?

Ved å skape en identitet, vil du også tilrettelegge for et fellesskap. Skal selgerne klare å skape verdi for kundene, er det også nødvendig å ha tro på produktet man selger. Da er identitet og stolthet viktige faktorer å ha med seg.

Det er også nyttig å etablere gode rutiner for bedriftens interne salgsarbeid. Hvordan skal den enkelte disponere tiden sin, og hvorfor er det viktig for bedriften som helhet?

Les: Godt salgsarbeid – hva innebærer egentlig det?

Viktig å bli kjent med salgsteamet

Dersom du som teamleder skal klare å bygge en god salgskultur, er det viktig å gjøre seg kjent med teamet først. Her mener vi ikke bare teamet som en helhet, men hver enkelt selger. Ved å bli kjent med den enkeltes driv og indre motivasjon, vil du kanskje finne en fellesnevner.

Etter hvert vil du lære mer om hvordan teamet ditt fungerer, og hva som er den viktigste drivkraften. 

 

Motiver og støtt hverandre

Det er ingen hemmelighet at det å arbeide som selger kan være tungt iblant. Dersom man opplever å stadig få «nei», kan dette fort gå utover selvtilliten og motivasjonen. Sørg derfor for at det er rom for å feile, og oppmuntre alle til å støtte hverandre når det trengs.

Dersom den enkelte ansatte vet at han eller hun har teamet i ryggen, blir det enklere å finne motivasjonen som trengs for å fortsette. Selv den beste selgeren kan oppleve motgang, og dårlige resultater er ikke synonymt med at man ikke besitter nødvendig kompetanse.

Foruten støtte i teamet, kan motivasjonen få en «boost» gjennom for eksempel konkurranser. Hvem er førstemann til å nå tre salg? Selgere har ofte et sterkt konkurranseinstinkt, så aktiviteter som dette kan være moro!

La selgerne ha det morsomt på jobb

Foruten konkurranser, kan man sørge for at arbeidsplassen blir et trivelig sted å være gjennom andre morsomme aktiviteter. Mange har gode erfaringer med sosiale arrangementer, enten det er quiz, lønningspils eller noe annet.

Ha det litt gøy sammen, og finn tid og rom til å slappe av. Det å senke skuldrene iblant gjør det mulig å «lade batteriene», slik at man blir mer opplagt i salgssammenheng.

 

Unngå at det skapes et klasseskille 

Et annet tips som kan bidra til bedre salgskultur, er å sørge for at alle på arbeidsplassen er likeverdige. Unngå at du som teamleder sitter på kontoret ditt dagen lang, mens selgerne jobber med sitt. Vær der, og vis at du er en del av teamet!

Tilstedeværelse bidrar til å skape et godt arbeidsmiljø, og er dessuten en viktig motivasjonsfaktor. Alle føler seg sett og hørt, og vet hva som forventes av den enkelte – uten å føle at man blir overkjørt.

 

Aldri for sent å forbedre bedriftens salgskultur 

Dersom bedriften i dag opplever at salgskulturen er dårlig eller ikke optimal, finnes det lys i enden av tunnelen. Salgsavdelingen kan – i likhet med for eksempel en idrettsutøver – utvikle seg og bli bedre.

For å få det til, er det viktig å ha et klart og tydelig mål. Dette er noe du som teamleder kan hjelpe med å definere. Hva vil bedriften oppnå, og innen hvilken frist? Her er det viktig å være tydelig. Lag gjerne et felles mål som motiverer teamet som helhet.

Ved å jobbe mot de samme målene, bidrar man også til å forsterke følelsen av fellesskap. Man får muligheten til å lykkes sammen som et team. Men man kan også prøve og feile sammen. 

 

Tilrettelegg for at selgerne kan gjøre jobben sin

Ukultur på salgsavdelingen kan også oppstå som følge av misnøye med arbeidsprosessene. Dersom selgerne stadig må snakke med uinformerte eller lite motiverte kundeemner, vil dette fort føre til dårlige resultater og umotiverte ansatte.

Av den grunn er det viktig å fokusere på godt forarbeid, både med prospektering og møtebooking. Kanskje skyldes de dårlige resultatene at selgerne stadig må delta i kundemøter av dårlig kvalitet?

Les: Lav hit-rate er ikke alltid synonymt med dårlige selgere 

 

Trenger bedriften din hjelp med møtebooking?

Innovation Support vet at god salgskultur forutsetter motiverte selgere. Vi hjelper bedriften din på riktig vei ved å booke kvalitetsmøter med kvalifiserte prospekter. Ved å komme i kontakt med idealkunden vil selgerne få mulighet til å prestere og gjøre det de kan best.

Espen jobbet først ett år som salgskonsulent i Innovation Support og ble månedens ansatt hele 9 måneder på rad. I dag er han kundeansvarlige og jobber primært med å hente inn nye bedriftskunder.

espen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028