innovationsupport-logo-01
Meny
Møtebooking

Slik starter din SMB med møtebooking

Omtrent 99 % av alle landets selskaper faller innunder kategorien små og mellomstore bedrifter (SMB). Bedrifter med 1–20 ansatte omtales gjerne som små, mens de med 21–100 ansatte er mellomstore. Med få ansatte og et lite budsjett, kan det være vanskeligere for bedrifter i dette segmentet å komme i gang med møtebooking.

Møtebooking, altså prosessen der man skaffer avtaler og salgsmøter på vegne av bedriften, er imidlertid gull verdt – også for bedrifter i SMB-markedet. Dette gjelder særlig for bedrifter som har andre bedrifter som viktigste målgruppe, nemlig deg som driver med B2B-salg.

Det å konvertere beslutningstakere kan være en langdryg prosess, og gjennom salgsmøter kan selgerne dine presentere produktet for hva det er verdt. Men først må disse møtene avtales, og potensielle kunder kartlegges.

Her forklarer vi hvordan små og mellomstore bedrifter kan komme i gang med møtebooking på 1, 2, 3!

 

Hva er utfordringen for små og mellomstore bedrifter?

Store konserner og selskaper har ofte egne markedsførings- og salgsavdelinger med ansatte som har spesialkompetanse innen møtebooking og salg. Dette er en luksus som er de færreste bedrifter i SMB-segmentet forunt, først og fremst på grunn av budsjett.

Det å skulle ansette egne møtebookere kan være dyrt, og du vet kanskje ikke hvilke kvalifikasjoner de nye ansatte bør besitte. 

Noen små og mellomstore bedrifter har kanskje en liten salgsavdeling med en håndfull selgere. Med begrenset budsjett blir det gjerne til at selgerne får ansvaret for å booke møter, noe som ikke nødvendigvis er en suksessoppskrift. 

Booking av møter og salg er nemlig to vidt forskjellige kunster å mestre. Av den grunn bør førstnevnte utføres av kvalifiserte møtebookere. Salg skiller seg for eksempel betydelig fra møtebooking når det kommer til dialogen med kunde.

Les: Hvordan skiller møtebookingssamtalen seg fra salgssamtalen på telefon?

 

Outsourcing av møtebooking er en god løsning for mange

Siden møtebooking skiller seg fra salg på mange områder, er bedriften din avhengig av å finne kompetente møtebookere. For små og mellomstore bedrifter er det ofte mer aktuelt å hyre inn hjelp fra eksternt hold, fremfor å ansette egne møtebookere.

Outsourcing av møtebooking er økonomisk, og vil dessuten by på færre forpliktelser for bedriften din. Det finnes flere aktuelle løsninger. Du kan benytte et konsulenthus eller et call-senter, eller til og med hyre inn en møtebooker som jobber frilans.

Det å la eksterne ta seg av møtebookingen, kan være aktuelt for SMB-bedrifter på tvers av bransjer. Kort fortalt vil det være nyttig for alle bedrifter som er avhengige av et høyt møtevolum for å sikre økonomisk vekst eller overlevelse.

Les: Hvilke bransjer egner seg for outsourcing av møtebooking?

 

Prospektering i forkant er avgjørende før man starter med møtebooking

Enten SMB-bedriften din planlegger å gjennomføre møtebooking selv eller skal outsource jobben, er godt prospekteringsarbeid avgjørende. Prospektering handler kort og godt om å finne bedriftens prospekter, altså nye, potensielle kunder.

Du trenger å vite hvilke kunder som har behov for tjenesten eller produktet som skal selges, og hvilke beslutningstakere som skal nås. Om du ikke vet hvem som har nytte av produktet eller hvem som skal kontaktes, er det lite sannsynlig at møter blir booket.

Ved hjelp av prospektering kan du finne ut hvem som er bedriftens målgruppe, og dermed øke sjansen for at kvalitetsmøter bookes med velinformerte leads. Dette vil gjøre det langt enklere for selgerne å få salget i boks.

Husk samtidig på at det er viktig med innsats fra både møtebooker og selgers side. Selgeren kan med andre ord ikke forvente at salgene kommer av seg selv fordi møtet er med et kvalifisert lead.

 

Sett konkrete mål for bedriften din

Før bedriften din starter med møtebooking, er det smart å tenke over hva nøyaktig selskapet ditt ønsker å oppnå. Er målet å skaffe så mange møter som mulig? Eller er det kanskje ønskelig med få møter av høy kvalitet?

Når du vet hva som er bedriftens behov og målsetninger, blir det enklere å finne en ekstern aktør som kan by på kompetansen du trenger. 

Innovation Support har for eksempel spesialisert seg på å bygge en komplett pipeline for deg som kunde, og vi jobber utelukkende med booking av møter for B2B-markedet. 

Les: Hvem tilbyr møtebooking i Norge?

 

La selgerne fokusere på jobben de gjør best – la oss booke møtene

Små og mellomstore bedrifter utgjør majoriteten av norske virksomheter. Mange av disse har få ansatte og begrenset økonomi, noe som gjør det vanskelig å gjennomføre møtebooking på egen hånd. 

Vi i Innovation Support har lang erfaring med møtebooking for B2B-bedrifter i SMB-segmentet. Gjennom research og prospektering finner vi målgruppen din, og vi genererer deretter leads som vi kan booke kvalifiserte møter med.

Det blir utarbeidet ringelister av høy kvalitet, slik at selgerne dine kan ta over salgsprosessen med rak rygg. Vi erfarer at de fleste selgere setter pris på å slippe å ta telefoner til kalde leads. 

 

Aage er kundeansvarlig i Innovation Support

Aage@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028