innovationsupport-logo-01
Meny
Møtebooking

Tidsstyring og andre gode selgervaner

Det å opparbeide seg gode vaner kan bidra til at arbeidsdagen blir både enklere og mer effektiv. Som selger er dette kanskje spesielt viktig, siden arbeidsprogrammet kan være hektisk og tiden knapp. God tidsstyring er derfor avgjørende, men det finnes også andre gode selgervaner man bør omfavne.

Ifølge undersøkelser vil det å innarbeide nye handlemønstre og vaner ta i overkant av 60 dager. Det å få bedre selgervaner kan med andre ord kreve litt tid og innsats, men det er fullt mulig!

Jobber man målrettet for å endre vanene sine, kan man potensielt bli en bedre selger og oppnå økte salgstall. Her er noen grunnleggende råd. 

 

Disponer tiden smart

Den kanskje viktigste vanen en god selger bør ha, er god tidsstyring. Døgnet består bare av 24 timer, og det er begrenset hvor mye man kan rekke i løpet av en arbeidsdag. Prospektering, møtebooking, salgspresentasjoner, e-poster og møter. Oppgavene er mange.

Samtidig kan det være en utfordring å holde fokuset på riktig sted hele arbeidsdagen. Blir man sliten i hodet, er veien kort til avkobling med nettaviser eller sosiale medier. For noen blir det litt vel mange eller lange pauser i løpet av dagen – kanskje av gammel vane.

Her er noen tips for hvordan man kan disponere tiden smartere:

 

  • Prioriter de viktigste arbeidsoppgavene om det ikke er mulig å rekke over alt
  • Planlegg arbeidsdagen og jobb strukturert
    • Ta lunsj og pauser til faste tider
    • Utfør spesifikke arbeidsoppgaver til gitte tidspunkter
  • Legg bort tidstyver (les: mobiltelefonen)
  • Fokuser på én oppgave av gangen – multitasking fører til redusert fokus!

 

Send ut en møteinnkallelse og -agenda

En annen god selgervane enhver selger bør implementere først som sist, er utsendelse av møteinnkallelser. Så snart et møte er avtalt, bør den potensielle kunden få en innkallelse på e-post, gjerne med en beskrivende møteagenda inkludert.

Ved å sende ut en innkallelse til møtet, kan man øke sjansen for at kunden faktisk møter opp. Mange beslutningstakere er travle, og da kan et avtalt møte fort bli glemt. Ved å ha møtet i Google Calendar eller lignende, blir man minnet på møtet i god tid.

Med en møteagenda i innkallelsen vil mottaker også ha oversikt over hva møtet handler om. Dette gir vedkommende mulighet til å stille informert og forberedt til salgsmøtet.

Les: En god møteagenda forbedrer sjansene for salg

 

Forberedelser før hvert kundemøte

Det å hoppe inn i et møte helt uforberedt lønner seg sjelden. Jo mer man som selger vet om kunden, jo bedre forutsetninger har man for å lykkes med salg. Gjør det derfor til en vane å innhente informasjon om kunden før møtet.

Hvilke utfordringer står den potensielle kunden overfor, og hva er det ultimate målet? Når man kjenner kundens utfordringer, blir det også enklere å tilpasse salgsargumentene sine. 

For én kunde vil for eksempel pris kunne være en avgjørende faktor, mens en annen er langt mer opptatt av kvalitet eller anvendelighet. Det hjelper tross alt lite å argumentere for lav pris dersom kunden har et nærmest ubegrenset budsjett.

Les: Hvordan lage en god presentasjon til salgsmøtet?

 

Lytt til kunden

Noe av det som skiller en god selger fra en middelmådig selger, er evnen til å lytte. Fang opp de små nyansene i kundens spørsmål og kommentarer, og finn ut hva som er viktig for vedkommende. 

Det å lytte er en god og viktig selgervane, siden man lettere kan skreddersy løsninger tilpasset den enkelte kunde. Ved å vise at man lytter, vil kunden også føle seg sett, forstått og respektert. 

 

Oppfølgning i etterkant av salg

God kundeoppfølging i etterkant av utført salg er kanskje ikke like relevant i alle bransjer, men vil ofte lønne seg. Ved å vise kunden at man er opptatt av at han eller hun er fornøyd, vil kundetilfredsheten ofte øke.

Gjør det for eksempel til en vane å sende ut en e-post eller å ta en telefon til nyere kunder. Det å gi oppfølgning kan også by på verdifull informasjon om produktet eller tjenesten. Hvordan har det hjulpet kunden? Hvilke resultater har det gitt?

Forhåpentligvis er kunden fornøyd, og er man heldig vil beslutningstakeren være åpen for flere salg i fremtiden.

 

La andre ta seg av prospektering og booking av møter

Tidsstyring handler i stor grad om å innarbeide gode selgervaner. Men det er også viktig å sørge for at arbeidsoppgavene fordeles på en god måte. Dersom selgeren må ta hånd om prospektering og møtebooking i tillegg til salg, kan timeplanen fort bli overfylt.

Mange salgsavdelinger velger å outsource møtebooking og prospektering til noen som har ekspertise på nettopp dette feltet. Dermed kan selgerne fokusere på salgsoppgaver, noe som frigjør dyrebar tid i en hektisk arbeidshverdag.

Det å kartlegge målgruppen eller booke møter, er tross alt ikke det samme som salg. Arbeidsmetodikken til en møtebooker er annerledes enn en selgers, og de to har behov for ulik kompetanse og erfaring.

Les: Gjør salgsprosessen for komplekse løsninger enklere – sett ut møtebookingen

Vi hjelper bedriften din med møtebooking

Innovation Support har opp gjennom årene opparbeidet dyrebar kompetanse innen prospektering og booking av kvalitetsmøter. Vi hjelper bedriften din med målgruppeanalyse, leadsgenerering og møtebooking, slik at selgerne blir møtt av informerte prospekter.

Espen jobbet først ett år som salgskonsulent i Innovation Support og ble månedens ansatt hele 9 måneder på rad. I dag er han kundeansvarlige og jobber primært med å hente inn nye bedriftskunder.

espen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028