innovationsupport-logo-01
Meny

Snart settes en strek for året 2022. Kalenderen er hos mange bedrifter i disse tider ribbet for møter. I desember er det nemlig oftest nok å gjøre med å fullføre avtaler, bearbeide foregående år og nå budsjettet. Mange glemmer bort januar og det neste året. Vinteren kommer, og den blir ekstra kald om salgsaktiviteten ikke trappes opp nå.

Hvert år ser en det samme mønsteret i flere bedrifter. Aktiviteten har vært jevn og trutt gjennom året, men alt roer seg i desember. Fokuset flyttes her over på å runde av året som har gått. Avtaler skal fullføres, budsjettet skal nås og en fot settes i bakken for foregående år. Det er et naturlig hovedfokus, men det er farlig å være så nærsynt.

Ribbe, pinnekjøtt og julekaker varer ikke mer enn litt over en uke før januar banker på døra. Dersom en ikke har lagt ned noe salgsaktivitet i desember, kommer en tilbake til et ekstra kaldt kontor i januar. Sprengkulda vil sannsynligvis herje utendørs uansett hva du gjør. Den trenger derimot ikke å herje med salget ditt i starten av 2023 om du gjør jobben din.

Vinteren og det nye året kommer før du aner det. Da er det viktig å spørre seg selv noen definerende spørsmål: Har du nok muligheter? Hva med aktivitet? Hvordan vil 2023 se ut for din bedrift? Ser det ut som salget blir bra eller ikke? Om du er usikker, er det lurt å sette søkelys på å komme i gang med det nye året så snart som mulig.

Les: Hvordan ser kalenderen din ut i januar?

Få et konkurransefortrinn i januar!

Typiske salgsorganisasjoner kommer på jobb i januar med få muligheter å jobbe med. Det er en refleksjon av at aktiviteten ble trappet ned betraktelig i desember. Den første uken i januar blir det dermed til at en går og daffer litt rundt på kontoret og venter. I den andre uken begynner en gjerne å se på ting en jobber med. 

Først i den tredje uken skaper slike organisasjoner aktivitet. Det betyr i de fleste tilfeller at møtene ikke kommer før langt ute i februar. Vinteren har kommet, og ikke minst gått, uten at organisasjonen har fått dratt nytte av den. Salgsbudsjettet for det nye året får en svak start, og en må jobbe med å bearbeide denne skaden gjennom hele det nye året.

Det trenger ikke være slik. Bedriften din kan få et konkurransefortrinn ved å legge inn en innsats sent i desember og tidlig i januar. Det finnes ingen optimal periode å booke møter. Den beste tiden for å ringe er nå. De som ikke kommer i gang tidlig i januar, vil ligge bak. De som kommer i gang, vil ha et fortrinn og godt driv inn i det nye året.

Sjansene er store for at flere av dine konkurrenter går i samme fella som tidligere år. Det vil dermed gi deg et ekstra stort fortrinn å være på hogget tidlig i januar. Book møter, snakk med personer og følg opp kunder. Det vil gi deg gode forutsetninger for å sette i gang det neste året på riktig måte, slik at du ikke halter deg gjennom. 

Les: Få en god start på 2023! Førjulstiden er et perfekt tidspunkt å booke møter på

Aktivitet genererer aktivitet

Dersom du ikke har nok salgsmuligheter for 2023, er det viktig å sette i gang med aktivitet. Men hvordan får du aktivitet og muligheter? Sannheten er at aktivitet skaper aktivitet. Et godt utgangspunkt er å følge opp kunder fra 2022. Ring til faste kunder, og følg opp gjennomførte møter fra fjoråret som ennå ikke har resultert i salg.

Deretter bør du sikre at møtekalenderen til selgerne fyller seg opp så tidlig som mulig i januar. Da slipper du å vente helt til våren med å komme skikkelig i gang. Kjør et kontinuerlig fokus på aktivitet. Det gjelder også om aktiviteten skulle fylle seg opp. Aktivitet og bølgetopp her og nå er ingen garanti for at du ikke vil treffe en bølgedal senere.

Hold aktiviteten gående gjennom hele året. Når du kommer til desember 2023, går det fint å ha hovedfokus på å ferdigstille avtaler og møte budsjett. Men ha januar 2024 i bakhodet, og oppretthold aktiviteten. Aktivitet er det eneste som resulterer i salg. Følger du denne oppskriften hvert år, gir du deg selv kontinuerlig aktivitet og dermed også kontinuerlige salg. 

For øvrig tar vi i Innovation Support her vår egen medisin. Vi skaper aktivitet året rundt for å sikre at vi ikke faller i bølgedaler. I dag er den beste dagen å booke et kvalitetsmøte. Mest sannsynlig sitter vi og jobber med å booke egne møter mens du leser denne artikkelen. 

Motta hjelp til møtebooking!

Trenger du hjelp til å få en god start i 2023? Innovation Support kan hjelpe deg med å booke møter tidlig i januar. Da kan du gjennomføre møtene i slutten av januar og få en god start på året. Ved å begynne med aktiviteten så tidlig som mulig, slipper du å vente til våren med å få i gang de første salgene. 

Innovation Support samarbeider tett med våre kunder for å booke kvalitetsmøter. Vi hjelper deg med å holde aktiviteten oppe hele året, slik at du slipper å oppleve bølgedalene. Ta kontakt med oss i dag for en hyggelig prat om hvordan vi kan hjelpe deg!

Les: Få tilbud på møtebooking

Helge er grunnlegger og daglig leder i Innovation Support. Han er analytisk, målrettet og brenner for salg B2B.

helge.johnsen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028