innovationsupport-logo-01
Meny
Møtebooking

10 feil du gjør når du skal booke salgsmøter

Forbereder du deg godt nok før en samtale? Snakker du i riktig tempo? Og kvalitetssikrer du møtet godt nok i etterkant?

Effektiv møtebooking er en ferdighet, og som med alle ferdighetsbaserte oppgaver og utfordringer må du trene for å bli god.

For å lykkes som møtebooker må du lære deg de rette teknikkene og taktikkene, investere tid og energi for å bli bedre, og du må bygge videre på gode samtaler og erfaringer.

Og ikke minst må du kunne identifisere og lære av feilene du gjør.

I dette innlegget tar vi for oss ti av de vanligste feilene møtebookere gjør når de skal booke salgsmøter. Hvor mange av dem kjenner du deg igjen i?

Outsourcing av møtebooking guide

 

1. Du forbereder deg ikke godt nok

En typisk feil mange møtebookere gjør er at de bare hopper ut i det og begynner å ringe på en tilfeldig ringeliste. Det er en dårlig strategi.

Bruk i stedet litt tid på å definere målgruppen du ønsker å komme i kontakt med. Da kan du booke salgsmøter med selskaper i en bestemt bransje, identifisere riktig beslutningstaker og tilpasse språket ditt deretter.

 

2. Du booker møter for langt frem i tid

Når du booker et salgsmøte med en kunde forplikter han seg til å møte deg, eller den du ringer på vegne av, men hvis du avtaler et møtetidspunkt som er mange uker frem i tid svekkes denne forpliktelsen. Da er sjansen stor for at kunden avlyser, eller at han ikke husker hva det dreier seg om når du dukker opp på møtet.

Med andre ord: Jo lenger frem i tid du booker et møte, jo større er sjansen for at kunden avlyser. 

Les mer: Hvordan bygge pipeline i møtebooking på den riktige måten - steg for steg

 

3. Du booker møte med feil beslutningstaker

Møtebookere begynner ofte for langt nede i hierarkiet når de ringer en potensiell kunde. Kanskje du mangler noen møter for å nå budsjettet, og blir superglad når du får booket et salgsmøte med en selger eller en markedskoordinator.

Den gleden forsvinner fort når du kommer på møtet og innser at personen du snakker med ikke har noen form for beslutningsmyndighet, og det hele ender opp med at du kaster bort en hel haug med tid.

Hvis du absolutt må booke et møte med en selger, må du sørge for at han får med seg sjefen sin i møtet!

 

4. Du tiltaler personer du ikke kjenner med fornavn

Ingen liker å bli tiltalt med fornavn av folk de ikke kjenner – enkelt og greit.

Vi er møtebookere, ikke selgere, men når du tiltaler potensielle kunder med fornavn vil du umiddelbart høres ut som en typisk telefonselger.

Bruk etternavn, bygg tillit og jobb deg sakte, men sikkert inn i samtalen. Så kan du heller slenge inn et fornavn idet du avslutter samtalen, etter at dere har etablert en forbindelse.

Har du lyst til å lese om hvordan vi hjalp Ernst & Young med å booke 49 kvalifiserte møter på 3 måneder? Les kundehistorien her!

 

5. Du tror du må booke møtet på 30 sekunder

Det virker som mange tror at de må frese gjennom et skript, kjøre en hard og brutal pitch og få på plass et møte. Min erfaring er at jo flere kontaktpunkter du har hatt med en kunde, jo bedre blir møtet.

Hvis du først har ringt kunden, så sendt ham en epost, fulgt opp denne eposten og deretter booket møtet har du gitt ham en sjanse til å bli kjent med deg. Da har kunden også bedre forståelse om hva møtet handler om.

Hvis du kombinerer dette med å booke møtet i nær fremtid har du oppskriften på et møte med høy kvalitet.

 

6. Du snakker for fort

Når du tenker at du må booke salgsmøter på kortest mulig tid, ender du ofte opp med å snakke altfor fort. Husk at jo fortere du snakker, jo mer stresset, usikker og uprofesjonell høres du ut.

Snakk heller sakte, slik at du fremstår rolig, trygg og profesjonell. Hvis du i tillegg tar deg tid til å trekke pusten kan du lære deg å tenke mens du snakker, noe som alltid vil være en fordel.

Det er spesielt viktig å puste dypt og snakke rolig i innledningen til samtalen. Det er slik du bygger tillit med personen i den andre enden av røret.

 

Les mer: Slik blir du en ekspert på å booke møter

 

7. Du tør ikke å spørre om nok informasjon

Veldig mange møtebookere er redde for å prate videre etter at du har vekket en interesse hos potensiell kunde, og fått booket et møte. De vil ikke si noe som kan gjøre at de mister møtet, og prøver å avslutte samtalen så raskt som mulig. Det kan gjøre at du går glipp av viktig informasjon som kan hjelpe deg under selve møtet.

Ikke vær redd for å snakke med kunden for å kartlegge situasjonen hans – det er jo ikke noe farlig. Når du ringer for å booke et møte er guarden til personen du snakker med ofte oppe, men etterhvert som samtalen utarter seg senkes guarden litt og litt.

Og når datoen for møtet er satt skjer det noe litt magisk: Plutselig har dere blitt "kompiser". Møtet er avtalt, og dere skal treffes. Dette er det perfekte tidspunktet å spørre om hva slags løsninger de har i dag, og hva planene deres er for fremtiden.

 

 

8. Du har ikke god nok verifisering

Sørg for å alltid bekrefte besøksadresse, epost og telefonnummer etter at du har booket et salgsmøte. Dette gjøres alltid før møteinnkallingen, for å sikre at du ikke ender opp med for eksempel å reise til feil adresse.

Jeg sørger alltid for å få et mobilnummer, slik at jeg kan ringe hvis jeg skulle slite med å finne frem. I tillegg er det alltid en bonus å ha et direktenummer til personen du skal i møte med.

 

Outsourcing av møtebooking guide

 

9. Du sender ikke ut møteinnkalling rett etter samtalen

Et booket salgsmøte er ferskvare, og derfor er det viktig at du sender ut en møteinnkalling umiddelbart etter at du har lagt på røret. Hvis du lar det gå flere dager før møteinnkallingen sendes ut har ikke kunden noe tidspunkt i kalenderen å forholde seg til, noe som øker risikoen for dobbeltbookinger og avlysninger.

 

10. Du kvalitetssikrer ikke møtet godt nok

Jo lenger frem i tid et møte er, jo viktigere er det å følge opp og kvalitetssikre møtet på en god måte. Ring opp kunden for å minne ham på møtet, men gjør det på en lettbeint og naturlig måte.

Ikke ring opp kunden og si: "Er du fortsatt interessert i et møte?". Si heller: "Jeg sitter og forbereder meg til møtet i morgen, og ville bare bekrefte at jeg har rett adresse". Hvis kunden da har glemt møtet er det bare å booke det inn på nytt. Det skal mye til at han sier nei da.

 

Kvalitet trumfer kvantitet

Hvis du gjør en innsats for å luke ut disse feilene kan vi nærmest garantere at du vil ha større suksess når du skal booke salgsmøter.

Husk at kvalitet alltid trumfer kvantitet – tre salgsmøter av høy kvalitet, og med stor sjans for å ende i salg, vil alltid være mer verdt enn 10 cowboy-avtaler som kun har som formål å fylle ukesbudsjettet!

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe deg! 

 

Helge er grunnlegger og daglig leder i Innovation Support. Han er analytisk, målrettet og brenner for salg B2B.

helge.johnsen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

care_norway
gasellene-2016-2019

+47 970 05 750
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36B,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028