Møtebooking

8 nyttige verktøy som hjelper deg med å booke flere salgsmøter

Det sies at en håndverker aldri kan være bedre enn verktøyene han bruker. Det samme gjelder for oss som jobber med møtebooking.

Verktøyene vi bruker for å prospektere markedet, finne leads, bygge lister, finne relevant informasjon om prospektene, loggføre hvert steg i prosessen og sende ut innkalling til salgsmøter har stor innvirkning på din suksess som møtebooker.

Eller kanskje du mangler de rette verktøyene for å forberede deg på en effektiv måte?

Siden oppstarten i 2012 har Innovation Support vokst frem som en av de ledende aktørene innen møtebooking på det norske markedet. Vi har gjort oss mange erfaringer på veien, og testet ut utallige verktøy for å gjøre arbeidet vårt så effektivt og lukrativt som mulig.

Her er en håndfull nyttige verktøy vi har god erfaring med, og som vi tror kan hjelpe deg med å booke flere salgsmøter.

 

1. Bisnode CreditPro - perfekt for prospektering

Jeg opplever at mange møtebookere har en tendens til å forberede seg ihjel. Kanskje det skyldes at de har mentale sperrer for å faktisk begynne å ringe, men det kan også skyldes at de ikke vet helt hvor de skal begynne.

Første steg i vår prosess er prospektering, og for å legge grunnlaget for å bygge gode lister benytter vi oss av Bisnode CreditPro.

Gjennom Bisnodes tjeneste får du tilgang til all bedriftsinformasjon som er registrert offentlig opp mot Brønnøysundregistrene. Det gir deg muligheten til å bygge lister basert på faktorer som geografi, økonomi, antall ansatte og lignende.

Bisnode CreditPro er alltid oppdatert, det er enkelt å bruke, det krever ingen stor investering, og du slipper å implementere et stort system. Du logger deg bare inn i den skybaserte tjenesten, velger de kriteriene som er viktige for deg, og trekker ut lister i et Excel-dokument. Enklere blir det ikke!

 

2. Vainu - bygg gode lister

Vainu er et annet nyttig prospekteringsverktøy som kan fungere som et fint supplement til Bisnode hvis du ønsker å gå enda mer inn i detaljene. 

I tillegg til generell bedriftsdata henter Vainu informasjon fra blant annet nettsider og epostkontoer knyttet til et selskap, og lar deg bygge lister basert på litt mer spesifikke kriterier.

Du kan for eksempel hente ut lister på alle selskaper som bruker WordPress som CMS, eller alle som benytter seg av Episerver. Du kan også finne ut om en bedrift bruker Gmail, Outlook, Thunderbird eller Apple Mail for å lese epost. Dette kan være nyttige kriterier for blant annet teknologiselskaper.

Vainu gir deg det lille ekstra, og gir deg muligheten til å bygge lister basert på nøyaktig de kriteriene som er viktige for deg.

Les: Hvordan bygge pipeline i møtebooking på den riktige måten - steg for steg

 

3. Prospecta - finn kvalifiserte leads

Det siste prospekteringsverktøyet jeg vil nevne er det norskutviklede systemet Prospecta.

Prospecta kan beskrives som et «pre-CRM»-system som gir deg muligheten til å spisse prospektlisten din, og luke ut ukvalifiserte leads før du legger dem inn i CRM-systemet ditt.

Det er ikke vits i å ha en million kunder i CRM-systemet ditt om 90% av dem strengt talt bare opptar unødvendig plass, og Prospecta er et verktøy som kan hjelpe deg med å fokusere utelukkende på reelle salgsmuligheter – altså eksisterende kunder og kjøpevillige prospekter.

Prospecta har et fint design, er veldig brukervennlig, lett å bruke og billig å prøve ut. Verktøyet lar deg bygge ringelister, loggføre notater på hver samtale og registrere salgsmøter.

 

4. Lime Go - loggfør all aktivitet

Lime Go er et forenklet CRM-system som fungerer veldig bra for møtebooking. Vi har brukt det i flere av våre prosjekter, og har utelukkende gode erfaringer.

I Lime Go har du all informasjon om norske bedrifter fra Brønnøysundregisteret lett tilgjengelig, og du kan bygge lister, skrive notater og oppdatere en kundes status, historikk og kommende aktiviteter. Det er et perfekt verktøy for møtebookere å bruke mens de ringer.

Kort fortalt lar Lime Go deg loggføre alt du gjør, og gir deg i tillegg god statistikk og flotte grafer som oppsummerer din aktivitet og hvem du ringer.

Interessert i ekspertenes egen sjekkliste for å booke flere salgsmøter? Last ned sjekklisten her for å forsikre deg om at du tar de riktige stegene i møtebookingen din!

 

5. HubSpot - vårt «go-to» CRM-system

Det finnes veldig mange CRM-leverandører på markedet, og hver av dem har sine styrker og svakheter. Før du bestemmer deg for et system kan det være lurt å tenke over hva du har bruk for – og enda viktigere: hva du ikke har bruk for.

Mange lar seg lokke av store ord og fancy funksjoner, og ender opp med en løsning som kanskje er litt «overkill». Vårt «go-to» CRM-system har lenge vært HubSpot. Dette systemet er godt rigget til for å jobbe med møtebokoking og proaktivt salg, samtidig som at du har en løsning tilpasset inbound markedsføring.

I HubSpot kan du registrere en enorm mengde data, men du må legge inn selskapene selv – ved for eksempel å bruke data fra et av prospekteringsverktøyene vi har nevnt ovenfor.

Styrken til HubSpot er at du kan samle alt på ett sted. Tjenesten er gratis inntil en viss størrelse, og når du når grensen kan du enkelt oppgradere for å få plass til flere kontakter. I tillegg tilbyr HubSpot en nærmest uendelig mengde muligheter og funksjonaliteter.

Les mer om HubSpot og om det passer for din bedrift

 

6. LinkedIn - finn riktig beslutningstaker

Så langt har vi tatt for oss verktøy vi har hatt gode erfaringer med, men som kanskje ikke alle kjenner til. Disse tre siste har du høyst sannsynlig allerede god kjennskap til, men jeg synes likevel det er viktig å nevne dem. Først ut er LinkedIn.

LinkedIn er et utmerket verktøy for å bygge opp et solid nettverk, og gir deg en mulighet til å knytte kontakt med personer du kanskje ikke får mulighet til å møte i andre arenaer. Men det er viktig å bruke det riktig, og ikke (som jeg nevnte i starten) prospektere deg ihjel.

Hvis du har en bedrift du ønsker å kontakte er dette et ypperlig verktøy for å finne den rette beslutningstakeren, og finne nyttig informasjon som f.eks. felles interesser eller felles bekjente.

Husk at LinkedIn ikke handler om å ha så mange kontakter som mulig, men å finne de rette personene!

Les også: Slik blir du en ekspert på å booke møter

 

7. Outlook og Gmail - send møteinnkalling umiddelbart

Når du har booket et salgsmøte må du sende ut en møteinnkalling umiddelbart. Salgsmøter er ferskvare, og en varm lead blir raskt lunken om du drøyer med å sende ut en bekreftelse.

Det sier seg kanskje selv, men du gjør det utrolig mye enklere for deg selv om du benytter deg av en epostklient med en innebygd funksjon for å sende ut møteinnkalling – som for eksempel Gmail og Outlook.

Jeg har sett epostklienter uten denne funksjonen, og det kan fort bli litt rotete. Det finnes også løsninger som gir deg muligheten til å sende møteinnkalling direkte i systemet, men min erfaring er at disse ofte fanges opp av spamfilteret.

 

New Call-to-action

 

8. Google - det åpenbare førstesteget

Jeg avslutter like gjerne med et verktøy jeg antar er helt åpenbart å bruke for de aller fleste.

Et kjapt Google-søk er noe av det enkleste du kan gjøre for å få tilgang til et hav av informasjon om en mulig kunde. Derfor vil jeg anbefale at du gjør deg opp en mening om hva du ønsker å finne ut, før du begynner å lete.

Kort oppsummert: Enhver suksessrik møtebooker har en Google-fane åpen konstant.

 

Det kan være lønnsomt å outsource møtebookingen

Til tross for at det finnes en rekke gode verktøy for å booke salgsmøter kan det ofte være mer lønnsomt å outsource møtebookingen til en ekstern samarbeidspartner.

I Innovation Support legger vi stor vekt på å alltid være ærlige på hvorvidt vi vil være den mest kostnadseffektive løsningen for å lykkes med møtebooking. Vi har hjulpet mange bedrifter med å booke møter av høy kvalitet.

Vi fokuserer på kvalitet fremfor volum. For oss handler det ikke om å skaffe møter i seg selv, men å sette kundene våre i kontakt med kjøpsvillige prospekter.

Er du på utkikk etter en god samarbeidspartner for møtebooking? Ta kontakt med oss, så finner vi den beste løsningen for din bedrift!

 

Helge er grunnlegger og daglig leder i Innovation Support. Han er analytisk, målrettet og brenner for salg B2B.

helge.johnsen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

care_norway
gasellene-2016-2019

+47 970 05 750
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36B,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028