innovationsupport-logo-01
Meny
Møtebooking

Hvilke bransjer egner seg for outsourcing av møtebooking?

Bedrifter innen bedriftsmarkedet som er avhengige av et visst volum kunder, må booke møter. Mange innen privatmarkedet må også det. Spørsmålet er ikke om det skal bookes møter, men heller om hvordan disse skal bookes.

Her er et sentralt dilemma for de fleste bedrifter hvorvidt de skal ansette interne møtebookere eller sette ut denne oppgaven til andre.

Møtebookeren spiller en viktig rolle i bedriften. Uten et tilstrekkelig antall møter eller høy nok kvalitet på disse, treffer ikke bedriften sine salgsmål. Gode møter derimot fører til salg og vekst i bedriften. Ofte hiver dyktige folk seg ut i gründerlivet, uten å tenke over hvor vanskelig salg og møtebooking er. For å få driften i gang, må det bookes møter.

Dette gjelder også den videre veksten for selskapet. Selv mange år inn i drift, har selskapet behov for både flere og bedre møter. Til syvende og sist kommer bedriften til å stå ved en korsvei. Skal bedriften ansette møtebookere internt, eller skal denne oppgaven settes ut til et callcenter, konsulenthus eller andre eksterne leverandører?

Her er det verdt å merke seg at bransjen spiller en viktig rolle i ditt valg. Det er nemlig slik at enkelte bransjer har bedre av å holde møtebooking internt, mens det for andre igjen lønner seg å velge eksterne løsninger. Hvilke bransjer egner seg egentlig for outsourcing av møtebooking?

 

Typiske bransjer som benytter møtebooking

Når vi benytter begrepet «møtebooking», er det fort gjort å tenke på bransjer som mobilabonnement, forsikring og renhold for eksempel. Disse bransjene er helt avhengige av å få booket nok møter, ikke bare for å vokse, men for å overleve. De skal helst ha hundrevis av møter hver måned og setter ut sin møtebooking for å få nok volum. 

Terskelen for disse bransjene til å outsource møtebooking er lav. Det er både fordi de må det for å oppnå høyt nok volum, men også fordi produktene og tjenestene regnes som enkle å forstå. I bransjer der produktene og tjenestene er mer komplekse, er terskelen desto høyere for å outsource møtebookingen. 

Mange tenker at bedrifter som driver med konsulent-, økonomi- og IT-tjenester ikke kan outsource møtebooking. Tjenestene virker simpelthen for komplekse. «De må fikse møtene selv» ringer gjerne igjen som et ekko i norske kontorlandskap. Sannheten er at få møter bookes, og det er nettopp i disse bransjene outsourcing av møtebooking passer perfekt. 

Les: Hvorfor ansette Innovation Support som en salgsressurs i ditt selskap

Fagpersoner hater å selge

De som selger komplekse løsninger eller produkter i dag, kaller seg ofte ikke engang for selgere. Dette er gjerne fagpersoner, slik som økonomer og dataingeniører. Disse går inn i møter, forteller det de kan best og hjelper kunden. De er veldig gode når de kommer til dekket bord og riktig case, men de anser seg ikke som selgere.

Disse personene stilles ofte med ansvaret for møtebooking i komplekse bransjer, en oppgave de utfører svært sjeldent. Unnskyldningen er som oftest at de har mangel på tid. Selv om de sikkert ofte har mangel på tid, er den fulle sannheten at de elsker å gå i møter og selge, men hater å booke disse. Det er mentale sperrer, og det er skummelt å booke møter. 

Veldig få innrømmer derimot dette, og tidsmangel fremstår eksternt som det eneste problemet. Dette fører i sin tur til mangel på nok gode møter, noe som igjen påvirker veksten til selskapet. En av de viktigste oppgavene til en bedrift i vekst blir simpelthen ikke utført. Men du bør neppe tvinge fagpersonene til å selge. Det er ikke deres fag. 

 

La møtebookeren supplere fagpersonen

Et mye bedre alternativ er å la møtebookeren supplere fagpersonen. Møtebookeren bidrar i den første delen av salgsprosessen. Oftest er det vanskeligste ved et salg å få en fot inn døra. Møtebookeren løfter opp røret, selger inn bedriften, skaper aktivitet, genererer leads og bygger pipeline. Jobben innebærer å overvinne det skumle, samt håndtere innsigelser, kritikk og avvisninger. 

Når møter er booket, kan fagpersonen ta over salgsprosessen og gjøre det de er best på. Fagpersonen går i selve møtet og presenterer løsningene eller produktene. Det er her fagpersonen får skinne, og de trenger ikke lenger å bekymre seg for salgsdelen i stillingen sin. Møtebookeren og fagpersonen blir sammen et uslåelig team. 

Selv om konsulent-, økonomi- og IT-tjenester altså ikke tradisjonelt setter ut møtebooking, passer det veldig bra. Unntaket er dersom du har et stort salgsmiljø internt. Da kan det være lurt å holde møtebookingen i egne rekker. Realiteten er derimot at de fleste norske bedrifter ikke har store nok salgsmiljø.

For å dekke behovet ville mange kun trengt én eller to møtebookere. Det ender ofte med at disse isoleres på det infamøse «bøttekottet» og blir demotiverte av oppgavene sine, spesielt om de er helt alene om det. Etter et par måneder vil en ensom møtebooker gå på veggen. Her bør du vurdere å outsource møtebookingen din i stedet. 

Les: Slik blir Innovation Support kjent med dine produkter og tjenester

 

Moderne og high-end møtebooking

Hvis du skal outsource møtebooking, må du være nøye på det. Det er forskjellig kompetanse, nivåer og type selskap som tilbyr møtebooking i Norge. Callcenter, konsulenthus og private møtebookere er de mest populære alternativene. Innovation Support går under kategorien konsulenthus. 

Vi hjelper med kundevekst på den harde måten, ved å booke kvalitetsmøter. Det kaller vi moderne og high-end møtebooking. Trenger du å booke masse møter for salg av kaffemaskiner, er vi ærlige på at det ikke er for oss. Det kan callcenter heller gjøre for deg. Innovation Support bistår med booking av kvalitetsmøter i mer kompliserte bransjer. 

Det er mange som har master og kan lage strategi- og forretningsplaner. Få klarer derimot å levere resultater i form av bookede møter. Vi har erfaring i å hjelpe bedrifter med komplekse salgsprosesser. Ønsker du å legge en salgsstrategi, investere i den og tenke langsiktig? Da er Innovation Support et godt valg for din bedrift.  

Helge er grunnlegger og daglig leder i Innovation Support. Han er analytisk, målrettet og brenner for salg B2B.

helge.johnsen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028