innovationsupport-logo-01
Meny
Møtebooking

Få nye leads i 2024 med disse teknikkene

Når bedriften skal skaffe seg nye leads i 2024, er det smart å ta i bruk flere ulike teknikker. Leadsgenerering handler kort og godt om å få nye potensielle kunder som bedriftens selgere kan jobbe videre med. Og aller helst ønsker man varme leads, altså leads som er opplyste og interesserte.

I dag har vi tilgang på smarte løsninger som ikke eksisterte for bare noen år siden. Moderne teknologi basert på AI og automatisering er noen eksempler på dette, og kan være til hjelp når du skal skaffe nye leads. De mer tradisjonelle formene for leadsgenerering er imidlertid fortsatt utslagsgivende. 

Her ser vi nærmere på fire ulike teknikker som kan hjelpe deg med å skaffe nye leads i 2024!

 

1. Bruk av kundereferanser

Det er en velkjent sak at referanser er verdifulle i en rekrutteringsprosess. Men visste du at de også er gull verdt når bedriften jakter nye leads? Får du navnet på en gitt beslutningstaker, har du på mange måter fått en gullbillett.

Her i Innovation Support står kundereferanser for omkring 25 % av alle nye leads. Dette er altså referanser vi får når vi snakker med prospekter og kunder. For å kunne innhente kundereferanser, er det blant annet viktig å sørge for at man har en god tone med kunden, og at man jobber systematisk.

Les mer: Slik genererer du flere leads ved hjelp av kundereferanser

 

2. Leadsgenerering gjennom automatisering og AI

Det siste året har det vært mye snakk om kunstig intelligens (KI), også kjent som AI. Kan denne nymotens teknologien være nyttig i en prosess der man vil skaffe nye leads? Vel, i noen tilfeller – ja. Du kan blant annet automatisere eller forenkle rutinemessige oppgaver.

AI kan for eksempel bistå deg med prospektering, altså det å kartlegge målgruppen. Dette er en viktig del av forarbeidet med å generere leads. Kunstig intelligens kan for eksempel finne prospekter basert på målgruppen du oppgir. 

Du kan også spare tid ved å benytte deg av CRM-systemer, e-postautomatisering, chatbots og automatiske analyser. 

Les mer: Hvilken rolle vil AI spille for møtebooking?

 

3. Inbound + outbound marketing = Nye leads

Utgående markedsføring innebærer at man aktivt kontakter og når ut til potensielle kunder. Det kan for eksempel være snakk om å ta en telefon, eller å sende en e-post. Tidligere var dette gjerne den eneste måten man skaffet nye leads på.

I 2024 er det imidlertid vanlig å generere leads ved hjelp av både outbound- og inbound-teknikker. Ved inngående markedsføring eller inbound marketing, handler det om å la de potensielle kundene komme til deg. Ja, for eksempel gjennom engasjerende artikler.

Inbound marketing lar deg kontinuerlig tiltrekke potensielle kunder. Men det kan også ta lang tid før effekten viser seg. Med outbound marketing, kan du sikre nye kunder langt raskere. Samtidig er du hele tiden avhengig av å ha gode lister over folk du kan kontakte. Kombinerer du de to, kan du oppnå en jevn strøm av leads på både på kort- og langsiktig basis. 

Men hvordan? Et eksempel er at du ringer en potensiell kunde, og slår av en hyggelig prat (utgående). Etterpå velger kunden å gjøre litt research på nett. Han finner noen artikler bedriften din har skrevet om produktet (inngående). Du tar deretter kontakt på nytt etter en liten stund, i den hensikt å avtale et møte.

 

4. Få nye (varme) leads gjennom møtebooking!

Alle bedrifter som driver med salg, vet at det å kontakte kalde leads kan være en stor utfordring. En kald lead har hatt minimal eller ingen kontakt med selskapet ditt, og har lite kjennskap til produktet/tjenesten. Varme leads derimot, er noen som har vist interesse for det du selger. Sistnevnte er langt enklere å konvertere, naturlig nok!

Eksperter innen møtebooking kan kartlegge målgruppe og marked, generere leads og deretter booke kvalifiserte møter på bedriftens vegne. Deretter kan selgerne dine ta over den videre salgsprosessen.

Selve leadsgenereringen kan foregå på ulike måter, inkludert teknikker vi har nevnt i dette innlegget. Bruk av salgs- og markedsføringsplattformer som HubSpot er vanlig, og gjerne en kombinasjon av inbound og outbound marketing.

Les mer: Slik genererer du en jevn strøm av gode leads gjennom møtebooking

 

Blir 2024 et godt år for leadsgenerering?

Ved å kombinere tradisjonelle former for leadsgenerering med dagens moderne markedsføringsteknikker og teknologi, kan du skaffe nye leads på en smart måte. Vi har troen på at 2024 blir året der bedriften din kan si farvel til kalde ringelister for godt.

Skal du ende opp med kvalifiserte og varme leads, kreves det imidlertid målrettet arbeid. Selv med tilgang på moderne teknologi er man fortsatt helt avhengig av en menneskelig touch om man skal lykkes med leadsgenerering og salg.

For bedriftens selgere kan arbeidet med å finne nye leads (av god kvalitet) være vanskelig. Utfordringen er gjerne at selgerne er gode på salg, og ikke nødvendigvis prospektering og leadsgenerering. Husk at dette er to vidt forskjellige «fagfelt».

Ofte kan det være nyttig å la noen med ekspertise på feltet hjelpe bedriften å skaffe nye leads. Deretter kan selgerne ta over prosessen når tiden er inne, og dra salget i land!

 

Vi hjelper deg å skaffe nye leads i 2024! 

Innovation Support har spesialisert seg på møtebooking, og bygger en fullverdig pipeline for selskapet ditt. Vi starter prosessen ved å finne dine idealkunder, altså målgruppen. Neste steg er å kartlegge markedet, før vi genererer nye leads.

Dette gjør vi blant annet gjennom bruk av kundereferanser, og ved å kombinere inngående og utgående metoder. Deretter booker vi møter med kvalifiserte leads, noe som krever at vi aktivt når ut til dem.

Etterpå kan bedriften din ta over den videre salgsprosessen. Selgerne kan nå kontakte varme leads som er godt informerte om og interesserte i produktet eller tjenesten. Samtidig kan de fokusere på nettopp salg, og trenger ikke å bruke tid på å skaffe nye leads.

Smart, ikke sant? Kontakt oss gjerne dersom du ønsker å generere leads på en mer effektiv måte. Vi vil da skreddersy en løsning som passer din bedrift best mulig!

Espen jobbet først ett år som salgskonsulent i Innovation Support og ble månedens ansatt hele 9 måneder på rad. I dag er han kundeansvarlige og jobber primært med å hente inn nye bedriftskunder.

espen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028