innovationsupport-logo-01
Meny
Møtebooking

Fem salgsverktøy alle selgere må ha

Enhver selger bør ha tilgang på gode salgsverktøy. Kort fortalt er dette verktøy som tilrettelegger for en mer effektiv salgsprosess. Der man tidligere brukte penn, notatblokk, permer og fysiske kalendere, finnes det i dag mange smarte digitale verktøy.

Det er imidlertid en rekke ulike løsninger å velge mellom. Hva som passer deg best, avhenger selvfølgelig av både salgsteknikk og andre preferanser. Likevel er det enkelte verktøy du ikke bør være foruten.

Her er en oversikt!

 

1. CRM-system for automatisering av oppgaver

Et Customer Relationship Management-system, også kalt CRM-system, er utrolig nyttig å ha når du jobber med kunderelasjonshåndtering. Enkelt forklart vil CRM-systemet samle inn alle viktige kundedata på én og samme plattform, slik at salgsprosesser kan forenkles.

Mange av oppgavene du normalt sett ville ha brukt tid på, som for eksempel det å sende ut skreddersydde e-poster, er noe CRM-systemet kan gjøre for deg. En rekke prosesser vil bli både automatiserte og langt mer effektive enn før.

HubSpot er et av de mest kjente CRM-systemene, og gir deg blant annet tilgang på Sales Hub. Der kan du blant annet få oversikt over salgsdokumenter, lage ulike e-postmaler eller aktivere varsler som sendes når potensielle kunder åpner e-poster.

Les: Slik kan salgsteamet ditt bruke HubSpot

 

2. Oversiktlige prospekteringsverktøy

Dersom du som selger tar hånd om prospektering og møtebooking i tillegg til salg, bør du ha et effektivt prospekteringsverktøy. Her kan vi blant annet anbefale verktøyet Bisnode CreditPro, som gir deg tilgang til mye nyttig bedriftsinformasjon.

Verktøyet vil vise deg all offentlig informasjon som er registrert om en bedrift i Brønnøysundregistrene. Du vil blant annet kunne få innsyn i antall ansatte, økonomi, lokalitet og andre faktorer. 

Dette gjør også at du kan utarbeide lister basert på hvem målgruppen din er. Fordelen med Bisnode CreditPro, er at løsningen er veldig brukervennlig. Samtidig er kostnaden lav i forhold til nytten.

Andre gode prospekteringsverktøy som kan være kjekke å ha, er Prospecta og Vainu. Velg den løsningen som passer deg og budsjettet ditt best. 

 

3. En funksjonell e-postklient

Så snart et møte er booket med en potensiell kunde, er det viktig å sende ut møteinnkallelsen snarest mulig. Glemmer du dette, vil sannsynligvis også kunden glemme møtet. Husk at beslutningstakere ofte er travle!

Med en smart e-postklient kan du få tilgang på funksjoner som gjør det mulig å sende ut møteinnkallelser raskt og effektivt. Sjekk for eksempel ut Outlook eller Gmail, som begge gir deg tilgang på denne funksjonen.

Les: Øk oppmøteprosenten med kvalifiserte møter

 

4. Kartlegg de riktige beslutningstakerne på LinkedIn

LinkedIn omtales gjerne som verdens største nettverk for profesjonelle. Her kan både arbeidssøkende, ansatte, bedrifter og ledere knytte kontakt og bygge nettverk. Dersom du besøker en bedriftsside på dette sosiale nettverket, vil du ofte finne lister over ledere og ansatte.

Dette gir deg også en gyllen mulighet til å finne de riktige beslutningstakerne innad i bedrifter. Driver du med møtebooking er det gull verdt å ha et navn å forholde seg til. Ja, for eksempel dersom du havner hos sentralbordet og vil bli overført til riktig person.

Les: Møtebooking: Hvordan kommer du deg forbi sentralbordet?

 

5. Innhent verdifull informasjon via Google

Et nyttig møtebooking- eller salgsverktøy trenger ikke å være avansert eller dyrt. Google er et soleklart eksempel på nettopp dette. Ved å «google» potensielle kunder før du tar kontakt, kan du finne store mengder nyttig informasjon.

Husk at kunnskap om kunden gir deg et bedre grunnlag for å forstå hva vedkommende trenger. Google kan gi deg informasjonen du trenger, enten du vil lære mer om hvilke tjenester en bedrift tilbyr eller andre ting.

 

Noen salgsverktøy går aldri av moten

Foruten salgsverktøyene vi har nevnt ovenfor, er det også enkelte tradisjonelle salgsverktøy man med fordel kan ha. Et eksempel på dette er telefon. For mange selgere er telefonen et viktig salgsverktøy, da den brukes hver gang potensielle kunder skal kontaktes.

Alternativt kan man selvfølgelig ta kontakt via Skype, Zoom eller andre digitale løsninger. Vi tror likevel ikke at telefonen er død helt enda.

Én ting er likevel sikkert. Dagens moderne salgsverktøy gjør det mulig å målrette og effektivisere salgsprosessen i langt større grad enn for noen år siden.

 

Motta hjelp med booking av møter

Møtebooking og salg går hånd i hånd, men er to vidt forskjellige ting. Mange selgere bruker tid og krefter på begge deler, selv om det i utgangspunktet er salg de har spesialisert seg på. Da kan det være nyttig å få hjelp av noen med møtebooking som spesialfelt.

På den måten trenger ikke selgerne å måtte forholde seg til like mange verktøy og systemer, og de kan fokusere på det de kan best: Salg.

Innovation Support hjelper bedriften din med møtebooking, og tar i bruk smarte verktøy for å finne målgruppen din og deretter kartlegge leads. Ved å generere leads som er av høy kvalitet, sørger vi også for å booke kvalitetsmøter.

 

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028