innovationsupport-logo-01
Meny
Møtebooking

Denne mentale øvelsen kan gjøre deg til en bedre møtebooker

Din suksess som møtebooker står og faller på tankene og meningene du har om deg selv.

Du kan lese deg opp på alt mulig av triks og tips for å bli en god møtebooker – teknikker du kan teste ut, overbevisende fraser du kan benytte deg av og forslag til den perfekte inngangen eller closingen på en samtale.

Med alle disse eksperttipsene tilgjengelig på et par tastetrykks avstand skulle man nesten tro at alle og enhver burde ha gode muligheter til å lykkes med møtebooking. Likevel ser vi at mange sliter enormt med å booke gode salgsmøter.

Den vanligste grunnen til at suksessen uteblir er ikke teknikken din, eller hvem du ringer, men heller tankene, meningene og overbevisningene du har om deg selv og dine evner som møtebooker.

Hvis du ikke klarer å overbevise deg selv om at du er dyktig på det du gjør, hvordan skal du da kunne overbevise personen du snakker med om å gi deg tillit?

 

Hva er egentlig overbevisninger?

Enkelt forklart er overbevisninger våre egne små sannheter – tanker, synspunkter og meninger vi har om oss selv, familie, venner, samfunnet rundt oss eller verden generelt.


Ofte påvirkes disse meningene av nettopp familie, venner, samfunnet og miljøet vi lever i, men til syvende og sist bestemmer du selv hvordan du vil oppfatte informasjonen du tar til deg. Da er det verdt å tenke over at alle opplevelser vi har i livet uttrykkes gjennom det vi tenker og føler, og at overbevisningene du har om deg selv kan ha stor påvirkning på hvorvidt du vil lykkes i karrieren – og i livet generelt.

Outsourcing av møtebooking guide

 

Hva tenker og mener du om deg selv?

De kanskje viktigste overbevisningene vi har er hva vi tenker og mener om oss selv – og dette påvirkes i stor grad av vår egen selvtillit og vårt eget selvbilde.

Noen overbevisninger er positive, som for eksempel:

  • Jeg er en ærlig person
  • Jeg er bra nok som jeg er
  • Jeg er god på det jeg gjør
  • Jeg vil andre vel

Dette er eksempler på ressursbyggende overbevisninger som kan bidra til å bygge opp selvfølelsen din.

Les: Hvordan bygge pipeline i møtebooking på den riktige måten - steg for steg

 

Negative overbevisninger påvirker selvbildet og karrieren

Dessverre går mange også rundt med negative overbevisninger om seg selv – tanker og meninger som er begrensende, lite ressursbyggende, og som kan være skadelige for både selvbildet og karrieren. Eksempler på dette er:

  • Jeg er for uerfaren til å få denne jobben
  • Jeg har for lite utdannelse til å klare det her
  • Jeg er for gammel til å gjennomføre dette
  • Jeg er ikke pen eller populær nok til å lykkes

Slike tanker og meninger kan ofte bli en selvoppfyllende profeti, fordi vi konstant leter etter bekreftelser på at vi har rett. En negativ ting kan skje én av hundre ganger, men det er denne ene avvikeren vi tar med oss. «Ja, det var det jeg visste.»

Les: 10 feil du gjør når du skal booke salgsmøter

 

Selv den beste møtebookeren møter på hindre

Det er få arenaer der usunne tanker og meninger kommer tydeligere frem, og har en større påvirkning på oss, enn i proaktive bransjer som salg og møtebooking.

Selv den beste møtebooker kan gå gjennom tunge perioder, med mange «nei» og få bookede salgsmøter, og da er det lett å begynne letingen etter en forklaring – eller en unnskyldning for ikke å ringe.

Kjenner du deg igjen i noen av disse?

  • Selskapet jeg jobber for er ikke kjent nok
  • Markedet vårt er for lite
  • Vi har for mange konkurrenter
  • Konkurrentene våre er bedre enn oss
  • Det er ikke noe vits å ringe til noen i Bergen for meg som har Oslo-dialekt
  • Det er ikke noe poeng i å ta kontakt på telefon, fordi jeg har lest at cold calling er dødt
  • Det nytter ikke å ringe på mandag, for da sitter beslutningstakerne i ledermøter
  • Det er håpløst å ringe på fredag, for da har alle reist på hytta
  • Det er bortkastet tid å ringe på onsdag, for da er alle jeg vil snakke med opptatte



Det finnes hundrevis av grunner til ikke å plukke opp telefonen og ringe, og du kan bortforklare hele greia om du virkelig går inn for det. Men hvis du har en god unnskyldning for å ikke å plukke opp røret hver eneste dag, når skal du gjøre jobben din og ringe da?

Interessert i ekspertenes egen sjekkliste for å booke flere salgsmøter? Last ned sjekklisten her for å forsikre deg om at du tar de riktige stegene i møtebookingen din!

 

Bli en bedre møtebooker med denne mentale øvelsen

For å lykkes som møtebooker må du ha evnen til å skyve alle disse unnskyldningene for ikke å ringe til side, og kaste deg over oppgaven med en overbevisning om at du har ferdighetene, kompetansen og innsatsviljen som kreves for å få booket det salgsmøtet. For å få til dette er du avhengig av å ha rett innstilling, og da kan det være en god idé å gjøre en øvelse for å fjerne overbevisningene som begrenser deg.

Her er en enkel, sekstrinns øvelse jeg tror kan hjelpe deg å komme i rett sinnsstemning – slik at du har et bedre utgangspunkt for å booke salgsmøter:

Trinn 1:

Identifiser de tankene, meningene og overbevisningene du har om deg selv som kan være skadelige. For eksempel: «Jeg klarer ikke å booke møter fordi …». 

Trinn 2:

Prøv å finne noen «fordeler» eller «gevinster» med denne overbevisningen – for eksempel: «Det gir meg en grunn til å slippe å ringe kaldt.» Spør deg selv om denne «gevinsten» egentlig er noe som gagner deg i lengden.

Trinn 3:

Finn de negative konsekvensene ved å ha denne overbevisningen: Du tør ikke å satse, aktiviteten din synker, folk får ikke høre om selskapet ditt, konkurrentene dine får et konkurransefortrinn og utviklingen din stopper opp.

Du vil nok kjapt innse at det er mye enklere å finne negative konsekvenser enn mulige gevinster.

Trinn 4:

Snu overbevisningen din på hodet. Formuler en ny og positiv overbevisning på grunnlag av den negative. Hvis du brukte eksempelet vi ga deg «Jeg klarer ikke å booke møter fordi …», kan du nå si «Det er lett for meg å booke møter når …» eller «Møtebooking er ikke noe problem for meg som..».. 

Trinn 5:

Finn gevinster og fordeler med den nye overbevisningen: Du får et konkurransefortrinn, bedre kjennskap til markedet, du gir full gass, det er masse som skjer i hverdagen, du får tilbake troen på suksess, du handler proaktivt og skaper nye muligheter. 

Trinn 6:

Finn negative konsekvenser med denne nye overbevisningen. Som oftest vil dette punktet være det vanskeligste, fordi det egentlig ikke finnes noen negative konsekvenser av å tenke positivt. Du blir kanskje litt vågal og frampå, men det har du ingenting å tape på å være.

 

Outsourcing av møtebooking guide

 

Du har ingenting å tape og alt å vinne

Hovedgrunnen til at du ikke lykkes med møtebooking er at du lager deg egne tanker om at du ikke vil lykkes. Denne øvelsen er designet for at du skal se de positive sidene ved deg selv.

Jeg anbefaler at du finner frem penn og papir og fysisk gjør denne øvelsen – det er mye enklere å se betydningen av noe når du har det tydelig foran deg, svart på hvitt. Da vil du virkelig se den potensielle gevinsten.

Dette er en mental øvelse som er flott å vende seg til i tider med motgang, eller bare før du skal sette i gang med å booke salgsmøter.

Du har ingenting å tape og alt å vinne på å snu negative overbevisninger til noe positivt. Dette kan selvsagt være enklere sagt enn gjort, men om resultatet kun er at du får en ekstra boost i et par timer så er det antageligvis fremdeles verdt det!

Les også: Slik blir du en ekspert på å booke møter

 

En øvelse vi har god erfaring med

Dette er en øvelse vi i Innovation Support har god erfaring med å bruke på våre egne møtebookere.

Dyktige personer som har gjort det bra lenge kan plutselig møte på et hinder, og gå gjennom en utfordrende periode der de nærmest blir lettet om beslutningstakeren de forsøker å nå ikke er tilgjengelig.

Ved blant annet å benytte oss av dette mentale verktøyet leder vi våre dyktige møtebookere tilbake på rett spor, slik at Innovation Support kan bygge videre på vår rolle som en av landets ledende aktører innen møtebooking.

Er du på utkikk etter en god samarbeidspartner for møtebooking? Ta kontakt med oss, så finner vi den beste løsningen for din bedrift!

 

Helge er grunnlegger og daglig leder i Innovation Support. Han er analytisk, målrettet og brenner for salg B2B.

helge.johnsen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028